De fick flest klick 2015

 
  • Årets mest klickade bostad 2015 fick totalt 294 000 klick. Foto: Svensk Fastighetsförmedling

    Årets mest klickade bostad 2015 fick totalt 294 000 klick. Foto: Svensk Fastighetsförmedling

  • Brottkärr, Hovås, kom på andra plats med 281 000 klick. Foto: Residence Fastighetsmäkleri

    Brottkärr, Hovås, kom på andra plats med 281 000 klick. Foto: Residence Fastighetsmäkleri

  • Strandvägen, Stockholm – trea med 203 000 klick. Foto: Eklund Stockholm New York

    Strandvägen, Stockholm – trea med 203 000 klick. Foto: Eklund Stockholm New York

Föregående
Nästa
 

Svenskarna kan vara de mest bostadsknarkande människorna i världen, sett till antal besök på bostadssajter i relation till befolkningsmängden.
Det visar en internationell undersökning gjort av Hemnet.
Statistiken visar också vilka bostäder som fått mest klick.
 
Tillsammans med United Minds har Hemnet gjort en internationell studie där man tittat på de fem största bostadssajterna i länderna. Ställer man antalet unika besökare i relation till ländernas befolkning hamnar Sverige på första plats, med i snitt 0,7 besök per invånare i månaden.
På andra plats kommer Finland (0,6) och Australien (0,58).

– Att intresset för bostäder är störst i Sverige kan bland annat förklaras med att bostaden är en statussymbol här, vilket det inte är i alla länder. I Tyskland är bilen statussymbolen nummer ett och där har man inte vanan att gå husesyn när man hälsar på hos andra, det ses som otänkbart, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet. 

Att bostadsintresset är stort märks också på Hemnets besöksstatistik, som ökar med sex procent jämfört med 2014 och nu är uppe i 2 252 652 besökare i veckan i snitt.
Flest besökare var det 11 maj, och lägst 4 juli.
– 2016 tippar jag att 15 augusti blir årsbästa dagen. Vi ser att det brukar vara många besökare den veckan.
Kanske beror det på att man är tillbaka på jobbet efter semester, för 45 procent bostadssurfar på kontorstid.

Men den allra vanligaste tiden att bostadssurfa är mellan klockan 19 och 21, men i snitt är cirka 2 000 besökare inne på sajten mitt i natten.

Antalet objekt som lagts ut till försäljning ökar med 12 procent jämfört med 2014 och var under 2015 uppe i 220 689 objekt.
– Trots att det fanns fler objekt ute upplevde många att utbudet var lågt. Det beror till stor del på att det går snabbare och snabbare att sälja. Genomsnittstiden för hur änge ett objekt ligger ute minskade och den vanligaste försäljningstiden ligger på knappt 14 dagar.
Aviseringen om ett amorteringskrav syntes i statistiken och mellan vecka 15 och vecka 24 lades det ut nästan 30 procent färre bostadsrätter än året innan.

Balkong är det i särklass vanligaste sökordet, följt av vattenrelaterade ord som sjötomt, sjö, pool och strandtomt.
Det dyraste huset som såldes 2015 via Hemnet gick på 200 000 000 och var den gård i Skåne.

Det mest klickade, 294 000 klick, var en villa med pooler i etage, havsutsikt och privat badplats i Uddevalla.
– Den passar in på många av sökorden och det är alltid objekt som är speciella och sticker ut som får mest klick. Många lägger också stor vikt vid fotona, och det ger också fler klick, säger Staffan Tell.

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!