Nyheter

Byggvärlden prisad nykomling

Byggvärlden går hem i stugorna, eller snarare byggbranschen. Tidningen Resumé har i sin nya ”tidskriftsallsvenska”, utsett Byggvärlden till bästa nylanserade tidskrift mellan november 2007 och februari 2008.

På andra och tredje plats kom Galoppmagasinet och Aftonbladet: Sofis mode.

Först en sportfråga: Hur känns det, Roger Thorén, publisher och ansvarig utgivare för Byggvärlden?

— Det känns roligt eftersom vi satsat för fullt från start med en papperstidning, webben och ett nyhetsbrev två gånger i veckan. Vi ville vara en stark aktör från dag ett. I början var det många som sade att det inte skulle hålla men nu har de rösterna tystnat.

Vad är tanken med Byggvärlden?

— Vi är ett förlag som alltid undersöker läget i olika branscher. Vi såg att det inom byggbranschen fanns många tidningar men ingen som var oberoende. Dessutom fanns det ingen tabloidtidning med affärsinriktning. Genom Byggvärlden finns det nu en sådan tidning.

Hur ska Byggvärlden nu gå vidare efter en sådan rivstart?

— Vi satsar mer på webben, utvecklar specialnyhetsbrev och förstärker redaktionen. Vi hårdsatsar på innehållet, sammanfattar Roger Thorén.

Tidskriftsallsvenskan

Tidningen Resumé utser varje kvartal en vinnare i sin tidskriftsallsvenska.

Juryn tittar både på nya tidskrifter och på specialnummer inom redan existerande tidningar och tidskrifter. Vinnare i de båda kategorierna utses. I år deltog sammanlagt cirka 40 tidskrifter och specialnummer.

Juryn tittat främst på tidskriftens affärsförmåga, till exempel hur unik den är på marknaden och vad den har för potential.

Juryns kommentarer

Olle Lidbom, tidskriftskonsult:
”Vasst koncept, väl genomfört, äntligen en värdig utmanare till Byggindustrin.”

Henrik Frenkel, tidigare chef på tidningen Chef:
”En tidning som legat i pipeline i över tio år. Väl skött kan den bli en succé som Dagens Medicin”

Linda Grahn, chef på TV4 Plus:
”Välgjord och med suveränt kunnig nyhetskänsla. Potential att bli en väletablerad och pålitlig branschtidning”

Åsa Holmström, förlagschef på LRF Media:
”Bra nyhetstempo. Tydlig i vinklingar och rubriker. Högt OBS-värde. Proffsig känsla. Känns rappare och fräschare än de stora dagstidningarna. Om man ska vara lite negativ är den ganska traditionell. Inte mycket nytänk.

Viggo Cavling, chefredaktör på Resumé:
”Kul med en affärstidning som startar på både siffror och människor. Den är redan bra och kommer snart att bli riktigt bra. Fler egna tuffa nyheter från gangster — förlåt byggvärlden är mitt krav.”

Louise Fallenius, printchef på mediebyrån Carat:
”Om man lyckas vara så här intressant även för de som inte befinner sig i den aktuella branschen så måste varje ny utgåva få läsarna att ropa halleluja vid postfacket.”