De utsågs till Årets Idrottssponsor

 
  • Obos är huvudsponsor till damallsvenskan i fotboll. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån

    Obos är huvudsponsor till damallsvenskan i fotboll. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån

  • Magnus Brusefält.

    Magnus Brusefält.

Föregående
Nästa
 
Sport & Affärer har utsett OBOS till Årets idrottssponsor. Koncernen har satsat 40 miljoner fördelat över fem år på titelsponsorskap i OBOS Damallsvenskan. "Satsningen är som ett hattrick; affärsnytta, samhällsengagemang och ett bevis på sin företagskultur", står det i juryns motivering.

Tidningen Sport & Affärer har utsett OBOS till Årets idrottssponsor i sin årssummering för 2018. OBOS, en av Nordens största bostadsutvecklare med varumärken som Kärnhem, Myresjöhus och Smålandsvillan, har investerat 40 miljoner kronor fördelat över en femårsperiod i samarbetet, varav 10 miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt.

Motiveringen lyder: ”OBOS visar på handlingskraft när de går in som titelsponsor till Damallsvenskan och visar på potentialen att samarbeta med damidrotten, som är en stark tillväxtprodukt med fantastiska möjligheter. De beskriver själva sin satsning som ett hattrick; affärsnytta, samhällsengagemang och ett bevis på sin företagskultur. Detta förtjänar att uppmärksammas.”

– Vi tror på ett dubbelt värdeskapande där det vi satsar på gynnar både oss som företag men som också skapar ett verkligt värde i samhället. Vi ville satsa på mer värdestyrd sponsring och ha ett djupare samarbete än bara en skylt på en arena, säger Magnus Brusefält, sponsringsansvarig OBOS Sverige. Utmärkelsen är ett starkt bevis på att vi gjorde rätt.

Varför valde ni att satsa på damallsvenskan?

– Dam- och flickidrott är under stark tillväxt, men har inte samma förutsättningar.

Idag så satsas ungefär 20 procent av idrottens totala resurser på tjejer, enligt siffror från Idrottsekonomiskt centrum.

Hur ser er sponsringspolicy ut?

– Vi jobbar värdestyrt och vill främja hållbarhet, både social och ekologisk hållbarhet. För oss som bygger i trä löper hållbarhet som en röd tråd genom hela vår verksamhet. Vi vill ha ett djupare samarbete än att bara köpa en skylt på en arena, säger Magnus Brusefält.

– Ofta är det idrottsverksamheter vi går in och stödjer eftersom det har en så tydlig koppling till ”livet mellan husen”, som vi så ofta pratar om när vi bygger bostäder. Det handlar om att vara bidragande till att ge en trygg uppväxt och en aktiv fritid för barn och ungdomar som ju är vår framtid.

Sponsringsarbetet är en viktig del av OBOS verksamhet, och mycket av det sker inom ramarna för koncernens initiativ OBOS ger tillbaka. Initiativet är stöpt av moderbolaget OBOS i Norge, och aktiverades även i Sverige under 2018.

– Våra kollegor i Norge har kommit längre än oss på den här typen av samarbeten, men vi har potential. I Sverige kommer vi till exempel att vara med och sponsra skidspelen i Falun. VI ser också över hur vi ska kunna ta ett större grepp om kulturella sammanhang i vår sponsringsstrategi.

Hur tänker ni när det gäller elit- kontra breddidrott?

– Jag säger både och. Visst är det lättare att hjärtat klappar för breddidrotten som gör mer på den  lokala nivån. Men väljer man att stötta eliten och bygger upp samarbetet på rätt sätt så spiller det ofta ner på den lokala idrotten, där vi finns med våra produkter och skapar affärsnytta. På så sätt uppnår vi en win-win-situation.

 

Taggar

Sponsring

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 
 
 
 
 
-->