Hissolyckan

”Det är inget lagkrav på ID06”

ID06
Missvisande kritik efter hissolyckan, enligt Byggföretagen. Foto: Anna Sjöström

Den tragiska hissolyckan i Sundbyberg har satt fokus brister med identifieringen med IDO6 på arbetsplatsen. Men det är inte något lagkrav.
– Det har blivit lite fel fokus i rapporteringen, säger Magnus Olsson, nationella samordnare för arbetsmiljö på Byggföretagen.

Efter den tragiska hissolyckan i Sundbyberg har det var stort fokus på att två av arbetarna som förolyckades inte hade något ID06-kort. Totalentreprenören Andersson Company Byggnads AB har i tidigare uttalanden hävdat att de båda männen från Ukraina som dog i hissolyckan identifierat sig med sina pass. Det är i sig inget brott mot någon lag och eftersom företaget inte är anslutna till Byggföretagen kan de välja hur de i praktiken genomför identifieringen i personalliggaren. ID06 gäller för Byggföretagens medlemsföretag.

– Det är först och främst en fruktansvärd händelse och vi lider med de anhöriga och medarbetarna till de förolyckade. Men det har blivit lite fel i media när man fokuserar på att de inte hade IDO6-kort. Det är ingen lag på att man måste ha det utan en överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter. Det är ett identifieringssystem men man kan ha andra, säger Magnus Olsson.

Unika förutsättningar

Han vill inte spekulera i varför det skett så många olyckor den senaste tiden. Men han understryker att byggarbetsplatsen har unika förutsättningar eftersom de i praktiken alltid är temporära. Vid varje nytt projekt anlitas nya människor från olika underentreprenörer och många av dem utför farliga moment i sina arbeten.

– Det finns en tendens att man nu klumpar ihop den tragiska hissolyckan med andra arbetsplatsolyckor som skett den senaste tiden på olika byggen. Det blir lite fel eftersom varje enskild händelse har olika bakgrund och förutsättningar. Vi måste börja från början varje gång vi startar ett nytt projekt och det ställer extra krav på säkerhetsrutinerna, fortsätter han.

Inarbetade rutiner

För att minska risken för att nya olyckor inträffar krävs inarbetade rutiner och utbildning av alla medarbetare, enligt Magnus Olsson. Det finns även åtgärder som han vill se från politikernas sida.

– Vi skulle behöva lätta upp sekretessen. Idag behöver våra medlemmar vända sig till sju olika myndigheter för att få full koll på sina medarbetare. Det måste bli enklare om vi ska lyckas bekämpa arbetslivskriminaliteten i branschen, säger han.