Alaskan når Europa

 
  • Foto: Henrik Fitinghoff

    Foto: Henrik Fitinghoff

Föregående
Nästa
 
Renault är det senaste märket att ge sig in i pickupsegmentet och därmed kunna erbjuda en full uppsättning av transportbilar.
Och vi gillar det vi ser.


För alla pickupfantaster så är det naturligtvis ingen nyhet att Renault Alaskan är på gång. Den har dessutom sålts i Sydamerika i snart ett år, så det är här i Europa som lanseringen nu sker. Och vet någon så mycket så vet vederbörande också att Alaskan är tvilling till Nissan Navara. 

Och hur tråkigt det än låter med att samma bil presenteras med annat emblem så är det ändå ett smart drag. Nissan och Renault har redan ett nära samarbete via sin "allians", då Renault är majoritetsägare i Nissan. Så det vi tror är en Nissan Navara är i själva verket ett nära samarbete mellan märkena, där exempelvis den trevliga 2,3-liters motorn på 190 hästar utvecklats av Renault och först visades i deras Trafic. 

Det är också smart att respektive återförsäljarnät får tillgång till en pickup eftersom många större företag vill ha offert på flera olika transport- och skåpbilar, däribland en eller flera pickuper. 

Skillnaderna mellan Navara och Alaskan är kosmetiska, och vi hade kanske hoppats på lite mer olika profilering från de båda märkena, men än så länge är de väldigt lika. Renault tittar dock på att kunna profilera sig mer mot fritidssektorerna och då allt från jägare och hästägare till äventyrare och friluftsmänniskor. En pickup kan ju bli lite vad du vill, det är bara att hitta lösningar för hur flaket ska användas.

– Vi har precis spänt upp en målarduk i form av Alaskan, och nu kan vi måla lite vad vi vill, säger en högt uppsatt representant för Renault.

Så rent tekniskt handlar det alltså om en dubbelhytt med hyfsat flak samt en fyrcylindrig diesel under huven på 190 hästar och med AdBlue. Man erbjuder manuell och automatlåda och tre olika utrustningsnivåer. Bakaxeln är pendlande, vilket i dagsläget är unikt för denna plattform. 

Alaskan har två- och fyrhjulsdrift samt hög och lågväxel på fyrhjulsdriften. Den lastar enligt uppgift ett ton på flaket, vilket är väldigt bra, även om fjädringen förmodligen tycker det är i jobbigaste laget. Dragvikten är maximala 3,5 ton, men då får du inte lasta bilen full för då blir tågvikten för hög. Detta är tyvärr numera brukligt bland pickupmodellerna, vilket är lite tråkigt.

Premiärvisningen av Alaskan sker i Slovenien och den trivs onekligen på de slingriga asfaltsvägarna uppe i bergen. På de omgivande bergstopparna har regnet förvandlats till snö och vi får en första fingervisning om att det kommer att bli vinter i år också, eller "Winter is coming" som det heter i en populär teveserie. 

En modern pickup som Alaskan blir lite som att köra en SUV med extra knorr. Du kan ju nämligen omvandla flaket till allt från verkstad eller flyttbil till cykelställ eller hundhus. Du kan dessutom tämligen enkelt växla mellan olika användningsområden beroende på vad du behöver eller vill.

Kupén känns också väldigt ombonad, med verklig personbilskänsla. Baksätet är som vanligt lite av en kompromiss, men visst kan två normalstora personer sitta där utan större problem även under en längre resa.

Tanken är att vi under dag två skulle köra en avancerad terrängbana. Men 15 dagars regnande ställer till det och vi kan bara kolla Alaskans förmåga att halka omkring i lera, vilket den visserligen gör väldigt bra men ändå. 

En av de största fördelarna med den pendlande bakaxeln för en svensk är annars att Alaskan kommer att uppföra sig väldigt förtroendegivande på vinterväglag. Anledningen till att jag vet det är naturligtvis att jag kört Navara på vintern. Så även om jag inte tycker det är någon större skillnad på de moderna pickupernas köregenskaper på vanlig landsväg, de är alla mycket bra, så ger multilänk-systemet bak kanske lite bättre känsla på halt underlag.

Och som nytt märke kan det vara intressant för Renault att veta vad de kan förvänta sig i Sverige och Europa. I Sverige utgör pickuperna 16 procent av den totala transportbilsmarknaden med cirka 8000 sålda enheter per år. Största märke är VW Amarok och näst störst är kullsyskonet Navara. 

I hela världen säljs det 4,65 miljoner pickuper, varav 66 procent i Nordamerika och då i första hand fullsize-modeller. Europa står för tre procent eller cirka 140 000 pickuper, men försäljningen har i alla fall ökat med drygt 50 procent så pickup-marknaden är under tillväxt här. Renault har också ett väldigt starkt återförsäljarnät runt om i Europa och i Sverige, så tillsammans med deras proffsbils-nätverk Pro+ så kommer de garanterat att ta marknadsandelar.

Det är också lite förvirrande med kategorierna, för i Europa talar man om halvtonspickuper, som Dacia Logan, och entonspickuper som exempelvis Alaskan. I Nordamerika används ett liknande system med bland annat entonsmodeller syftande på exempelvis Ford 350. Vi håller oss dock till det europeiska systemet när vi använder termerna.

Kommer Renault att kunna bli störst? Ja, kanske. Det är inget fel på produkten, utan det handlar nog mer om återförsäljarna, marknadsföring och kanske inte minst en sexa under huven. I alla fall i Sverige. 

Och ja, det är klart att Renault/Nissan kommer att presentera en stor motor så småningom, men den här de använder just nu räcker till allt som bilen lagligt kan utföra. Tro mig, jag har testat. 

Därmed får vi välkomna även Renault till pickupmarkanden, vi hoppas och tror de kommer att trivas med oss pickisfantaster. 

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!