De har nöjdast kunder 2018

 
  • Delad seger:  Jerrie Kristiansson och Emelie Ekelund från BoKlok samt Magdalena Anerud, marknadsanalytiker på JM, tar emot Prognoscentrets pris för branschens nöjdaste kunder. Foto: BoKlok och JM

    Delad seger: Jerrie Kristiansson och Emelie Ekelund från BoKlok samt Magdalena Anerud, marknadsanalytiker på JM, tar emot Prognoscentrets pris för branschens nöjdaste kunder. Foto: BoKlok och JM

  • Jerrie Kristiansson och Emelie Ekelund från BoKlok. Foto: BoKlok

    Jerrie Kristiansson och Emelie Ekelund från BoKlok. Foto: BoKlok

  • Magdalena Anerud, marknadsanalytiker på JM. Foto: JM

    Magdalena Anerud, marknadsanalytiker på JM. Foto: JM

  • Solterassen, Skanska, bästa projekt.

    Solterassen, Skanska, bästa projekt.

Föregående
Nästa
 

Bostadsutvecklarna BoKlok och JM har Sveriges nöjdaste kunder 2018 med ett NKI-värde på 76. Detta visar Prognoscentrets branschmätning av nöjdhet bland bostadsutvecklarnas köpare. 

För första gången delas topplaceringen av två företag. Båda företagen är dock erfarna pristagare. BoKlok fick utmärkelsen även i fjol och har varit på pallen vid ytterligare ett tillfälle och JM prenumererade på förstaplatsen under flera år. 

Resultatet redovisas på ett seminarium i Stockholm torsdagen 7 februari. Vid seminariet presenteras även det företag som kommer på tredje plats, HSB Projektpartner, med ett NKI-värde på 74. 
– Vi är förstås otroligt glada och stolta över att än en gång få bekräftat från våra kunder att det arbete vi utför möter våra kunders förväntningar så väl. Bakom det fina resultatet ligger hårt arbete och ett stort engagemang från alla våra medarbetare, säger Johan Skoglund, VD och koncernchef på JM, som tagit hem förstaplatsen i kundnöjdhet hela sju gånger. 

- Vi är väldigt glada och stolta över förstapriset. Alla i BoKlok jobbar hårt varje dag för att vi ska kunna skapa bra hem för de många människorna. Att vi kommer etta i år igen är ytterligare ett kvitto på att det går utmärkt att kombinera lågt pris, hög kvalitet och högsta kundnöjdhet, säger Jonas Spangenberg, VD på BoKlok.

Bostadsmarknaden har haft ett utmanande år. Branschindex landar 2018 på 70 vilket är ett lägre värde än året innan. 

- Branschen har haft ett utmanande år med avstannande bostadspriser, försämrade lånevillkor och en trög försäljning. Vi ser också att nöjdheten sjunker överlag men många företag lyckas ändå ge sina kunder en bra köpupplevelse, säger Ellinor Lindström, operativ chef på Prognoscentret.

- Trots nedgången är Sveriges bostadsköpare fortsatt nöjda, men det är intressant att analysera vad som ligger bakom nedgången. Såväl servicen och bostadskvaliteten håller samma höga nivå som tidigare men kunderna upplever en lägre prisvärdhet vilket i stor utsträckning förklarar den försämrade nöjdheten.  

- Efter år av prisuppgång finns det en förväntan hos nyproduktionsköparen att bostadens värde ska öka innan inflyttning. Nu sker inte det. Samtidigt försämras mångas boendekalkyler, t.ex. för att man får mindre pengar för den gamla bostaden och kanske måste man även amortera mer. I undersökningen tar sig detta uttryck i att prisvärdheten faller, säger Ellinor Lindström.

Även i garantiundersökningen (som genomförs två år efter inflyttning) sjunker nöjdheten. I detta skede är det dock inte en lägre prisvärdhet som förklarar nedgången utan snarare lägre kvalitet i verksamheten.

Prognoscentret brukar alltid redovisa bästa projekt i sin mätning. I år är det Skanska som får utmärkelsen ”bästa projekt” för Solterrassen i Umeå. Projektet har ett NKI-värde på 91 vilket är ett av de högsta värdena som har uppmätts i undersökningen.  

Solterrassen är ett flerbostadshus med 42 Svanenmärkta lägenheter på Teg i södra delen av Umeå som stod inflyttningsklart förra våren. Här har Skanska Nya Hem tillsammans med arkitekter skapat moderna Svanenmärkta lägenheter.

- Vi är väldigt nöjda och stolta över detta projekt där vi genomgående fått positiva kommentarer från lägenhetsinnehavarna. Att nå 91 i Prognoscentrets undersökning är ett mycket bra resultat och ett kvitto på att vi lyckats väl. Vi kan se genomgående höga betyg i de frågor som kunderna traditionellt värderar högt såsom pålitlighet i agerande, personlig service och bostadens kvalitet. Det här är ett utmärkt tillfälle att gratulera alla som varit inblandade på något sätt i detta fina projekt, säger Mats Andersson, affärsutvecklare, Skanska Sverige. 

Undersökningarna har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på cirka 11 500 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

FAKTA:

Nöjdaste kunder 2018: 

1) JM och BoKlok, NKI 76

3) HSB, NKI 74


Bästa bostadsprojekt 2018:

1) Solterrassen, Skanska, NKI 91

2) Silvergruvan, Riksbyggen, 90

3) Tigeröga, Riksbyggen, 89
Hjalmar Tågaborg, Peab, 89



Lediga jobb

Visa alla lediga jobb