Nyheter

De levererar 111 000 kubik betong

Carina Edblad, vd för Thomas Betong, berättar att leveranserna till tunnelbygget är ett av deras största projekt, sett till volym. Foto: Anna Sjöström

För att bygga den totalt 500 meter långa Marieholmstunneln krävs cirka 111 000 kubikmeter betong.
Thomas Betong står för leveranserna, som just nu närmar sig ett intensivt skede.

Kontraktet som Thomas Betong tecknat med Züblin Skandinavia innefattar, förutom leveranser av fabriksbetong, även pumptjänster.

– Det betyder mycket att få vara med och göra vår del i Marieholmstunneln.  Vi gör bedömningen att det är en bra kund som driver projektet på ett förnuftigt sätt och att vi kan bidra på ett klokt sätt, säger Carina Edblad, vd på Thomas Betong.

Betongen ska användas till både tunnelelement och bottenplattor.  Thomas Betong började leverera från sin huvudfabrik på Ringön i maj 2015 och kommer att fortsätta fram till sommaren 2019. Totalt handlar det om cirka 111 000 kubikmeter.

– Volymmässigt är det ett av våra största projekt. Som ofta i stora projekt är det en ojämn kapacitet, det vill säga väldigt intensivt under vissa perioder med dygnskörningar och vissa perioder är det nästan ingenting alls. Det är en stor utmaning att klara av det, självklart är det lättare att planera om det var en jämn fördelning av leveranser.

Planering och framförhållning gäller för att klara av leveranserna, hur de än ser ut. Efter en intensiv sommar blev början på hösten lite lugnare, men nu går projektet in i en intensiv period igen.

– Det är mycket gjutningar och då krävs det bra förberedelser. Allt från hela råmaterialförsörjningen och tillverkningen till att se till vi har resurser och kan köra dygnet runt om det behövs, vilket inte är ovanligt, säger Carina Edblad.

Det finns alltid en back-up-fabrik som kan ta över om det skulle hända något som gör att fabriken på Ringön inte kan leverera som planerat.

– De stora gjutningarna får inte stanna. Så vi har alltid en fabrik, vilken det är varierar, som är beredd att ta över om det händer något oförutsett. Det innebär att personal ska vara redo, liksom bilar och förare.

Thomas Betong har jobbat mycket med att optimera transporterna, som en del i sitt miljöarbete.

– Fabriksstrukturen är viktigt för att korta transporterna. Och självklart kör vi på miljöbränsle. Men allt miljöarbete ligger högt på vår agenda, allt från internt arbete som energiförbrukning till att hjälpa våra kunder att göra bra val, genom exempelvis vår nya miljöstomme, säger Carina Edblad.

Och för att möta efterfrågan på produkter i miljöstommen har Thomas Betong beslutat att investera 80 miljoner kronor i en ny fabrik för prefabricerade element.

Fabriken byggs i Heby, utanför Uppsala, och står klar om cirka ett år. Samtidigt tecknar Thomas Betong ett strategiskt avtal för skalväggsleveranser med JM AB.