Förbifarten delar de rödgröna

Förbifarten delar de rödgröna
Den nya motorvägen Förbifart Stockholm delar det rödgröna lägret. Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill inte ha vägbygget, medan Socialdemokraterna är för.

De borgerliga partierna har tydligt meddelat att om de får makten efter valet ska Förbifarten byggas. Även Socialdemokraternas Carin Jämtin har gett klart besked till DN.se att hon är beredd att köra över Miljöpartiet och Vänsterpartiet för att få Förbifarten byggd.
Nu pågår förhandlingar inom det rödgröna blocket.

— Det är bara Vägverket som har haft i uppdrag att knyta ihop nord och syd och minska sårbarheten på Essingeleden. I och med det nya Trafikverket borde man ta ett omgrepp på detta och se om det finns andra lösningar, säger Karin Svensson Smith från Miljöpartiet.
Miljöpartiet tror att Förbifarten kommer att bli dyrare än 28 miljarder och att en stor del av finansieringen kommer att tas från höjda trängselavgifter.

— Vi tror att Förbifarten blir väldigt dyr för Stockholmsbilisterna, säger Karin Svensson Smith.

I stället för det omfattande vägbygget kan Miljöpartiet exempel tänka sig att utvidgade trängselavgifter och vägfärjor kan vara ett sätt att avlasta Essingeleden.

Är ni beredda att backa i Förbifartfrågan?
— Anledningen till att vi ökar i opinionsmätningar tror jag är att människor förväntar sig en ändrad politik som gör att det går att leva klimatsmart. Vi kan inte sälja bort vår politik när vi har fått det förtroendet, säger Karin Svensson Smith.

— Vi har inga nya besked att ge. Det är ett givande och tagande i en förhandling, säger Frida Ekberg, pressekreterare hos Socialdemokraterna.

Relaterade artiklar

Så bygger vi bostäder för vanliga inkomster
Grönt ljus för mångmiljardprojekt i Stockholm  
Klartecken för omdiskuterat bygge i Stockholm city
Byter namn till Veidekke Asfalt