Byggnads startar rekryteringskampanj

Byggnads startar rekryteringskampanj
Byggnadsarbetareförbundet har förlorat 8 000 medlemmar under det senaste året, tio procent. Nu drar fackförbundet i gång en rikstäckande rekryteringskampanj för att återvinna de förlorade medlemmarna.

— Dels ska vi ut och prata med de medlemmar som lämnat oss och dels erbjuda en inkomstförsäkring, som höjer ersättningen lite för den som blir arbetslös, säger Hans Tilly, Byggnads ordförande.
— De flesta lämnade troligen facket på grund av de höjda a-kassenivåerna, men vi ser också ett annat synsätt i dag. Man går inte längre med i facket ”för att farsan gjorde det”, utan vill se tydliga fördelar med sitt medlemskap.

En del i att ge nya fördelar till medlemmarna är införandet av inkomstförsäkringen, som ska finnas tillgänglig redan till sommaren. En satsning som enligt Tilly kommer att kosta omkring 70 miljoner kronor fram till 2010, då försäkringen ska utvärderas.

Medlemstapp så som nu gjort sig märkbart är inget nytt för Byggnadsarbetareförbundet. Även under 1980-talets högkonjunktur förlorade facket många medlemmar.
— Vi har sett att man resonerar på liknande sätt nu som då, att de inte ser behovet av ett medlemskap när det finns så mycket jobb. När konjunkturen vände på 80-talet så fick vi 20 000 nya medlemmar på väldigt kort tid, säger Hans Tilly.

Relaterade artiklar

”Stänger vi dörrarna får byggsverige stora problem”
Fyra av tio byggföretagare vill anställa fler nästa år
Ökad flexibilitet för företagen i nya arbetsrättsförslaget
Färre utländska arbetstagare i Sverige