Nyheter

Ikonisk byggnad under marknivå

Inuti museet ansluter hängbroar de olika utställningarna. Foto: Rasmus Hjortshoj
Sedan M/S Museet for Søfart i Helsingør slog upp portarna i oktober 2013 har det regnat arkitekturpriser över projektet.
Nu är det en av fem finalister till Europas största arkitekturpris.
 
Sjöfartsmuseet i Helsingør är en av fem finalister i European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2015.
I slutet av februari tillkännagavs finalisterna. Totalt var 420 nominerade till det prestigefyllda priset och listan bantades först ned till 40. Bara det var stort för arkitekten BIG – Bjarke Ingels Group i Danmark.
– Mies van der Rohe priset är den största utmärkelse en byggnad kan få i världen – och även om det inte är första gången som vi har nominerats eller kommit till final, känner jag att med M/S Museet for Søfart har en riktigt värdig kandidat, som på många sätt förkropps­ligar av principerna om enkelhet och förfining, som enligt min uppfattning präglar Mies arkitektoniska arv, säger Bjarke Ingels på BIG. 
 
Sjöfartsmuseet är byggt under mark i en gammal torrdocka från 1953, som stått oanvänd i 25 år. Beställaren ville ha ett ikonisk byggnad, men ingenting fick sticka upp mer än en meter över marknivå och skymma sikten mot slottet Kronoborg, som skulle världsarvsskyddas av Unesco. 
Resultatet blev ett spektakulärt, arkitektoniskt bygge som sticker ut.
 
Sedan museet öppnade i oktober 2013 har det regnat arkitektpriser över projektet. Som Archdailys ”Building of the Year 2014” i kategori bästa kulturbyggnad, AIANY Design Award, Architizer A + Award, RIBA Award och i oktober 2014 fick museets arkitektur en kultur Award för bästa kulturbyggnad på World Architecture Festival. I februari i år utsågs museet till årets bästa arkitektur av Rum – en av de mest kända design- och arkitekturtidskrifterna i Skandinavien. Just nu är M/S Museet for Søfart  även nominerad till branschpriset för museum EMYA 2015.
 
Sjöfartsmuseets direktör Camilla Mordhorst är stolt.
– Det är en fantastisk klapp på axeln till byggprojektet, som med BIGs modiga och djärva arkitektur har lyckats locka internationell uppmärksamhet. Det har varit en förhoppning från början att museet skulle kunna bli en internationell attraktion, säger hon.
 
Sjöfartsmuseet hade tidigare inrymts i slottet Kronborg, men efter att det blivit världsarv så fick inte längre museet husera där. Planerna på ett nytt museum lades i slutet av 2006 och BIG vann uppdraget.
 
Det fanns flera utmaningar med projektet. Dockan var kall och låg under vatten, så den måste isoleras för att kunna vistas i. Men att isolera dockan invändigt skulle dölja den ursprungliga betongfasaden. BIG valde i stället att isolera från utsidan genom att gräva ut hela området och bygga en ny vägg runt dockan.
Idén föddes att placera delar av museets program under marken, vilket gjorde att de kunde lämna dockan synlig. 
 
Sjöfartsmuseet rymmer cirka 5 000 kvadratmeter, varav 3 000 kvadratmeter utställningsyta. Maritima samlingar visas upp genom olika temautställningar. Museets högsta punkt är en glasbarriär, en meter ovanför marken och inuti museet ansluter hängbroar de olika utställningarna som visar upp samlingar av handelsfartyg och deras historier från de senaste fyra århundradena. Förutom utställningar innehåller byggnaden även konferenssalar, ett café och en butik
Vinnaren av Mies van der Rohe Award 2015 tillkännages under en cermoni i Barcelona den 7 maj 2015. 
 
 

Sjöfartsmuseet i Helsingør

Beställare: Helsingør kommun och Sjöfartsmuseet.
Area: 5 000 kvadratmeter.
Arkitekt: BIG, Bjarke Ingels Group med ansvariga arkitekter Bjarke Ingels och David Zahle.
Samarbetspartners: Alectia, Kossmann.dejong, Rambøll, Freddy Madsen Ingeniører, KiBiSi.
En av fem finalister i Mies van der Rohe Award 2015 som avgörs i maj. 
Sedan öppnandet i oktober 2013 har museet mottagit flera arkitekturpriser.