VR-teknik kan ge snabbare säljprocess

 
  • Bo Westin, sälj- och marknadschef på Peab Bostad, använder AR-teknik som säljstöd i projetk Sätra torg. Foto: Susanne Bengtsson

    Bo Westin, sälj- och marknadschef på Peab Bostad, använder AR-teknik som säljstöd i projetk Sätra torg. Foto: Susanne Bengtsson

  • Mattias von Corswant, vd wec360, med ett par VR-glasögon. Foto: Susanne Bengtsson

    Mattias von Corswant, vd wec360, med ett par VR-glasögon. Foto: Susanne Bengtsson

  • Genom att svepa med surfplattan över ritningen växer hus och stadsdelar fram. Foto: wec360

    Genom att svepa med surfplattan över ritningen växer hus och stadsdelar fram. Foto: wec360

Föregående
Nästa
 

Tro det eller ej – men det går att se in i framtiden.

Med hjälp av VR-teknik kan byggbolag låta sina kunder besöka ännu obyggda bostäder.

Tekniken är extremt viktig för oss som håller på med nyproduktion,säger Bo Westin, sälj och marknadschef på Peab Bostad, som använt sig av både virtual och augmentet reality i sitt projekt Sätra Torg.

Att sälja hus på ritning tillhör historien. Idag kan spekulanter besöka icke producerade bostäder för att få en känsla för allt från läge och soltimmar till materialval och planlösning. 

- Det handlar om att berätta om en verklighet som inte finns och låta kunderna kliva in i sina framtida hem, säger Mattias von Corswant, vd på wec360°, som utvecklar 3D-visaliseringar av byggprojekt.

Det finns flera olika sätt att titta på lägenheterna och omgivningarna. Ett sätt är att använda sig av VR-teknik. VR står för virtual reality, upplevd verklighet. Med hjälp av ett par VR-glasögon, där en mobiltelefon kopplas in i VR-hjälmen, upplever bostadsspekulanterna att de befinner sig ”inne i” en tredimensionell modell av lägenheten och de kan se sig om genom att helt enkelt vrida på huvudet i de olika rummen och ute på balkongen. 

En utveckling av den virtuella verkligheten är den förstärkta verkligheten, Augmented reality, en digital presentationsteknik, som förstärker och kompletterar sinnesintryck med digitalt lagrad information på ritningar. Genom att svepa med en skärm (till exempel en surfplatta eller mobil) över ritningen så växer hus, stadsdelar och infrastruktur fram.

- Det här är ett bra sätt att visa områden som ännu inte är uppbyggda. På skärmen visas inte bara hus, kvarter och vägar. Det går även att bygga in flöden av exempelvis tågtrafik eller hur människor rör sig i området, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°. Med hjälp av tekniken får kunderna en mycket bättre bild av bostaden och omgivningen, vilket gör dem tryggare och kan leda till snabbare avslut.

När Peab säljstartade sitt projekt Sätra Torg, som består av 100 bostadsrätter, använde man sig av 3D-teknik för att ge kunderna hade möjlighet att ”kliva in” i fullt möblerade och utrustade lägenheter som inte ens är byggda och där inflyttning är planerad först till våren 2018.

- VR har funnits på marknaden ett tag, men jag tror nog vi är bland de första som använder oss av augmentet reality i ett projekt. Tekniken är extremt viktig för oss som håller på med nyproduktion. Det rör sig om så stora summor att köpa en bostad och då är det en otrolig trygghet för våra kunder att få en känsla för objektet i förväg. Vi vill ge dem så mycket användbar information som möjligt, säger Bo Westin och fortsätter:

- Vårt syfte är att bli en bättre leverantör och ta hand om våra bostadskunder på bästa sätt. Vi vill ge dem så mycket information som möjligt, och en realistisk känsla för bostaden. Upplysta kunder är alltid bra.

De virtuella gestaltningarna tas fram från byggets digitala konstruktionsritningar (t ex BIM-information). Det innebär bland annat att alla mått och material är exakt de som kommer att användas några år senare, när huset byggs i verkligheten. Dataföretagets egna arkitekter och inredare ”klär” sedan på lägenheterna med både möbler och detaljer samt lägger på solljus för olika tider på dagen. På så sätt blir upplevelsen som verklighetstrogen som möjligt.

FAKTA

VR (Virtual reality – virtuell verklighet): En skenvärld som man kan agera i och uppleva som verklighet, trots att den skapas av digital information. Upplevelsen kan till exempel presenteras genom en speciell typ av VR-glasögon och annan teknisk utrustning som används för att projicera olika sinnesintryck. Tekniken har tidigare främst an¬vänds i spel- och underhållningssammanhang men utvecklas nu för att även komma till användning i profession¬ella sammanhang

AR (Augmented reality – förstärkt verklighet): En digital presentationsteknik, som förstärker och kompletterar sinnesintryck med digitalt lagrad information som presenteras via till exempel en bildskärm eller mobiltelefon. AR kan förstärka en upplevelse i till exempel en bild eller film genom att lägga till information som visas med andra bilder, text, ljud eller hänvisningar till fördjupningar.

BIM (Building Information Model – Byggnadsinformationsmodellering): En virtuell, digital modell som samlar och organiserar all information från en byggnads livscykel. Den kan innehålla information om både den fysiska och den logiska sammansättningen av objekten och själva byggnaden.

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb