Nyheter

Så sponsrar byggföretagen idrottssverige

Mikael Fahlander, Concent och Djurgårdens vd Henrik Berggren. Foto: DIF.

Frågor:

1)       Sponsrar ni någon/några föreningar/lag eller idrottsevenemang i år?
2)      Varför blev det dessa klubbar? Hur väljer ni?
3)      Vad förväntar ni er av ett sponsorsamarbete? Vad vinner ni på det?
4)      Kan det aldrig vara en nackdel att synas ihop med ”fel lag”?

Tomas Järund, Kommunikationschef, Serneke Group AB

1. Vi sponsrar väldigt många föreningar och lag men för att ta ett urval så är det IFK Göteborg, Frölunda Indians, Alingsås Handbollsklubb, Alingsås Idrottsförening, Djurgården Fotboll, Värmdö IF, Elfsborg m. fl.

2. Vi har vårt huvudkontor i Göteborg så merparten av vår sponsring lägger vi här. Annars väljer vi föreningar på orter där vi som bolag verkar och inte sällan föreningar som vår personal är engagerade i. 

3. Först och främst vill vi ge tillbaka då vi anser att föreningslivet och idrottsrörelsen är en viktig del av vårt samhälle. Sen är det ett sätt att skapa nya kontakter och exponera vårt varumärke.

4. I extrema fall kan det säkert vara så, speciellt om man använder sponsringen enbart för att bygga sitt eget varumärke. Men återigen så är vårt huvudsakliga mål att ge tillbaka till samhället och vi strävar alltid efter att våra medel ska nå brett och till ungdomen.

Michael Fahlander, affärsutvecklare, Concent:

1. Ja, vi satsar mycket på sponsring och samarbeten med idrottsföreningar. Vi är huvudpartner till Djurgården Fotboll och Djurgårdsandan (som är deras CSR-projekt med bl.a. fotboll i utanförskapsområden), huvudpartner till Örebro Hockey, huvudsponsor till Asplöven Hockey och en av de större sponsorerna i Vita Hästen. Utöver det så sponsrar vi mindre klubbar och projekt på löpande basis.

2. Dels så finns det stora hjärtan för klubbarna inom företaget, men de ska också vara stabila föreningar med bra ungdomsverksamhet och sunda värderingar samt ett CSR-arbete som är aktivt.

3. Idrotten har alltid varit en källa till glädje för mig personligen och jag tror mycket på att det är väldigt bra för ungdomar att idrotta, man lär sig samarbeta och hantera både med- och motgångar. Dessutom är det viktigt för barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva i det stressiga samhälle vi lever i. Så det gör att vi känner att vi gör något bra och sover gott på nätterna. Förutom det så har idrottsklubbar stora nätverk som vi gärna är delaktiga i, vilket kan skapa bra affärer för företaget.

4. Absolut, det gäller att vara noga i valen. Idrottsprestationer går upp och ner och det är inget kriterie, men det finns absolut klubbar som man drar sig från att förknippas med. Att alla kunder skulle sympatisera med våra klubbar skulle vara fantastiskt, men så är det tyvärr inte. Våra kunder är professionella och skulle inte undvika att göra affärer med oss pga att vi sponsrar idrottsklubbar och ungdomar, snarare tvärtom.

Mikael R Olsson, Försäljning & marknadschef, Hjältevadshus

1. Vi sponsrar både hockey- och fotbollsklubbar. Vi är bl.a huvudsponsor till Kalmar FF sedan 2012, och vår logga pryder deras kläder.

2. Orter där vi är verksamma. Just Kalmar FF är att de är ”Smålands Stolthet”, vilket vi tycker att vi är när det gäller trähus. Vi använder sponsringen i tre delar, kunder, partners och även personalvård. Vi anordnar varje år flera bussresor för vår personal i fabrikerna så de kan se ”vårt” lag. Vi har en sponsorpolicy, och tackar nej till 99%. I policyn finns det vissa skallkrav på föreningen, ett exempel är att de ska ha ungdomsverksamhet.

3. Att klubben vi sponsrar har justa värderingar och hjälper oss att få fram vårt varumärke. Att de har ett aktivt nätverk och att de ger oss kontinuerlig, tydlig och ärlig information. Vi är en del av samhället, vi sponsrar inte bara sport utan även olika kulturevenemang.

4. Självklart är skandaler negativa. Men en dålig prestation är inte det, alla kan inte vinna, men alla kan göra sitt bästa. När det gäller sympatisering tror jag att fansen är smartare än så, de ser ett företag som brinner för en sport som de också brinner för. Jag är ett levande exempel på detta. Jag hejar inte på Chelsea men har både Samsung-telefon och tv, trots att de i mina ögon sponsrar fel lag.

Magnus Riemer, vd, Billström Riemer Andersson Bygg AB

1. Ja vi fortsätter med BK Häcken, Kinna IF, Lerums IF, Sankt Jörgen Park, Golf.

2. Bygger på relationer, skall finnas kopplingar som genererar affärsmöjligheter eller socialt engagemang som småklubbarna.

3. Bygga varumärke, Socialt engagemang, affärsmöjligheter.

4. Ja, det kan det vara, det gäller att vara selektiv här med.

Anders Håll, Kommunikations- varumärkeschef, Beijer Bygg

1. Beijer är huvudsponsor till SHL, svenska hockeyligan.

2. Vi frågade helt enkelt våra kunder vad de är intresserade av. Undersökningen visade att tre olika sporter stod ut, där hockey passade Beijer bäst: Beijer finns representerat på 74 ställen över hela Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. SHL har också en geografiskt väl utspridd närvaro över hela landet, i såväl storstad som landsbygd. 

3. Beijer lever på att sälja varor och tjänster, det är grunden i alla aktiviteter vi tar oss för. Utöver att erbjuda de bästa produkterna o tjänsterna Vill vi ha ett nära samarbete med våra kunder där ishockey blir ett sätt att bygga ännu starkare relation och utveckla samarbetet. Inom ramen för sponsorskapet driver vi även Beijer Bygglaget där vi sponsrar och främjar ungdomar och spontanidrott. I år har vi byggt skottramper i Skellefteå, Leksand och Gävle. I Gävle byggde vi 13 stycken vilket innebär att alla klubbar i Gävle med omnejd fick sin egen ramp på sin idrottsplats. Där kan ungdomar och allmänheten träna oavsett om de har elitambitioner eller bara vill umgås med vänner. Beijer Bygglaget planerar för ett nytt projekt i Örnsköldsvik under våren 2016. 

4. Den risken finns. Beijer har medvetet valt att inte sponsra ett enskilt lag.