Nyheter

Byggpråm blir flytande padelbana

Padelrpåm
Två padelbanor har byggts på en rpåm som tidigare har fraktat byggmaterial. Foto: Josh Feron

Nu blir det åter igen möjligt att spela padel vid Stockholms Hamnars kajer. Skeppsbron, Strandvägen och Norr Mälarstrand är några platser som även denna sommar får besök av en mobil padelpråm. I år har det byggts till duschar och en restaurangdel med servering på pråmen.

Initiativet är en del i Stockholms Hamnars arbete med att öka utbudet kring Stockholms innerstadskajer.

– Det är en strategi för att skapa mer aktivitet kring kajerna och vi nappade på det här förslaget från Stockholm Sea padel. De kryssar runt och lägger sig inte permanent någonstans, så det behövs inget bygglov för det, det kan annars kan vara lite klurigt på de här platserna. Det är många viljor som ska tycka till, det ska fungera med kollektivtrafik, vara tillgängligt för alla, passa in i stadsbilden och så vidare, förklarar Camilla Strümpel som är kommunikationschef på Stockholm hamnar.

Pråmen har använts i Slussen-bygget

Pråmen är 41 x 13 meter och har två padelbanor.

– Vi har byggt allt i egen regi, på hemmakajen Kvarnholmen i Stockholm. Vi är ett rederi med bogserbåtar med pråmar och jobbar vi med den här typen av byggentreprenader annars också. Så vi kan tycka att allt är ganska enkelt – att göra speciella konstruktioner på vatten är vår vardag, förklarar Oliver Lagne från Marin & Haverikonsult som är delägare i Stockholm Sea padel.

Innan det blev padelbanor på den så användes den vid byggnationen av nya SL-bron vid Slussen.

–  Det är en stor pråm och den användes till att forsla byggmaterial och man stod på den och byggde bron.

400 ton stålpråm

Att bygga banor på det här sättet är inte så stor skillnad mot att bygga på land.

– Normalt sett så står padelbanor ganska fristående på en betongplatta och det gör de även här. Det här är en 400 ton stålpråm men vi har valt att förstärka lite emot skrovet och så där.

Det viktiga är att ytan som banorna placeras på är helt slät. 

– Det är inte alla pråmar som har släta däck. I vårt fall har har den en stålponton så då har vi kunnat svetsa alla bärande konstruktioner i däck på pråmen.

Det finns flera saker som påverkar stabiliteten.

– Utmaningen att bygga padelbanor på vatten är att hitta ett system där pontonen inte rör sig, ett system där rörelsen ombord blir liten och inte påverkar spelet. Det får inte bli några stötar och den ska röra sig mjukt och fint. Bygger man på rätt ponton från början så ska det fungera i slutändan.

Erbjuder restaurang

Storleken på den här typen av lastbåt har betydelse.

– Pråmens egen vikt har ganska stor inverkan på hur den rör sig i vattnet, utmaningen är hur man gör det här ekonomiskt och byggnadstekniskt. Flera andra har försökt på mindre enheter, men då kan man inte ligga vid lite mer utsatt läge för man blir påverkad av vind och vågrörelser.

I år har man tagit pråmbygget ett steg längre och utökat servicen.

–Vi hade en enklare fikaverksamhet i fjol, men i år har vi även en enklare restaurangverksamhet. Då hade vi bara en toalett men nu har vi även duschar, berättar Maria Cossor från Stockholm Sea padel.

–Allt detta har vi byggt i 20 fots containrar som är hopskarvade. Vi har byggt på land och sedan hänger de på konsoler utanför banorna, fyller Oliver Lagne i.

”Spela i solnedgången framför slottet”

Padelbanorna är bokningsbara för alla och de kommer att kryssa runt från första maj till september.

– Det här riktar sig till alla som tycker att det här är kul med en annorlunda upplevelse, här går det att spela padel i solnedgången framför slottet.
Majoriteten som kom även förra året när vi bara hade cafédelen var de som ville titta på när andra spelar och som var lite nyfikna. Det är liveunderhållning så det blev mer en mötesplats, vilket fick oss att vilja satsa vidare säger Maria Cossor.