Besqab har nöjdast kunder

 

Besqab är det bostadsbolag som hade nöjdast kunder 2015.

Bästa bostadsprojekt gick till HSB Stockholm och deras projekt Pigghajen.

Detta enligt Prognoscentrets årliga NKI-mätning.

Sedan 2009 har Prognoscentret mätt NKI, Nöjd Kund Index, bland köpare av nyproducerade lägenheter i hela landet. De senaste sex åren har JM blivit Bästa företag.

Under prisutdelningen på tisdagen korades en ny vinnare. Det var Besqab som tog hem titel Bästa Företag 2015 med ett NKI på 81, vilket är rekordhögt och kan jämföras med fjolårets segersiffra på 78.

- Det är en stor dag för oss på Besqab. Vårt målmedvetna och engagerade arbete för att förstå och möta våra kunder i en nära dialog har gett resultat. Vi jobbar nu entusiastiskt vidare med att bli ännu bättre. Den här segern är verkligen en laginsats. Ett stort och varmt tack till  fantastiska kunder och medarbetare! säger Anette Frumerie, vd, Besqab.

JM kom på andraplats med ett NKI på 80.

- Vi gratulerar Besqab och gläds över att det blivit en strid i toppen. Vi ska ta tillbaka förstaplatsen 2016, säger Magdalena Anerud, marknadsanalytiker på JM, i samband med prisutdelningen.

Även Bästa bostadsprojekt korades. Vinnare 2015 blev HSB Bostads projekt Pigghajen i Tyresö med ett NKI på 89.

Projektchef Jörgen Nygård har flera förklaringar till det fina resultatet.

- Vårt mål var noll fel vid inflyttning. Kunden skulle inte ha någon orsak att ringa och klaga. Vi fick lägga på tre veckor, men då var allt tipp topp vid inflyttning.

Personligt engagemang, lyhördhet, snabb återkoppling och förmågan att se situationer ur kundens perspektiv lyfter han också fram som framgångsfaktorer – liksom erfaren personal.

HSB Bostad kom även på tredje plats bland Bästa Företag.

-V i är väldigt glada över våra placeringar, särskilt med tanke på att vi bara jobbar i Stockholm där den mest missnöjda skaran bor, säger Peter Lundmark, affärsområdeschef HSB Bostad. Vi är stolta – men inte mätta. Nästa år kommer vi!

Enligt Prognoscentrets mätning finns regionala skillnader bland bostadsköparna. De mest missnöjda köparna finns i Stockholm, med ett NKI-snitt på 71. Allra mest missnöjda är bostadsköparna i Solna (NKI 67).

 

 

Besqab har nöjdast kunderBesqabs vinnarteam med bla Anette Frumerie, vd, och Gunilla Slättås, försäljningschef. Foto: Susanne Bengtsson

En annan målgrupp som brukar vara svår att charma är ungdomarna.

- Generellt är det så att ju äldre köpare - desto nöjdare. Därför är det svårast att bygga för unga, säger Ellinor Lindström affärsområdeschef på Prognoscentret.

Hon vill därför lyfta fram det projekt som kom på andra plats i Bästa Bostadsprojekt 2015, nämligen Stabby Alleé i Uppsala, som byggts av Besqab, med ett NKI på 88, trots att kundgruppen var ungdomar 19-25 år.

Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 9000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex. Det man mäter är kundernas totala nöjdhet samt hur bostadsbolaget har nått upp till deras ideal och förväntningar, dels i samband med inflytt och dels efter garantitiden (tvåårsbesiktningen).

Årets resultat var ovanligt höga.

- Alla företag på prispallen står för imponerande prestationer med högre resultat än vad vi tidigare någonsin har uppmätt. Det är kul att se att företagens kundfokuserade arbete ger så gott resultat. Frågan är om det går att slå dessa höga nivåer, säger Ellinor Lindström. 

Bästa Företag 2015

1. Besqab, NKI-värde 81

2. JM, 80

3. HSB Bostad, 79

 

Bästa Bostadsprojekt 2015

1. Pigghajen, HSB, Stockholm, 89

2. Stabby Allé, Besqab, Uppsala, 88

3. Östra Kanalstaden, JM, Österåker, 87.

 

 

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!