"Frankrike är vår största marknad"

 
  • Peter Heim, vd Telesteps, visar teleskopiska stegar på Batimat. Foto: Susanne Bengtsson

    Peter Heim, vd Telesteps, visar teleskopiska stegar på Batimat. Foto: Susanne Bengtsson

  • Carole Runhellen på System Edström.

    Carole Runhellen på System Edström.

  • Årets upplaga av Batimat lockar 2400 utställare och 360 000 besökare.

    Årets upplaga av Batimat lockar 2400 utställare och 360 000 besökare.

  • Michael Fritzell, Frankrikechef på Snickers, som ingår i Hultafors group. Foto: Susanne Bengtsson

    Michael Fritzell, Frankrikechef på Snickers, som ingår i Hultafors group. Foto: Susanne Bengtsson

Föregående
Nästa
 
2400 företag ställer ut på den franska byggmässan Batimat, som pågår i Paris denna vecka.

Endast ett fåtal av dem är svenska.

- Frankrike är vårt största marknad, säger Peter Heim, vd på Telesteps AB som säljer teleskopiska stegar och arbetsverktyg.
 

Batimat, där även mässorna Idéobain och Interclima ingår, är en av de stora byggmässorna i Europa. Årets mässa lockar 2400 utställare, och 340 000 besökare väntas.  

Det svenska inslaget är blygsamt, ett tiotal enligt utställarlistan. Men dessa ser nyttan med att synas här om de satsar på den franska marknaden.

- I år kommer vi omsätta 64 miljoner kronor.  Över 20 procent kommer från den franska marknaden, men vi är även stora i Tyskland, Holland, England och Japan, säger Peter Heim, vd för Telesteps AB, med huvudkontor i Tranås. Sverige utgör bara åtta procent av vår omsättning.

Telesteps är inriktade på teleskopiska stegar och tillbehör, som säkerhetsfötter och distanser, till dessa. Tillverkning sker i Kina.

- Stegen är det farligaste verktyget. Det sker många olyckor på grund av att stegarna används fel. Vi har tänkt efter innan olyckan sker och utvecklat teleskopiska redskap som fungerar i trappor, mot lyktstolpar och i hörn.

För Telesteps är Batimat i Paris och Eisenwarenmesse i Köln de viktigaste mässorna. De ställer ut tillsammans med distributören Hilaire. 

- Jag har varit på Batimat många gånger, säger Peter Heim som inte pratar franska men som menar att det går att göra affärer i Frankrike ändå. Fransmännen börjar lära sig att prata engelska.

Snickers Workwear är ett annat svenskt företag som expanderar i Frankrike. I sju år har företaget varit etablerat här. Den svenska outdoor- och friluftskulturen i kombination med säkerhets och-kvalitetstänkande har gjort att svenska arbets- och skyddskläder fått hög status.

- Marknaden för arbetskläder domineras av de nordiska länderna. Utmaningen har varit att få till exempel fransmän att vilja betala våra priser, säger Michael Fritzell, Frankrikechef på Snickers och boende i Paris. 

Ett par arbetsbyxor från Snickers kostar i regel 80-100 euro och klassas som premiumprodukter.

-  Marknaden för arbetskläder är ganska omogen här, man har inte varit van att betala för komfort och säkerhet utan väljer kläder med minimikrav. Men det börjar förändras nu, berättar Michael Fritzell som medverkar på Batimat för fjärde gången.

System Edström är på Batimat för att visa upp sin bilinredning, som tillverkas i Alfta, Hälsingland.

- Vi gör bilinredningar för alla bilmärken och den passar alla hantverkare, säger Carole Runhellen, exportansvarig på företaget.

Hon berättar att företaget säljer mest i Sverige, Danmark, Finland och Norge, men att Frankrike är störta marknaden utanför Skandinavien.

- Så om två veckor åker vi på nästa franska byggmässa, i Lyon.

 



 

 

Taggar

Mässa

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb