Först ut att bygga tunnelbana

 
  • Anna Nylén blir först att bygga ut tunnelbanan. Foto: Susanne Bengtsson

    Anna Nylén blir först att bygga ut tunnelbanan. Foto: Susanne Bengtsson

  • Blå linjen till Akalla ska byggas ut till Barkarby.

    Blå linjen till Akalla ska byggas ut till Barkarby.

Föregående
Nästa
 

Hon har planerat och byggt farleder för båtar och stora motorvägsprojekt som Norra Länken och Förbifart Stockholm.

Nu ska hon ägna de kommande sex åren åt spårbunden trafik.

Anna Nylén blir först ut att bygga tunnelbana i Sverige på över 20 år, då hon är projektchef för Barkarbylinjen som blir den första etappen av tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm.
 

Tunnelbanans blå linje ska byggas ut från Akalla till Barkarby. Det blir 4 kilometer spår under mark och i berg. Dessutom ingår två nya stationer, Barkarbystaden och Barkarby station, i uppdraget. Även en ny bussterminal kommer att byggas vid Barkarby station. Tunnelbanan skapar enligt Sverigeförhandlingen förutsättningar för 14 000 nya bostäder i Barkarbystaden.

Stockholms tunnelbana började byggas på 1940-talet, och har sedan byggts ut under alla decennier fram till 1970-80-talet, då blå linjen byggdes. Efter det avstannade utbyggnaden fram till  1994, då Skarpnäcks station invigdes.  

Nu, över 20 år senare, är det dags för en ny stor utbyggnad. Och byggstarten närmar sig med stormsteg.

– Det ska bli jätteroligt att bygga något som betyder så mycket för stockholmarna, säger Anna Nylén, projektchef för Barkarbygrenen och först ut bland kollegorna att byggstarta.

Tidigare har hon arbetat på bland annat Trafikverket med projekt som Norra Länken och Förbifart Stockholm. Hon har också jobbat med Södertälje sluss och kanal åt Sjöfartsverket. Nu är hon projektchef på Förvaltning för utbyggd tunnelbana, som är en egen förvaltning inom Stockholms Läns Landsting.

I drygt tre års tid har Förvaltning för utbyggd tunnelbana ägnat sig åt planering, projektering, samordning och andra förberedande administrativa arbeten som att föra dialog med samarbetspartners, skriva avtal och presentera projektet i miljödomstolsförhandlingar. Målet är att projektet kan byggstarta 2018. Barkarbylinjen är den första etappen av utbyggnaden av Stockholms tunnelbanenät.

– Vi arbetar med att få en acceptans från de som berörs och vi hoppas att det inte blir några överklaganden.  Men det känns som om det här är ett väldigt positivt och efterlängtat projekt. Tunnelbana är något som alla vill ha, och den är viktig ur ett hållbarhetsperspektiv. Många väntar på att vi ska komma igång, och vi märker ett stort intresse både från allmänheten och entreprenörer, säger Anna Nylén.

Våren 2018 går förfrågningsunderlag för arbetstunnlarna ut. De tre arbetstunnlarna samsas i två entreprenader. Senare ska en stor berg- och anläggningsentreprenad, Järfällatunneln, upphandlas samt en bygg- och installationsentreprenad. Därtill kommer flera mindre entreprenader och längre fram även spår och signalarbeten.

– Tanken är att vi ska komma igång och bygga direkt efter sommaren. Mark- och miljödomstolens dom kommer under november och järnvägsplanen räknar vi med är fastställd i sommar. Entreprenörerna får tagga upp nu om de inte ska missa tåget, säger Anna Nylén.

Vilka är de största utmaningarna i projektet?

– Samordning är den stora utmaningen. Det är många som ska bygga mycket på samma plats. Utöver tunnelbanebygget ska det byggas bostäder och en bussterminal.  Vi bygger också under Förbifart Stockholm, som vi har en nära dialog med.

Har vi tillräckligt med kompetens inom tunnelbanebyggnation i Sverige? Det var ju över 20 år sedan det byggdes tunnelbana här.

– Våra bergtunnlar skiljer sig inte från andra tunnlar, och här finns erfarenhet från framför allt Citybanan, men också från Norra Länken.

Vad är speciellt med att bygga just tunnelbana?

– Det speciella med att bygga stationer under mark är ju att man bygger som ett hus inuti ett bergrum. Eftersom man jobbar under mark gäller det att få ner allt material och hålla ordning för att få en bra arbetsmiljö när det är begränsat med utrymme. Strömförsörjningen skiljer sig också i tunnelbanan, där spänningen finns nere vid rälsen och inte via en kontaktledning i luften, som för tåg och spårvagn.

Vad är roligast?

– Att det är ett sådant positivt projekt. Det känns roligt att få vara med och bygga något som betyder så mycket för stockholmarna.

Åker du själv mycket tunnelbana?

– Ja, det gör jag. Jag bor faktiskt utmed blå linjen.

Den linje som Anna Nylén nu ska bygga ut med 4 kilometer spår och två nya stationer.

 

FAKTA

Namn: Anna Nylén

Aktuell: Sveriges första tunnelbanebyggare på drygt 20 år. Projektchef för tunnelbanan till Barkarby sedan 2014.

Bakgrund: Civilingenjör Väg och vatten från LuTH och Teknisk licentiat inom Construction Management vid KTH.

Flera år på Trafikverket som bland annat projektledare, upphandlingsansvarig och stabschef. 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!