Nyheter

En av världens djupaste T-banestationer

Kristoffer Tamson, trafikregionråd (M). Foto: Arvid Karlsson

Den nya tunnelbanestationen Sofia sprängs ut i berget under Södermalm i Stockholm. Den kommer blir en av de djupast liggande i världen. Vid en pressvisning förevisades bergrummet 100 meter under mark där den framtida plattformen ska ligga.

I mars 2020 sköt Implenia första salvan in i berget på söder i Stockholm för arbetstunneln ner till det som ska bli Station Sofia. Nu lite mer än två år och 850 meter tunnel senare har man nått ner till den nivå där stationen ska ligga. Vid en pressvisning där Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) närvarade förevisades bergrummet 100 meter rakt ner under Stigbergsparken på Södermalm i Stockholm.

Bergrummet börjar ta form för Station Sofia. Foto: Arvid Karlsson

– Det är fantastiskt att se att vi nu bygger tunnelbanan på riktigt. Det har varit en lång process med otroligt många iblandade. Jag har personligen varit engagerade i arbetet på olika sätt sedan 2014 och att då få stå här åtta år senare och se planerna förverkligas är en härlig känsla, säger han.

Station Sofia näst djupast

Den nya Station Sofia blir en av världens djupast liggande. Det är bara en station i Kiev som ligger på 105 meters djup och möjligen någon i Nordkorea som är belägna längre ner i berget. Man kanske kunde tänka sig att gå lite längre ner i berget i Stockholm för att få världsrekordet och locka till sig turister men det var aldrig aktuellt.

– Varje meter ner i berget kostar pengar och vi måste hantera skattebetalarnas medel med respekt. Det finns inget självändamål att spränga djupare ner i berget, fortsätter Kristoffer Tamsons.

Anledningen till att stationen hamnar så långt ner är att den nya sträckan av tunnelbanan som  utgår från Kungsträdgården och ansluter norr ifrån går under vattnet i saltsjön. Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt för tågen att stiga snabbare i tunneln. När stationen hamnar så långt ner i berget skapar det andra utmaningar. Det blir inga rulltrappor ner till plattformen. Den som vill gå ombord på tunnelbanetågen kommer få ta en hiss ner i berget. Eller snarare åtta hissar som kommer gå konstant. Nerfarten kommer ta 35 sekunder.

Andreas Burghauser, projektchef, tunnelbanan till Södermalm, Region Stockholm. i medias blickfång. Foto: Arvid Karlsson.

– Det blir helt enkelt inte praktiskt att använda sig av rulltrappor. Den här lösningen med hissar förekommer på andra platser i världen och är det mest praktiska alternativet, säger Andreas Burghauser, projektchef, tunnelbanan till Södermalm, Region Stockholm.

Hisschaktet kommer bli 20 gånger 20 meter i omkrets och 80 meter djup ner till stationen. Det är som om ett höghus som sprängs ut i berget.

– Alla stationer har sin tjusning med sina utmaningar men den här är speciell för den kommer bli den djupaste i Stockholms tunnelbana och den första med bara hissar. Det kommer bli en fin station, säger Andreas Burghauser.

Krsitoffer Tamsons inspekterar arbetet vid Stigbergsparken där hisschaktet ska gå ner till Station Sofia. Foto: Arvid Karlsson.

Nu återstår bergarbete i två år och sedan återstår en del betongjobb. I hisschaktet ska det installeras hissar, trappor och alla annan installation. Den pågående entreprenaden kommer vara klar i början av 2026. Efter det kommer entreprenaderna som inreder stationen till en tunnelbaneanläggning med exempelvis spår till tågen, el, signal, tele och ventilation. När det är klart väntar en period med testning och provning innan tågen kan rulla 2030.