Kvarteret Negern i centrala Karlstad är ett av många udda kvartersnamn runt om i landet. Kanske kan det av många uppfattas som ett kränkande namn? Inte enligt stadsbyggnadskontoret.

Kvarteret Negern i centrala Karlstad är ett av många udda kvartersnamn runt om i landet. Kanske kan det av många uppfattas som ett kränkande namn? Inte enligt stadsbyggnadskontoret.

Välkommen till Kvarteret Negern

Vem har sagt att svenskarna är tråkiga och lite lagom? Det stämmer inte. Kolla bara på vår osedvanliga fantasi när det gäller att döpa kvarter. Fast ibland blev det kanske inte så lyckat...

Välkommen till Kvarteret Negern

I Karlstad kan du bo vitt i ett svart bostadshus. Eller vänta, det kanske bara heter Kvarteret Negern med fastigheterna Negern 1, 2, 4,5 och 10. Byggvärlden ringde upp det lokala stadsbyggnadskontoret för att få veta lite mer.

Hallå där…
Kerstin Berg, stadsarkitekt i Karlstads kommun.

När döptes kvarteret till Negern och av vem?
– Jag vet faktiskt inte. Jag tror att det kom till efter branden 1865 då många av stadens nuvarande kvarter byggdes och döptes.

Kallas kvarteret för Negern också i folkmun?
– Nej, folk i allmänhet pratar inte om kvartersnamn. Det är oftast bara de som äger fastigheterna som vet namnen.

Finns det planer på att ändra namnet?
– Nej. Det finns det inte. Vi har ju pratat i kommunens namnberedning om detta men ingen vet var namnet kommer ifrån.

Men bara för att ingen vet var namnet kommer ifrån betyder det ju inte att man inte kan döpa om ett kvarter.
– Varför ska vi döpa om kvarteret?

Tja, för att det kan uppfattas som kränkande.
– Varför skulle det vara det?

I så fall har jag lite andra namnförslag. Vad sägs om Kvarteret Ariern, Kvarteret Bögen eller Kvarteret CP. Skulle det funka?
– Naturligtvis skulle man inte ge ett kvarter ett sådant namn - man skulle säkert inte heller med dagens värderingar föreslå namnet Negern.

Men du sade att namnet Negern inte är kränkande?
– Ja, fast kvarteret Negern är ju ett historiskt namn. Och kan heta det tills vi kommer fram till att det ska heta någonting annat.

Slutligen, vet du om det bor några negrer i kvarteret Negern?
– Det bor inte fler negrer där än någon annanstans. Det bor så vitt jag vet inte fler negrer där än någon annanstans i Karlstad. Namnet har inget med dagens boende att göra. Det kom till för snart 150 år sedan.

Välkommen - till ett turkiskt hundmonster

För övrigt finns det även etniskt färgade kvartersnamn också i Stockholm. Eller vad sägs om Hundturkensom återfinns i Stockholmsförorten Bromma.

Konstigt namn? Nä, enligt Nationalencyklopedin är hundturkar ett gammalt skällsord för turkar, även använt om den turkiska nationen och den turkiske sultanen. Troligen kommer ordet från föreställningar om människoätare med hundhuvuden någonstans långt borta i Asien.

I södra Stockholm finns också kvarteret för den mindre muntert lagda personen: Kvarteret Positivhataren.

I och för sig kan positiv tolkas som till exempel ett mekaniskt musikinstrument. Som om det skulle vara mindre märkligt med kvarteret musikinstrumenthataren. Eller så är kvarteret helt enkelt döpt efter pjäsen Positivhataren av August Blanche.

Granne med Positivhataren ligger kvarteret Kapten Puff. Eventuellt döpt efter veckotidningen som gavs ut i Stockholm på 1800-talet.

För den mer fridsamt lagde personen kanske det passar att bo i stadsdelen Kärlekeni Halmstad. Enligt Wikipedia bidrog dock namnet till många skämt på 1920-talet då det fanns en busslinje med sträckningen Kärleken–Lasarettet–Kyrkogården.

Slutligen vill Byggvärlden gärna informera om ett av Peabs nybyggda kvarter i Fruängen i Stockholm: Muffen. Ja, man kan göra olika associationer kring namnet.
Byggvärlden går inte in på detta men konstaterar att en av gatorna vid Kvarteret Muffen, enligt obekräftade källor, heter Ada Nilssons gata. Enligt Nationalencyklopedin var Ada Nilsson en gynekolog…

Om ni har fler spännande kvartersnamn, hör av er till...

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av gegeg 10 november 2009 11:27 Sortera: Senaste överst

Men ORKA?

Alltså hur skitnödigt ansträngd får man vara i sin iver att vara "politiskt korrekt"? Som framgår av artikeln, så döptes kvarteret 1865 och då var "neger" ett etablerat begrepp för att benämna människor med afrikanskt ursprung. Faktum är att "neger" var något som användes långt in på 60-talet. Skall vi gå in i alla tidningsarkiv och tippexa artiklar om Louis Armstrong och Nat King Cole också? Eller lägga in ett PIIIP över referatet från Ingo-Floyd? Jävla TRAMS, rent ut sagt! Som när det var liv om glassen NOGGER för något år sedan...

Anmäl

Stefan Nordberg = Tönt?

Jag håller med dig Golonka.. Det är bara tröttsamt att se och höra. Jag tycker iallafall att Kerstin Berg gav bra svar på Stefans Nordbergs extremt löjliga frågor.

Anmäl

PK vågen är på utdöende

Ojoj... Bra förslag Stefan "Vad sägs om Kvarteret Ariern, Kvarteret Bögen eller Kvarteret CP." Är du mellan 10-12 år förresten? Varför inte anmäla kvarteret till DO? Du kan göra en gemensam anmälan med afrosvenska föreningen?

Anmäl

s

PK är ute för fan. Välkommen till 2009 ingen bryr sig.

Anmäl

Är det inte dags att fatta?

Det här är ju precis samma snack som om "negerboll". Varför kan inte folk bara fatta att det inte är vettigt att surt hålla fast vid ord som vi egentligen inte behöver och som det finns de som blir kränkta av. Det är ju inte så att det saknas nya och bättre ord att använda. Det är väl inte en så jävl... stor ansträngning att bara låta bli vissa ord!

Anmäl

Vitun hurrit!

Det här var ju en rolig artikel

Anmäl

Haha

jag håller med dej finnen, kul artikel!

Anmäl

Kv Gamen

När skatteskrapan på Södermalm i Stockholm fortfarande hade Skatteverket som hyresgäst var kvartersnamnet MYCKET passande: Kvarteret Gamen. Undrar vilket som kom först, hyresgästen eller kvartersnamnet?

Anmäl

Re: S

Det enda det är dags att fatta är att folk blir kränkta av allting. Det är inte värt att bry sig. Jag kan inte förstå varför ordet "neger" i sig är en förolämpning? Inte heller arier, CP eller bög. Förolämpningen uppstår först när orden kombineras med "jävla" så vi kanske kan förbjuda svordomar istället? De kränker i alla fall mig.

Anmäl

Inte samma sak

Kvarteret Ariern vore okej (liksom kvarteret Zigenaren, Amerikanen etc), kvarteret CP och Kvarteret Bögen bör rimligtvis undvikas pga det första är en sjukdom/handikapp och som sådant inte har en positiv klang (Kvarteret Magsjukan, någon?) och det andra är en beskrivning av sexuella preferenser vilken ändå får anses som privat (Kvartered SM, någon?). Mycket töntiga och lättköpta poäng att försöka sätta dit stadsarkitekten, men kanske Nordberg är sådan som blir kränkt av allt.

Anmäl

Hundturken

Ordet "Hundturken" kommer sig av att ordet "Kahn" i väst kopplades ihop med latinets "Canis" = hund. Så fick jag vara språkpolis idag åxå :)

Anmäl

Bögs Gård

Det finns en mycket trevlig gård i Sollentuna som heter Bögs Gård.

Anmäl

Vad hände med "negerbyn" i Lund?

På 70-talet (och kanske också senare?) fanns ett bostadsområde intill Vipeholm i Lund som kallades "negerbyn"? Jag hade en kompis därifrån, och han var INTE färgad. Varför och vad hände? Någon som vet? Kallas området fortfarande så?

Anmäl

Inte bara kvartersnamn

Det finns rätt många roliga namn på orter, sjöar och andra naturliga företeelser. T ex sjön Stora Runken i Östergötland, bohusläns öar Röva samt Valefittan, med mera. Varför har inte Stefan ringt Lantmäteriet och krävt namnbyten där?

Anmäl

Kan bara le

Kan bara le och tycka att det här är kul. man får ju inse att det är ett historiskt namn utan avsikt att kränka. Gör man inte det så är man antingen rasist eller missbrukar sina rättigheter som svensk medborgare. Peace

Anmäl

-

Hur kan det inte vara ett namn som kränker svarthyade när man refererar till ett uttryck för slavar?!

Anmäl

-

Lars, du blandar uppenbarligen ihop "neger" med det amerikanska "nigger". Neger har i sig inga sådana värderingar, men folk har slutat använda det just för att det finns folk som av någon anledning väljer att missförstå.

Anmäl

Etymologi m.m

Lars: du verkar väldigt dåligt informerad. Neger kommer från latinsk stam "niger" (jmfr. spanskans negro) som betyder svart. En mycket adekvat beskrivning av den afrikanska etniciteten. Nigger däremot har en mer negativ klang, men bevara oss från sånna här PK-skitnödigheter eller uttryck som "african american". En neger är en neger är en neger. Kalla saker vid deras rätta namn! (f.ö sä är bög ett inte helt ovanligt danskt förnamn så att gårdar i skåneland heter något med det... ja)

Anmäl

Kv.Knäppingen

Jag är osäker om det är ett kvarter. men vid rättpsykiatriska kliniken i Uppsala ligger området "Knäppingen" Sök på "knäppingen" på www.hitta.se :)

Anmäl

-

Var på möte med en klass på kommunhuset när vi fick se stadsarkitekt kontoret och några Kartor över Karlstad, kan lova att det vart ett gott skratt från alla när det syndes=) Så man behöver inte byta namn det hjälper till och slippa en grå vardag, även fast man inte ska anspela på "dåliga" namn..

Anmäl

Onödigt

Vilken onödigt politiskt korrekt utfrågning av artikelförfattaren. De svarta jag känner skulle inte känna sig kränkta av ett gammalt kvartersnamn, de skulle snarare tycka att det är rätt roligt... Givetvis är det trist när folk känner sig kränkta men man behöver ju inte överdriva heller, glöm aldrig Noggerincidenten!

Anmäl

?

Det finns ett kvarter nära Kärrtorp, en förort till Stockholm, som heter Pungpinan. Men jag tror jag avstår från förklaringen till det namnet.

Anmäl

Oj oj nu igen

snalla. Det som fick mig att bara bua for sverige va nar "Nogger Black" blev "Rasist glassen". Assa sverige maste lagga mer tid pa saker som raknar. Och reportrar maste sluta hitta skit att skriva om. lat det sta! Astrid lindgrens Neger kungen.. e han kvar? eller skrevs han om? Hoppas det e kvar

Anmäl

äsch

Fan vad tramsiga ni är som mass kommentarar samma sak! Jag tycker det var en rätt kul artikel. Och jag tror faktiskt de flesta med svart hud färg skulle ta illa up om man skulle springa runt och kalla dem negrer. Neger är ett nedsättande ord! så är det bara.

Anmäl

~~

I Sverige döper vi gatunamn motsvarande till vad vi svenskar tycker är OK. Det är möjligen olämpligt eftersom det låter hyfsat oseriöst, så jag skulle nog inte bo där. Men att det är kränkande, ne. Learn to like it.

Anmäl

Neger inte negativt

Den som anser Att order Neger är kränkande anser juh att en Neger är något negativt. Så alla ni som tycker det är kränkande bör tänka om hur ni associerar era åsikter till ord.

Anmäl

Ha, ha

I Borås har vi ett kvarter son heter Bävern.. Det fanns en frisörsalong som hette "Salong Bävern"... och nej, de klippte bara håret på huvudet!

Anmäl

Positivhalaren

Ni tror inte att Positivhataren är en förvanskning av kvarteret Positivhalaren som ligger i Hägersten söder om Stockholm.

Anmäl

Ollonet

Förra hösten bodde jag vid St. Knuts torg i Malmö, i kvarteret Ollonet. Spännande.

Anmäl

Kv. Färdknäppen

på Söder i Sthlm.

Anmäl

Apropå kränkande

Intressant inlägg Lasse. Du skriver: "Dålig journalistik Frågorna låter som de är ställda av en 15-årig högsatdietjej." Fundering: Tror du en 15-årig grabb skulle ställt bättre frågor? Varför skulle just 15-åriga tjejer vara förknippat med dålig journalisik? Jag tror att det alltid är viktigt att fundera över hur vi använder ord med associationer. Neger = Bostadsområde 15-årig tjej = Dålig journalistik Hur vi använder ord säger ju mycket om våra värderingar.

Anmäl

Mer

I Varberg finns "Tattarkullen"

Anmäl

Han glömde något...

Sen har vi ju Pungpinan vid kärrtorp.

Anmäl

Trött blir jag också

Det var ju ett lite lustigt kvartersnamn men ännu lustigare är intervjun som var den sämsta på rätt länge.

Anmäl

Ja, trött blir man..

Att ni överhuvutaget orkar bry er. Jag tror inte att dom döpt kvarteret till Negern för att kränka negrer. Isåfall finns det väl "bättre" saker att döpa den till.. Tänk om, tänk rätt.

Anmäl

Det ÄR kränkande

Om man har någon som helst koll på världens historia de senaste 150 åren så borde man rimligtvis veta varför ordet neger är kränkande. Om det inte längre ska vara kränkande kan inte vi bara bestämma utan hänger på såväl historia och hur ordet uppfattas av den som utsätts för det. Känner många färgade som absolut inte vill bli kallade neger, just för att det är ett kränkande uttryck.

Anmäl

Ny folksport

Sveriges nya folksport - att känna sig kränkt.

Anmäl

Trams

jävla trams!

Anmäl

påhopp

ojoj, vilka påhopp på den skicklig journalist. Fattar inte. Han gör sitt jobb genom att ställa dessa frågor och få ett svar. Det här var en rolig artikel att läsa, oavset om kvartersnamnet är politiskt korret eller inte...

Anmäl

Kränkande?

Bara för att man är minoritet behöver man inte bli kränkt för ett uttryck som så uppenbart har en annan innebörd - nämligen som ett Namn för en stadsdel/kvarter (ord med stor begynnelsebokstav = namn). Den som tycker att alla associerade ord/uttryck måste bytas stup i kvarten kan ta å tänka om eller skaffa sig en vettig hobby istället. Folk kan kalla mig vilka skällsord som helst - de betyder nämligen ingenting då jag inte tar åt mig.......

Anmäl

Jag är rädd.

jag är rädd för alla er skummisar och era skumma åsikter. Fast ni inte går att ta på allvar. Ni är ju bara ett gäng obildade bondtölpar från vischan. Som borde omyndigförklaras. Jag tror att ni hämnas genom att kommentera artikeln. för att ni annars aldrig får kommma till tals eller för att ingen någonsin lyssnar på er. Inte så konstigt. Men ta det inte som en kränkning. För det är det inte. En liten reflektion bara. Och min nya hobby.

Anmäl

Ger er

Det är för guds skull ett gamalt namn som inte har för avsikt att kränka människor. "...Oavset om kvartersnamnet är politiskt korrekt eller inte..." Vem bryr sig om det är korrekt eller inte? Ja, garanterat Mona Muslim, Oj! Sahlin menar jag. Men det hör inte hit... Alla får tycka och tänka som dom vill, det är grunden för ett demokratiskt system! Jag säger neger och negerboll för att jag alltid, ändå från barnsben har gjort det. Varför ska jag ändra på mej själv för att det kan tyckas illa i andras ögon? Desutom betyder väll Neger svart? Och det är just vad dom är, Svarta. Och jag kan garanatera dej -IallaIalla- att alla människor som har "skumma åsikter", inte är obildade bondtölpar. Och om nu dessa människor inte får komma till tals, Varför i hela helvete tror du att rasistiska och nationalsocialistiska värderingar är så starka och växer mer och mer? Sd kommer in i riksdagen nästa år. Det säger en hel del. Inte så konstigt. En liten reflektion bara. Och ja, Din nya hobby verkar kana mot ett kommunistiskt nätverk som skriver "AFA - ser dej" med nån jävla sprutfärg på Sd politikers bilar, som vanligtvis inte är just den personens bil utan en helt oskyldig knegare som nu mera får gå till jobbet...

Anmäl

Roligt

HAHHAHHAhahhahhahahha kan dom inte hitta på bättre? :P

Anmäl

Blivande HäntExtra-reporter?

Värst vad han gick på den stackars stadsarkitekten. Han ville verkligen ha ett förstasides-scoop.

Anmäl

BTW

hemma finns negerbyn, vi tänker inte byta!

Anmäl

Kul

Glöm ej bort det numera berömda villakvarteret fittmyren (Vittulajänkkä) i pajala! I övrigt en rolig artikel, som jag ej tror är tänkt att vara stötande.

Anmäl

har ni inget liv eller

jag fattar inte hur ni orkar sitta framför datan hela dagen och istället för att vara ute. ända anledningen för att jag sitter framför datan är för att jag ska hitta bra joggingspår

Anmäl

Töntigt

Töntigt att ens bry sig om det där

Anmäl

ack ja,

Det är väl bara en tidsfråga innan vi plagierar USA även på det här fronten och börjar med "n-ordet".

Anmäl

Roligt

Ha!! -Det bor så "VITT" jag vet inte fler negrer där än någon annanstans i Karlstad.

Anmäl

Det här var ju

en skitrolig artikel!

Anmäl

kul!

Har inte skrattat så länge på länge!

Anmäl

vill bo

jag vill bo på kvarteret muffen! haha :D

Anmäl

Konstigt bynamn?

I somras åkte jag igenom en by som hette fiddekulla. Utläst på min skånska blev det Hm? venusberget.

Anmäl

What?

Thats some really provocative questions there mate! Cheers!

Anmäl

Skitkul artikel

Det är helt rätt att ifrågasätta gamla mossiga normer och benämningar. För 150 år sedan var kvinnor omyndiga, barnarbete utbrett i Sverige och medellivslängden för män ca 40 år. Ska vi leva efter det idag också eller? Nä knappast. Den som använder ordet neger idag är ju bara pinsam.

Anmäl

Svar till Josefin

neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger

Anmäl

De e ju "svarta" för tillfället

Eftersom det inte finns några negrer kan ju ingen neger bli kränkt av ett ord som betecknar något som inte finns. Eller?

Anmäl

Svar till Roland

BOOM! Bullseye

Anmäl

Ollonet

Kvarteret Ollonet ligger i Göteborg.

Anmäl

Muffen

Det bästa med kv. muffen är att det står att dom bygger i SEX etapper. Hur kul som helst.....

Anmäl

Kul

Kan nån sthlm:are förklara betydelsen av det oerhööört märkliga namnet Fittja för mig?

Anmäl

Oj, vilket namn....

Vad är det med att det heter Negern, inte fan bryr jag mig om nåt kvarter i Afrika heter "Kvarteret Viting" (fast på afrikanska då) :S

Anmäl

Hur kan man orka?

Hur pallar ni ta upp frågan "Vad sägs om Kvarteret Ariern, Kvarteret Bögen eller Kvarteret CP. Skulle det funka?" Det har inget med saken att göra. Hade stället blivit döpt till Kvarteret Arien hade ni inte brytt er! Det är bara ni rädda svenskar som klagar på detta. Jag själv är svart och jag bryr mig inte vad saker heter! De menar ju inget illa med det!

Anmäl

ganderson9754@hotmail.com

Finns det inte Negerby i Mölnlycke?

Anmäl

Vad är egentligen rasistiskt?

I Begynnelsen så kallade man människor med bakgrund i Afrika för "Negrer". Det betyder svart och därav namnet neger. Sedan blev det rasistiskt, och man fick ta till andra ord. Som "svart" till exempel. Svart fungerade ett tag tills det blev rasistiskt det med. När svart blev rasistiskt så blev man tvungen att ändra ordet till mörk --> mörkhyad --> färgad --> ... Ja ni förstår! Då vill jag ställa en fråga, så fort det kommer ett nytt ord som betecknar en svart människa så dröjer det inte länge innan det får en rasiststämpel. ÄR INTE DET RASISM? Varför blir samtliga begrepp som vi använder för afrikanska männikor efter en period rasistiska? Hade jag varit, ursäkta uttrycket, Neger, så hade jag varit jävligt stolt över det och inte velat kallas nåt annat än det jag ursprungligen kallades. Visst har ordet använts nedsättande, men det har ord som bög, flata, slav och jude också gjort! Men dessa grupper har lyckats vända på begreppen och är numera stolta över att vara bögar, flator, slavEr och judar. Jag anser att detta begreppsproblem vittnar mer om rasism än vad "kvarteret negern" gör. Varför kan vi aldrig låta negrerna vara stolta över att de är negrer istället för att tala om att samtliga begrepp som betecknar deras särart efter ett tag blir stämplade som rasistiska. DET, anser jag, är rasism!

Anmäl

FAGOTTGATAN

Hur tror ni det är att bo på Fagottgatan då?

Anmäl

Pröva att gå och kalla någon på stan för en neger innan du uttalar dig.

Det är kul att du har en så trevlig inställing till hur man binder värde till ord Jonas. Men nu så funkar det ju inte så i verkligheten.

Anmäl

Svar till Erik

DET ÄR JU EXAKT så det funkar med alla andra folkgrupper. Utom negrer

Anmäl

Spola fisken!

Tänk på mig då! Jag är uppväxt i något ännu värre: ett kvarter som inte bara är nedsättande, utan dessutom helt felaktigt: Valfisken. Valen är som bekant ingen fisk, utan ett däggdjur.

Anmäl

Jag ÄR neger!

Blir så trött på detta. Jag är neger men folk får inte kalla mig neger. Varför? Ska jag särbehandlas för att jag ser annorlunda ut? Att föra diskussion om ett kvarter ska få heta "negern" visar tydligt att man ser på oss med andra ögon. Det är sånt här som gör att folk ser på oss med andra ögon. Samma sak när kritik riktades mot GB:s glass "Nogger Black". Denna kritik gör oss till offer, och jag vill inte vara ett offer!! Jag vill vara en människa som alla andra! Centrum mot rasism - ni upprätthåller rasismen snarare än att bekämpa den. Skamligt tycker en stolt neger..

Anmäl

Bögtorp

Bögtorp finns ju i närheten av Akalla norr om Stockholm. Dags att döpa om? Någon kan ju bli kränkt.

Anmäl

Ang. hudfärg

Diskussionen kring människors hudfärg gör mig skittrött. Jag är mulatt och min far är ursprungligen från Ghana vilket innebär att jag har sett och hört människors behov av att färgbestämma varandra både i Sverige och i Ghana. Varför inte benämna människor vid deras namn och eller nationalitet ist? Det kan ju inte vara så svårt att fråga någon neger, spagge, chipp choppare, jude, grishudad (som x antal Ghaneser kallade min mor) eller eskimo vad de heter och vart de kommer ifrån. Säger man vitingen, blekfisen eller den grisfärgade när man som vit skall återberätta att man träffat en Dansk eller en Amerikan? Säger man som Ghanes att man träffat en neger, apa eller svarting när man träffat en svart Nigerian? Benämn alltså personer efter egenamn och eller nationalitet.

Anmäl

Negerbyn då?

När ska Negerbyn tvingas byta namn? Kolla själv var den ligger på eniro.se eller deras hemsida med samma namn.

Anmäl

Silar mygg...

Vad är viktigast? Hur man behandlar folk eller vad man kallar dem? Respektera varandra och använd intelligenta beteckningar, typ egennamn och medborgarskap. Detta gäller såväl negrer som vitingar!

Anmäl

Visserligen...

är det löjligt att folk inte kan förhålla sig avslappnat till till historien. Å andra sidan är det också en del av historien att vi nu byter namn på kvarteret. Kanske kommer folk om hundra år att skratta åt detta "politiskt korrekta" tilltag! Det speglar ju onekligen vår tidsanda. Jag tror inte det kommer att glömmas bort, att det sedan 1800-talet hetat "Negern" och att det just år 2009 tvingades byta namn. Det är intressant i sig.

Anmäl

Nigeria

Det är de som vill byta ut "Negern" som använder ordet på ett nedsättande sätt. Astrid Lindgren skrev om "Negerkungen" i Pippi-böckerna. Martin Luther King använde ordet "neger". Hur ska man nu göra med landet "Nigeria"?

Anmäl

NEGRO

svart på spanska heter NEGRO!!!

Anmäl

Trevligt kvarter

Det ser ut som ett trevligt kvarter, varför byta namn? Jag gillar det Sverige jag växte upp i, inte i det Sverige som det har förvandlats till. GB - jag vill ha tillbaka Nogger Black. Jag vill ha tillbaka ordet Negerboll, använder det själv istället för PK ordet chokladboll. Mvh En halvneger med rötter i New Orleans och en byhåla i Småland.

Anmäl

Obama

För att inte vilseleda amerikanska folket måst ju Obama byta namn på Vita huset till Svarta huset nu när han regerar,eller?

Anmäl

Fattiglapp

Man får ju inte längre kalla folket i norr för lappar utan numera heter det samer. Om jag förstår får man inte säga "fattiglapp" uta "Same med ekonomiska problem". Har jag rätt??

Anmäl

Byggprojekt

Artikellista - Byggprojekt

Ånej, borren har fastnat i Åsen - igen

Tunnelborrmaskinen Åsa har stått still i snart sju veckor inne i Hallandsåsen. Genombrottet, som skulle ske under våren, skjuts nu fram till hösten. Publicerad 12 mars 2010

Våga vägra vanlig villa

Ångrar du att du målade ditt hus med en för vågad färg? Eller tycker du att ditt lilla lusthus var lite väl experimentellt? Publicerad 12 mars 2010

Jätteorder till Skanska

Skanska ska bygga oljeraffinaderi i Brasilien. Ordern är värd cirka 1,8 miljarder kronor. Publicerad 11 mars 2010

Gröna Lund kan växa – på höjden

Åkt gunga har du kanske gjort, men på 90 meters höjd? Om några år kan du få chansen om du besöker Gröna Lund i Stockholm. Publicerad 11 mars 2010

Rekordsatsning i Sigtuna

Sigtuna kommun storsatsar på hyresrätten. I en rekordaffär ska kommunen och Sigtunahem köper 455 nyproducerade hyresrätter. Publicerad 10 mars 2010

Plusenergihus i genomskärning.

Så går huset med plus

För ett år sedan stod det första passivhuset i Lerum klart. Nu tar det kommunala bostadsbolaget Förbo ett nytt steg och bygger ett hus som producerar mer energi än vad det förbrukar. Publicerad 10 mars 2010

”Ingen byggherre fuskar medvetet”

Föreningen Byggherrarna menar att byggherrerollen har urholkats under många år. Publicerad 9 mars 2010 1 kommentar

Carl-Johan Johansson från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

”Endast stål- och träkonstruktioner som rasat”

Det är taken till lantbruksbyggnader, lagerlokaler och idrottshallar som rasat i vinter. Det visar en första genomgång av Sveriges Tekniska forskningsinstitut (SP). Publicerad 8 mars 2010 7 kommentarer

LU utvecklar universitetsmiljön

Lunds universitet satsar 100 miljoner kronor – för att utveckla sin universitetsmiljö. Detta genom att skapa nya utbildningslokaler, laboratorium och förbättra forskningsinfrastrukturen. Publicerad 8 mars 2010

Artikellista - Byggprojekt

Skärpta regler mot takras

- Ingen kan inte skylla snön. Takrasen tycks bero på brister i byggherrarnas kontroll. Det sade miljöminister Andreas Carlgren (C) i dag, måndag, på en presskonferens om den senaste tidens takras. Publicerad 8 mars 2010 13 kommentarer

Peab bygger Kuggen

Ett nytt landmärke är på gång i Göteborg. Kuggen heter huset som ska bli en mötesplats för aktörer från akademi, näringsliv och samhälle. Publicerad 4 mars 2010

”Oseriösa byggföretag i minoritet”

Återkommande takras och anklagelser om byggfusk. Byggbranschen har stått i skottgluggen de senaste veckorna. I kväll startar dessutom Fuskbyggarna. Tv-serien där oseriösa byggföretag jagas. Publicerad 3 mars 2010 4 kommentarer

Artikellista - Byggprojekt

Littorin: överlåt Las-problemen till parterna

Sveriges största försvarare av Las passar på frågan om lagändring om det visar sig att arbetsgivare kan säga upp för att sedan hyra in samma arbetstagare. Han hänvisar till sin husgud. Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin besökte Lag & Avtals Zenit i går, på tisdagskvällen. Publicerad 3 mars 2010

Johan Eriksson

Försäkringsbolagen: Takrasen inte värst

Vinterns snömängd har fått många tak att rasa. Men hoprasade tak är inte den enda faran vintern för med sig. Publicerad 3 mars 2010

Grönt ljus för Unihak-ställningar

Ställningarna höll inte måttet. Arbetsmiljöverket förbjöd tre företag att sälja vissa byggnadsställningar med komponenter av märket Unihak. Nu får de leverera igen, men bara för att användas på lägre bygghöjder och med mindre belastning. Publicerad 3 mars 2010

Artikellista - Byggprojekt

Skandia lämnar Sveavägen efter 70 år

Om någon av de 1300 Skandiaanställda är irriterad på att tvingas lämna centrala Stockholm nästa måndag så finns inte längre någon att klaga på. Ett första beslut togs nämligen av den dåvarande Sverigechefen Gert Engman redan för sex år sedan. Och han har slutat. Publicerad 3 mars 2010

Virkad folie värmer hus

Teknik och material för att reglera värmen i växthus kan användas för att spara energi i vanliga hus.Med virkad aluminiumfolie vill gardintillverkaren Ludvig Svensson erövra en ny marknad. Publicerad 3 mars 2010

Husägare ger snön all skuld

- ?Det är snön som orsakat raset. Vårt tak var inte misskött.Det säger Patric Rapp, en av ägarna till butiken Lottas Sparköp, vars tak delvis rasade in den 30 januari. Publicerad 3 mars 2010

Nytt landmärke gör Helsingborg saltare

Ett hotell- och kongresscentrum, butiker och bostäder. Saltkristallerna heter projektet som kan bli Helsingborgs nya landmärke. Publicerad 3 mars 2010

Så här ska det se ut när Arenastaden är färdigbyggd inom tre år.

Här blir det rekordstort bygge - nästa sommar

Norr om Stockholm växer den nya stadsdelen Arenastaden upp. Om något år blir den norra Europas största byggarbetsplats.Här ska fotbollslandslaget få sin nya hemvist. Publicerad 3 mars 2010 2 kommentarer

Artikellista - Byggprojekt

Fotbollförbundet: Vi behövde en modern arena för publiken

Publikens krav på komfort fick Fotbollförbundet att börja jobba för en ny nationalarena.Och nu planerar förbundet för fler internationella stormatcher på arenan. Publicerad 3 mars 2010

Arkitekterna tar nytt jobb

Arkitektkontoret White ritar kvarteret Koggens gränd i Malmö. Men nöjer sig inte med det.
- ?Vi agerar byggherre också, säger Whites styrelseordförande Magnus Borglund. Publicerad 3 mars 2010

Legoknektar renoverartrasiga hus jorden runt

Lekfull byggkonst - eller vandalism? Klotter är en sak, graffiti en annan, säger de insatta. Men vad blir offentlig legokonst? Publicerad 3 mars 2010

han satsar fotbollsmiljonerna i grön lyxbunker

Fotbollstjärnan Gary Neville har en dröm. Han vill bo som en teletubbie. Vilket alltså betyder en stor, grön bunker. Publicerad 3 mars 2010

Kolla in boktipsen i byggvärlden

Publicerad 3 mars 2010

Husägaren ger snön all skuld

– Det är snön som orsakat raset. Vårt tak var inte misskött. Publicerad 2 mars 2010 2 kommentarer

"Slapp bransch vållar takrasen"

Ett stort antal byggnader har fått sina tak raserade efter den senaste tidens snöfall. Publicerad 2 mars 2010

Skis på synkrotronljusanläggningen Max IV.

Nu startar bygget av Max IV

Nu är det klart vem som ska uppföra forskningsanläggningen Max IV i Lund. Bygg- och fastighetsbolagen Peab och Wihlborgs får tillsammans 900 miljoner kronor för att bygga husen som ska rymma den gigantiska röntgenkällan nere i den skånska myllan. Publicerad 2 mars 2010

Leif Bertilsson

Rekordbra konsult-vd

Leif Bertilsson når kanonresultat efter år av förändringsarbete.

Starflyer

Gunga bland stjärnorna

Grönans senaste karusell ska bräcka Tivoli-konkurrent. Se hela Starflyer.

Glödlampor

Lamplarm överdrivet

Elsäkerhetsverket sågar tv-inslag om lågenergilampor. 1

Bemannare får VG

Bemannare får VG

Arbetsmiljöverket överraskade efter granskning.

Man som tittar genom fönster.

De fakturerar staten

Sajt avslöjar vem som jobbar åt vem.

Vi söker Superkollegan

Vi söker Superkollegan

Nu är det dags för dig att hylla en kollega. Nominera här!

Vita huset loggar in

Vita huset loggar in

Amerikanska energidepartementet hakar på trend.

Alex Schulman.

Karriär "Ingenjörer är
rätt tråkiga"

Kändisarna berättar vad ingenjörer gör - egentligen. 2

Slipp slamret

Slipp slamret

Luren som läser läppar perfekt i bullriga (och trista) miljöer.

Läsarkommentaren Att inte erkänna att branschen har problem är löjligt

Läs veckans läsarkommentar. 1

Lotta Brändström

Mäktigast i branschen

Trafikverkets Lotta Brändström vill ha nyttigare entreprenörer.

Peab bygger Kuggen

Rund, röd byggnad ska locka folk att mötas.

Arne Jacobsson

Han färgade ungas val

Roomservice, kändis-bodar och fler brudar. Målaremästarnas Arne Jacobsson fick fler att bli målare.

Michael Johansson, utvecklingsansvarig på gardintillverkaren Ludvig Svensson.

Virkad folie värmer

Så funkar Michael Johanssons specialdesignade gardiner.

Följ oss på Facebook

Följ oss på Facebook

Du är inbjuden till vår sida för senaste nytt - och för att bli delaktig i arbetet på tidningen.

Snyggaste skrapan 
finns i Chicago

Snyggaste skrapan
finns i Chicago

Här är den klara vinnaren.

Spacklet som rensar 
luften på bygget

Spacklet som rensar
luften på bygget

Reducerar byggdammet
med 90 procent.

Huspriserna stiger i USA

Huspriserna stiger i USA

Ökning för sjunde
månaden i rad.

Michael Jacksons 
lyxvilla till salu

Michael Jacksons
lyxvilla till salu

King of Pops hacienda i Las Vegas är överdådig. Och utropspriset är…

El skyddar mot träröta

El skyddar mot träröta

Norska forskare söker patent på miljövänlig innovation.

Manhattan - på källargolvet

Manhattan -
på källargolvet

19-åring bygger kopia av New Yorks mest kända vy.

Här är klippet som 
hånar byggjobbarna

Här är klippet som
hånar byggjobbarna

Centerpartisten: "Det var inte helt genomtänkt." 15

Tycker du att Slussen är vacker som den är?

Se resultatet
  • Ja, rör ej. 38%
  • Nej, bort med åbäket. 62%
Rösta
Handskar på 
hos Skanska

Handskar på
hos Skanska

Obligatoriskt med skyddsglasögon och handskar ute på arbetsplatserna.

Cementmängden kan 
minskas en tredjedel

Cementmängden kan minskas en tredjedel

Forskning avslöjar cementens gåta.

Nya Årsta - så blir det

Här är det bearbetade vinnarbidraget.

Hotell jättejobb för NCC

Hotell jättejobb för NCC

Byggs direkt vid Arlandas flygledartorn. 1

Huset är mindre än två meter brett.

Smalhus för fet plånbok

Huset är 167 centimeter
brett. Så mycket kostade det. 2

Högt miljöbetyg till 
höghus i Göteborg

Högt miljöbetyg till
höghus i Göteborg

NCC:s projekt sparar energi med tekniska lösningar.

Han gjuter liv 
i grå betong

Han gjuter liv
i grå betong

"Det är fascinerande att en stor del av samhället är uppbyggt av det."

Fredrik Karlsson

Blogg Fredrik Karlsson JM-chefen om anpassning till kunderna

Twittrat från Byggvärlden

  • Fredrik Karlsson: jobbar ikapp eftre hellyckat BV-seminarium om energi.
  • Fredrik Karlsson: laddar för Byggvärlden-seminarium om energieffektivisering och förnyelsebara energikällor. Stora frågor.
  • Fredrik Karlsson: är fortfarande chockad över att Andreas Carlgren i går gav kastade sig över byggfrågorna som legat orörda på hans skrivbord i 3,5 år.
Så gör jättarna

Så gör jättarna

Byggbolagens initiativ i grön riktning.

Använd er makt!

Använd er makt!

Låt snuskhumrarna få smaka på sin egen medicin.