Elväg testas skarpt
Marie Bergström 2 Jun 2014
Luftledning för lastbilar eller en nedgrävd elslinga i asfalten för bussar. Det är två av idéerna som kan bli verklighet nästa år när Sveriges första elvägar börjar byggas.
Fyra leverantörer har gått vidare i Trafikverkets stora innovationsupphandling.
Tunga fordon står för 20-23 procent av vägtransporternas energianvändning i Sverige. Nästan alla fordonen drivs med fossilt bränsle.
För att göra något åt det och skapa mer hållbara transporter startade Trafikverket förra året projektet Elvägar, i samarbete med Vinnova och Energimyndigheten. I stället för att bygga laddningsstationer kan fordonen laddas direkt under färden.
Tanken är att ge bidrag till leverantörer som vill utveckla tekniken och på så sätt – i ett längre perspektiv - minska fossilberoendet i transportsektorn.
- Vi vill ta fram ett kunskapsunderlag och se om elvägar är en möjlig och bra lösning, säger Lisa Silvemark, projektledare på Trafikverket.
Nu har projektet kommit en bra bit på väg.
Totalt elva leverantörer anmälde intresse och fyra av dem har nu valts ut att gå vidare. Leverantörerna får en miljon kronor var för att detaljprojektera sin demonstrationsanläggning och de bästa bidragen kommer sedan att väljas ut.
Minst två av leverantörerna kommer att få börja bygga demovägar i full skala nästa år.
Förslagen som kan bli verklighet är en elskena i vägen för lastbilar vid Arlanda, en nedgrävd elslinga för bussar i Södertälje, en luftledning för lastbilar i Gävle och en väg som laddar bussarna i Göteborg.
Lisa Silvemark är nöjd med bredden.
- Det är jättespännande att vi fick med alla möjliga metoder till den här fasen. Nu kan vi testa allihop.
Beräkningar som WSP har gjort visar att två tredjedelar av lastbilstransporterna i Sverige skulle kunna utföras på elvägar 2030. Det skulle minska energianvändningen med runt 10 terawattimmar per år.
Lisa Silvemark konstaterar att Sverige ligger i framkant internationellt när det gäller tekniken.
- Vi är bland de första att bygga elvägar i autentiskt miljö. Det känns jättekul. Vi ser också att det finns ett väldigt stort intresse för det här.
Trafikverket räknar med att satsa drygt 100 miljoner kronor på elvägsprojektet.

Förslagen
Lastbilar i Gävle
Luftledning uppförs utanför Storvik i Gästrikland och överför el till elhybridlastbilar. På sträckor som inte har luftledningar kan lastbilarna drivas med diesel eller biobränsle.
Bakom förslaget: Siemens och Region Gävleborg.
Bussar i Södertälje
En elslinga grävs ner under asfalten (troligtvis med ett intervall av 200 meter) för busslinje nummer 755 mellan Södertälje syd och Astra Zeneca. Bussarna laddas trådlöst.
Bakom förslaget: Scania, Bombardier, Södertälje kommun/Telge energi.
Bussar i Göteborg
Laddningsutrustning byggs in i vägbanan för en busslinje i Göteborg. Hybridbussarna laddas induktivt, det vill säga trådlöst.
Bakom förslaget: Volvo och Bombardier.
Lastbilar vid Arlanda
En elskena byggs in i (en kilometer av) vägbanan, mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg. Sträckan trafikeras av lastbilar som laddas konduktivt, det vill säga via ett kontaktdon.
Bakom förslaget: WSP Analys & Strategi, Kilenkrysset, Elways, NCC, e-Traction, Arlandastad Holding och Airport City Stockholm och KTH.
Marie Bergström 2 Jun 2014
Lediga jobb
-
CFO till nordisk koncern i spännande framtidsbransch!
Placeringsort kan vara Stockholm, Helsingfors eller Oslo, det viktiga är att du är rätt person -
Projektingenjör till Stockholm/Mälardalen
Just nu söker vi en projektingenjör med placering på projekt i Stockholmsområdet. -
HSB Bostad söker erfaren Upphandlingsansvarig
-
Erfaren platschef som vill utveckla hållbara byggprojekt till Stock-holm/Mälardalen
Platschef Stockholm/Mälardalen -
Asset Manager
Cavendo investerar i kommersiella fastigheter i Stockholm och Helsingfors tillsammans med institutionella kapitalpartners. -
Affärsområdeschef Plan & Mät - Metria
Metria söker en Affärsområdeschef till Plan & Mät som vill ha en central roll i att utveckla och växa verksamheten och bolaget. -
Vi söker platschefer i Sverige!
Är du vår nästa medarbetare?
E-posta info@byggvarlden.se
Relaterade artiklar
Mest lästa
Prenumerera
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!
-
Håkan Broman får nyckelroll på CRTG Engineering
"Understryker våra långsiktiga ambitioner på den nordiska infrastrukturmarknaden"
-
Dubbelt upp för Cembrit
Hetaste leverantören 2020 * "Alltid kul att ligga i topp"
-
De mest eftersökta leverantörerna 2020
Byggfaktas topplista över leverantörer.
-
De mest nedladdade dokumenten 2020
Topplista från ByggfaktaDocus produktkatalog.
-
Kortar processen med nya konceptet NärBo
Rivstart för Peabs färdigprojekterade flerbostadshus.
-
Byggvärldens nya krönikör drivs av att förändra branschen
"Vi är för dåliga på att prata om mjuka värden"
-
Låt 2021 bli startskottet för en mer digital byggbransch
KRÖNIKA: "Det finns mängder av intressanta initiativ"
Produktnyheter
Dekton® som bästa material i ett industrikök och för ”show cooking”
SMART PRO – för professionella hantverkare
Låt oss med stolthet presentera vår premiumserie SMART PRO!Prisbelönt Ascent Series - nästa generations balkmöbel
Ascent-serien - funktionell design med hållbarhet i fokus.Smarta Byggnader & Städer
Prediktivt Underhåll är framtiden.