Nyheter

JM har de nöjdaste kunderna

För andra året i rad har JM de nöjdaste kunderna i branschen.

— Jag är förstås stolt och glad över det fina förtroende våra kunder visar oss. Det här visar att vi är på rätt väg i vårt arbete med att stärka kunddialogen, säger Johan Skoglund, vd på JM, i ett pressmeddelande.

Mätningarna av hur nöjda kunderna till bostadsutvecklingsbolagen är började göras av Prognoscentret för ett år sedan. Varje år tar nu företaget fram ett nöjd kund-index, där 100 är högsta poäng. JM fick 75 poäng i den senaste mätningen, som gäller 2010. Branschens index låg på 69 poäng.

JM-koncernen tog också hem full pott när det gäller vilket bostadsprojekt som hade de nöjdaste kunderna. Seniorgårdens projekt Brf Rosariet i Gyllins Trädgård i Malmö fick 84 poäng i undersökningen.

— Fantastiskt roligt! Nu är det förstås väldigt viktigt för oss att fundera över vilka erfarenheter vi kan plocka med oss från Rosariet in i framtidens projekt, säger Carl-Gustaf Fritz, vice vd på Seniorgården, i ett pressmeddelande.

Undersökningen görs på uppdrag av de tolv bolag vars kunder ingår i undersökningen. Prognoscentret skickar en digital enkät via e-post till samtliga kunder som har köpt en bostad av något av bolagen under året.

I 2010 års undersökning svarade 2 643 personer, vilket gav en svarsfrekvens på 58 procent.

Även i den förra mätningen, som gällde 2009, fick JM högst resultat. Då var bolagets poäng 72.

— JM har gjort en förhållandevis kraftfull förbättring. Tre poäng på ett år, det är bra, säger Ellinor Lindström, projektledare på Prognoscentret.

Förutom JM är det NCC, Skanska, Peab, HSB, Ikano Bostad samt några dotterbolag som har beställt undersökningen från Prognoscentret. Men företaget avslöjar endast vinnarens resultat