Nyheter

De har nöjdast kunder

NKI
Besqab vinner NKI-mätningen för bostadsutvecklare.

Eksjöhus kammar hem topplaceringen för styckebyggda småhus. HSB är bäst i kategorin för bästa projekt och Besqab vinner i överlägsen stil i kategorin för bostadsutvecklare. På Prognoscentrets årliga NKI-seminarium korades vinnarna för Sveriges nöjdaste kunder 2022. 

Årets upplaga av Prognoscentrets NKI-mätning visade att den totala kundnöjdheten sjönk under 2022 efter rekordresultaten under pandemin.

Branschindex under året landar på 74 vilket är en nedgång med två enheter jämfört med rekordåren 2020 och 2021. Värdet är dock så pass högt att det hamnar strax under nivån för mycket hög kundnöjdhet.

– Under pandemiåren 2020 och 2021 noterades rekordhöga NKI-värden i branschen vilket kunde förklaras av att bostadsutvecklarna höjde kvaliteten men också av en pandemiboost som kom av att hemmet fick en större betydelse för människor. 2022 sjunker branschens NKI-värde ned till 74. Mycket tyder på att pandemieffekten nu är borta. Däremot kan vi inte se att kundernas värdering av prisvärdheten har fått större betydelse – något man skulle kunna tro med tanke på höstens fokus kring sjunkande bostadspriser, säger Ellinor Lindström vd på Prognoscentret.   

 

Claes Malmqvist försäljningschef Eksjöhus och företagets vd Frida Scherdén.

Eksjöhus i topp

Eksjöhus har prenumererat på topplaceringar i kategorin för styckebyggda småhus. Förra året kom man två och året innan delade man förstaplatsen med Smålandsvillan. I mätningen för 2022 är man ensam herre på täppan med ett NKI-värde på 72. Enligt företagets vd, Frida Scherdén, så är det ingen slump att man hamnar högt i mätningen år efter år.

– Vi jobbar långsiktigt med att få en nöjd kund och levera hög kvalité på alla plan. Det får vi ett kvitto på nu. Det är inte ett område som vi är extra bra på utan vi ligger jämnt på alla områden, säger hon.

Inför NKI-seminariet tillfrågades småhustillverkarna om utsikterna inför 2023. Samma fråga ställdes för ett år sedan och kontrasten är slående. Efter en längre period av god tillväxt och problem med leveranser trodde endast fyra procent på en minskad efterfrågan. Hela 81 procent förutspådde att de skulle få mer att göra under 2022 och 15 procent såg en oförändrad marknad framför sig.

Dystra framtidsutsikter

När nu småhustillverkarna blickar framåt ser de en helt annan utveckling framför sig. Hela 92 procent tro att det kommer bli en minskad efterfrågan. Endast fyra procent förutspår oförändrade förhållanden och lika många tror på en ökning. För Eksjöhus del har man fortfarande en stor orderstock att jobba med sedan tidigare.

– Det är en jättetuff situation för många i branschen. Det är helt andra utmaningar än vi hade under pandemin. Det finns en oro på marknaden och kunderna vågar inte ge sig in och köpa nya bostäder. Vi ser ingen minskning i produktion innevarande år eftersom vi har en stor orderstock men vi måste jobba med att ta in nya ordrar, fortsätter hon.

Fjärde generationen

Eksjöhus är ett familjeägt företag och Frida Scherdén är fjärde generationen. De har tillverkning i Sävsjö och Eksjö med agenter runt om i landet och man har lyckats ta sig igenom flera lågkonjunkturer tidigare. Nu ser man en förskjutning i vad som efterfrågas av kunderna. Tidigare var deras storsäljare under många år ett koncept som heter Prio med begränsade valmöjligheter. Det riktar sig mot en förstagångsköpare. Där har man nu tappat en väldigt stor andel.

– Nu har vi mer specialhus där kunderna väljer och gör anpassningar efter egna önskemål. De som är lite mer penningstarka köper fortfarande småhus. Det är kanske de som många tackade nej till när det var hög efterfrågan men nu är det deras marknad, säger hon.

Reine Johansson och Henrik Melin, HSB.

Bostadsprojekt med högst NKI

I kategorin för bästa bostadsprojekt kammade HSB-Göta hem första platsen med projektet Stinsen i Falkenberg. Det är ett niovåningshus med rymliga lägenheter och kunderna är främst pensionärer. Det fick ett rekordhögt NKI-värde på 88 i kundmätningen. En nyckel till framgången är kommunikationen med kunderna, enligt projektledaren Henrik Melin.

– Det är viktigt att man får en relation till kunderna och anpassa kommunikationen efter olika behov. Du kan inte bara sälja och försvinna. Jag tycker också det är viktigt att man har en person att vända sig till. Nu kan de komma med både ris och ros till mig och det tror jag på sikt är bra för köparen, säger han.

Utklassning av bostadsutvecklare

I den sista kategorin som omfattar bostadsutvecklare blev Besqap överlägsen segrare. De toppar alla delmoment i Prognoscentrets undersökning i kundnöjdhet. Förra året fick man dela förstaplatsen men i år är men ensam på första platsen.

– Det känns fantastiskt. Det är en speciell dag när man faktiskt får kvitto på allt jobb som alla medarbetare lagt ner och all den kompetens som finns i organisationen. Jag tror det handlar om att bestämma sig och systematiskt jobba med de bitarna som man prioriterar. Det är viktigt att få med alla i bolaget och jobba med stort engagemang, hjärta och kompetens. Jag är extra nöjd med är helheten. Vi håller hög nivå på alla områden. Det är en robusthet som jag är jättestolt över, säger Carola Lavén, vd Besqab.

Mätningen genomförs med en skala från 0 till 100 och där 70 anses som ett godkänt resultat. Totalt har man samlat in 12870 svar fördelat på kategorierna styckebyggda småhus, bostadsprojekt samt bostadsutvecklare.

Alla vinnare:

Småhusleverantörer

  1. Eksjöhus 72

2. Fiskarhedenvillan 71

3. Smålandsvillan 71

Bostadsutvecklare

  1. Besqab 82

2. Obos Kärnhem 79

2. JM Sverige 79

Bostadsprojekt

  1. Stinsen HSB 88

2. Honungslunden Riksbyggen 87

3. Ängen Obos Kärnhem 85

3. Tärdgårdsholem Skanska 85

3. Bonum Riksbyggen 85

logo
Samuel Karlsson