Nyheter

Så syns ni i vimlet

Foto: Mikael Sagström.

Förbered er väl.

Kontakta personer och organisationer som ni vill träffa redan innan ni åker.

Fokusera mer på nätverkande än på att få mediautrymme.

Det är pr-proffsets bästa tips för att få ut mesta möjliga av Almedalsveckan.

Almedalsveckan har genomförts sedan 1969. Förra året arrangerades 3513 evenemang av totalt 1459 arrangörer. I år finns hittills 3221 arrangemang i programmet, och cirka 270 journalister är redan ackrediterade.

–  Almedalen växer för varje år. Man förväntar sig att det ska lugna ner sig någon gång, men det ser vi inga tecken på, säger Kristoffer Housset på PR-byrån Westander som varit med i Visby sedan 2005 och som hjälper uppdragsgivare med medierelationer, lobbying och PR-arbete.

Vilket är sitt bästa tips till besökare under Almedalsveckan?

– Förbered er innan ni åker. Det är inte bra att vänta och se vad som händer på plats utan bäst är att tänka igenom vad man vill få ut. Det händer så otroligt mycket att man måste göra et urval. Väl ut några få relevanta seminarier att gå på.

Westander delar varje år ut utmärkelsen ”Hetast i Almedalen” som går till en aktör som lyckas bäst med att få ut sitt budskap under Almedalsveckan.

Hur gör man då som arrangör för att sticka ut i vimlet i Visby?

– Vill man synas är det bra att hålla till på gator och torg och inte i en konferenslokal. Aktiviteter som tar sig fysiska uttryck brukar sticka ut, ordna gärna någon uppseendeväckande aktivitet på stan. Ett tips till byggföretag skulle kunna vara att bygga något intressant i vimlet på stan. Ett enkelt sätt att synas är annars att trycka upp T-shirtar med sitt budskap som personalen går runt med. Det är enkelt och effektivt.

Samtidigt säger Kristoffer Housset att man inte ska vara för fixerad vid att få uppmärksamhet i media. Det är tuff konkurrens om mediautrymme och journalisterna är främst i Almedalen för att bevaka de politiska partierna.

–  Fokusera på nätverkande istället. Ett tips är att kontakta de personer, organisationer och företag som man vill träffa redan innan man åker. Nätverkandet är inte så spontant som man tror. Alla är där, men alla är också väldigt upptagna och har tighta scheman.

 

10 tips för att lyckas i Almedalen

1. DET VIKTIGASTE ÄR ATT DELTA

Almedalsveckan innebär en unik möjlighet att träffa Sveriges viktigaste opinionsbildare under informella former. Att finnas på plats för att nätverka och trendspana kan ge lika mycket som att arrangera ett eget seminarium.

2. HÅLL KOLL PÅ KALENDARIET

Från och med mars kan ni följa kalendariet på www.almedalsveckan.info och få information om relevanta seminarier. Om ni planerar egna aktiviteter kan ni på så vis också undvika krockar med andra evenemang och kanske hitta möjliga samarbetspartner.

3. MINGLA SYSTEMATISKT

Den effektiva Almedalsminglaren bokar sina möten i förväg och betar systematiskt av de mest intressanta seminarierna och minglen.

4. GÖR EN KONTAKTLISTA

Gör upp en lista över de personer ni vill träffa. Utgå från det slutliga kalendariet och listan över ackrediterade journalister.

5. STÄLL FÖRSTA PUBLIKFRÅGAN

Genom att tidigt räcka upp handen och ställa en fråga – som kortfattat inkluderar ert huvudbudskap – kan ni få uppmärksamhet, även då någon annan arrangerar seminariet eller paneldebatten.

6. FÖRBERED FÖR OVÄNTAT SÄLLSKAP

Plötsligt står ni bredvid en minister på minglet. Då är det viktigt att på en halv minut kunna göra en begriplig presentation av ert viktigaste budskap.

7. PÅ MED T-SHIRTEN

En färgglad t-shirt med ett tydligt budskap kan få stor uppmärksamhet, även om ni bara är några stycken på plats. Ta med extratröjor till nyvunna ambassadörer.

8. REGIMSKIFTESSÄKRA

Den långsiktiga lobbyisten utnyttjar Almedalen för att knyta och upprätthålla goda relationer med nyckelpersoner såväl bland de rödgröna som bland allianspartierna.

9. INVÄNTA NYHETSTORKAN

Konkurrensen om medieutrymme är stenhård under Almedalsveckan. Om ni är en mindre aktör kan chanserna till mediegenomslag öka om ni väntar med att presentera er nyhet till nyhetstorkan i mitten av juli.

10. FÖLJ UPP UNDER HÖSTEN

Se till att boka in nya och gamla bekantskaper från Almedalen på längre möten efter sommarsemestrarna.

Källa: Pr-handboken, Westander.