Nyheter

”Alltid varit starka i New York”

Utsikt från Skanskas kontor i Emire State Building. Foto: Susanne Bengtsson.

Skanska är ett av de största byggbolagen i New York.

Nu har man fått sitt första OPS-kontrakt där, en ny terminal på Laguardia-flygplatsen.

– Vi gillar stora och komplicerade projekt, säger Rich Cavallaro, vd Skanska USA.

New York är en av de viktigaste delmarknaderna i USA. I många år har Skanska varit största byggbolag i denna metropol och ligger stadigt på topp 3-listan, där de inhemska företagen Tishman och Turner utgör de största konkurrenterna. Huvudkontoret ligger strategiskt i hjärtat av Manhattan, på 32:a våningen i Empire State Building.

– Vi har alltid varit starka i New York, men de senaste åren har vi velat sprida oss mer geografiskt och inte lägga alla ägg i samma korg. Att växa i framför allt Kalifornien och Sydöstra USA har varit en medveten strategi, säger Rich Cavallaro som tillträdde som vd i januari 2015, och som jobbat i Skanska-koncernen i 20 år.

I våras upphandlade man sitt första OPS-kontrakt i New York (i USA går OPS under namnet PPP, Public Private Partnership).  LaGuardia Gateway Partners, där Skanska ingår som partner, blev utvalda av Port Authority of New York and New Jersey att ersätta flygplatsen LaGuardias terminalbyggnad. Kontraktet omfattar övertagande av driften av den befintliga centralbyggnaden och att bygga, finansiera, driva och underhålla en ny ersättningsterminal fram till 2050.

Projektet förväntas bli finansierat av eget kapital, lån, passageraravgifter, detaljhandel och intäkter från flygbolag. Det totala värdet av byggkontraktet är enligt Port Authority of New York and New Jersey omkring 3,6 miljarder dollar, cirka 30,5 miljarder kronor. Byggarbetena beräknas starta under 2016.

– Vi kommer att både bygga, designa, finansiera och drifta projektet, upphandlingen liknar NKS i Stockholm, säger Christoffer Järkeborn, chef Public affairs Skanska AB och ansvarig för offentliga kunder.

Christoffer Järkeborn, anställd på Skanska Infrastructure Development, ett ledande företag inom offentlig privat samverkan, befinner sig för tillfället i Washington där han ingår i Skanskas program för att utveckla PPP.

– Den här typen av upphandlingar, där näringslivet samverkar med politiken, upplever jag är vanligare i USA än i Sverige. Man går från traditionella upphandlingar, där man egentligen bara tävlar om priset, till att samverka mer med kunden. I OPS-projekt tittar vi på hela livscykelkostnaden. Vi vill inte vara billigast i ett kortsiktigt perspektiv. På Skanska vill vi vara bäst, dela med oss av vår kunskap och skapa kvalitet, säger Christoffer Järkeborn som själv har en bakgrund inom politiken och bland annat varit riksdagsledamot för Moderaterna, suttit i Stockholms kommunfullmäktige samt varit stadschef på Justitiedepartementet.

Ett annat prestigefyllt uppdrag som Skanska jobbar har i New York är Kosciuszko Bridge, kallad K-bridge. Det är en helt ny kabelbro mellan Brooklyn och Queen som ska ersätta den 76 år gamla och uttjänta bron. Det här blir den första nybyggda bron i New York City på 51 år, och den första kabelbron. Över bron färdas 160 000 bilar per dag.

Just broar och tunnlar har blivit lite av en specialitet för Skanska i New York, mycket tack vare den kunskap man hämtat från främst Sverige.

– Vi har plockat hit svensk expertis. I Sverige finns mycket kunskap om tunnlar. I många av våra projekt handlar det om ingenjörskonst på hög nivå.  Vi gillar stora, komplicerade och sofistikerade projekt. Bostäder är däremot inget som Skanska bygger i USA, säger Rich Cavallaro.

Tunnel- och underjordskompetensen har också lett till att man fått många tunnelbaneuppdrag, både utbyggnad och renovering. För tillfället bygger man nya tunnlar under Andra Avenyn, mellan 63 och 96:e gatan, ett komplicerat projekt eftersom man spränger mitt under Manhattan. 

Det finns flera utmaningar med att bygga på Manhattan.

– ”Urban building” handlar väldigt mycket om hänsyn till tredje man. Det är trångt, mycket folk som rör sig i området och besvärligt med materialleveranser.  När vi bygger under mark så går det åt mycket mänsklig arbetskraft eftersom det kan vara svårt att få ner och kunna använda maskiner i trånga utrymmen.

Arbetskraft ser han inte som något stort problem.

– Skanska har ett starkt varumärke, vi är välkända och lyckas därför attrahera ”the best of the best”.

Sverige och USA har mycket att lära av varandra, och kunskapsutbyten sker hela tiden. Många arbetssätt är gemensamma. Inom säkerhet har man kommit längre i USA, medan Sverige ligger i framkant vad gäller hållbarhetsarbete.

– Inom hållbarhet har vi en del att lära av Sverige. Här i USA jobbar vi mycket med Leed, men det kan alla göra och nu är det dags för oss att ta oss till nästa nivå, säger Rich Cavallaro.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi vill fortsätta växa, men på rätt sätt. Samtidigt vill vi stärka relationen med dem vi redan jobbar med och vara viktiga delar av de kommuner vi verkar i. Vi vill ta hand om miljön och fortsätta vara ett av de mest etiska företagen i USA.

 

FAKTA Skanska US

Vd:  Rich Cavallaro som tog över efter Michael McNally 1 januari 2015.

Omsättningen:  7,3 miljarder dollar (2014). Störst är Building som omsätter dryga 4,5 miljarder dollar.

Historik: Sedan 1971 har Skanska haft verksamhet i USA.

Verksamhet: Består av fyra affärsområden: Civil, Buildning, Communication Development och Infrastructure Development.

Anställda: Cirka 10.000, varav cirka 2000 i NY.

Kontor: Huvudkontoret ligger på 32:a våningen i Empire State Building. Totalt har Skanska 34 kontor i USA.

Skanskas OPS (PPP) projekt i USA:

  • Elizabeth River Tunnels (tidigare Midtown Tunnel), Virginia, är Skanskas första PPP-projekt I USA. Beställare är Virginia Department of Transportation. Byggperiod 2012-2018.
  • I-4 Ultimate, motorvägsbygge. Det är Florida’s hittills största transportprojekt. Beställare är Florida Department of Transportation. Kontraktets värde uppgår till 2.3 billion USD. Byggperiod: 2015-2021.
  •  Ny terminalbyggnad på LaGuardia-flygplatsen i New York.