Chevrolet Colorado – en amerikansk pickup i litet format

Ett smidigare och billigare alternativ.
Chevrolet Colorado
Fronten signalerar amerikansk attityd. Foto: Chevrolet

Att äga en amerikansk pickup är en dröm för många bilentusiaster, men de vanligaste modellerna är stora och dyra. Här kommer Chevrolet Colorado in i bilden – en pickup som kombinerar amerikansk känsla med ett kompakt format och lägre pris.

Chevrolet Colorado är en mindre och billigare modell jämfört med sin storebror Silverado, men det går inte att jämföra de båda modellerna rakt av och se Colorado som en mindre kopia.

En tumregel vid köp av en amerikansk pickup är att man inte bara betalar för storleken, utan även för mer avancerad utrustning, bättre fjädring och ljudisolering.

Trots det är Chevrolet Colorado 2024 ett alternativ som är värt att titta närmare på om du vill ha en amerikansk bil i ett något mer hanterbart format.

Chevrolets modeller importeras av olika bilföretag och ett av dem är Exclusive Cars. Här bekräftar Patrik Frögéli att det finns en stor efterfrågan på amerikanska pickuper med bensinmotor, och att Colorado även fungerar lite som en inropare för dem som senare bestämmer sig för en större modell.

Chevrolet Colorado har rymligt lastflak med smarta sidoluckor, belysning och praktiska förvaringssystem
Rymligt lastflak med smarta sidoluckor, belysning och praktiska förvaringssystem – anpassat för både arbete och äventyr. Foto: Chevrolet

En tuffare framtoning

Nya Colorado har fått en tuffare framtoning, förbättrade drivlinealternativ och en rejält uppdaterad interiör. Under huven ruvar en ny 2,7-liters turbomotor som levererar 314 hästkrafter, och tack vare ett vridmoment på 583 Newtonmeter som kommer redan vid 3 000 varv per minut ger det ekipaget rejäl dragkraft.

Amerikanska bilar överlag har fått betydligt bättre väghållning än vad de hade förr i tiden. Colorado är inget undantag, men utan tyngre last på flaket upplever den del bilen som lite studsig.

I Sverige säljs Chevrolet Colorado med en hel del utrustning och tillbehör som till exempel sidoluckor i kåpan för enkel åtkomst, belysning i kåpan, ett rejält förvaringssystem med släde och lådor samt ett förhöjt golv i lastutrymmet för att kunna förvara verktyg på ett smart sätt. Till det kommer två uttag i kupén för laddning av elverktyg och datorer, ljudsystem från Bose samt dragkrok, vilket gör bilen till en praktisk och flexibel arbetsplats.

Chevrolet Colorado har smarta tillbehör

Konkurrensen bland pickuper är stor och det något mindre formatet och inte minst den mindre motorn gör att den kan få en tuff match mot till exempel Volkswagen Amarok eller Ford Ranger Raptor som med sina sexcylindriga motorer kan vara mer attraktiva alternativ. Colorado skulle sannolikt behöva en mullrande V8 under huven för att matcha den tuffa utstrålningen.

Men om du absolut vill ha en amerikansk pickup och samtidigt tycker att de största modellerna är för stora eller dyra, är Chevrolet Colorado ett intressant alternativ. Motorn är en pärla även om den inte har samma karaktär som en traditionell V8-motor. Dessutom har bilen en hel del smarta tillbehör och extrautrustning som underlättar såväl på arbetet som under fritiden.

Dessutom sticker den ut lite till skillnad från den uppsjö av europeiska och japanska pickuper som annars brukar dominera i trafiken.

Chevrolet Colorado har en uppdaterad kupé med modern teknik, Bose-ljudsystem och smarta förvaringslösningar – en arbetsplats på hjul.
Uppdaterad kupé med modern teknik, Bose-ljudsystem och smarta förvaringslösningar – en arbetsplats på hjul. Foto: Chevrolet

Chevrolet Colorado Z71 TurboMAX

  • Grundpris: 689 000 kr (exkl. moms)
  • Bränsleförbrukning (blandad körning): Från 1,17 l/100 km
  • Motor: 2,7 liter 4-cylindrig bensin
  • Effekt: 314 hk / 583 Nm
  • Växellåda: 8-stegad automat
  • Drivning: 2WD/4WD autoläge
  • Max lastvikt/dragvikt: 655 kg / 3 500 kg
Betyg:
+ Ett smidigare och billigare alternativ till större amerikanska pickuper
+ Kraftfull motor med 583 Nm i vridmoment
Något studsig utan last
Hög bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp

/Peter Fredriksson

Läs också