Nyheter

Företagen och projekten med nöjdast kunder

Bovieran tog hem segern inom projektbyggda bostäder: Sören Runsten, vd, Malin Haag, marknadschef och Jeanette Öhman, affärsutvecklare.

Bovieran och Bra Hus har nöjdast kunder. När Prognoscentret presenterade årets NKI-mätning, som gäller kundnöjdhet för 2019, placerade sig Bovieran högst bland aktörer inom projektbyggda bostäder. Bra Hus tog hem segern inom styckebyggda småhus. 
BoKloks projekt Tornseglaren blev bästa bostadsprojekt 2019. 

Varje år undersöker Prognoscentret kundnöjdhet, NKI, för en majoritet av Sveriges bostadsutvecklare. Sedan ett par år tillbaka mäter man även kundnöjdhet tillsammans med småhustillverkare.

I undersökningen har bostadsköpare fått svara på frågor om hur nöjda de är med företaget totalt sett, hur väl företaget uppfyllt köparens förväntningar och hur nära eller långt ifrån ett ideal företagets prestation har varit. I 2019 års mätning deltog cirka 14 000 personer, som antigen befann sig i inflyttningsskedet eller i ett garantiskede (efter garantibesiktningen). värden mellan 65 och 75 motsvarar en medelgod kundnöjdhet.

När 2019 års siffror presenterades på ett seminarium på torsdagen var det bostadsutvecklaren Bovieran som tog hem segern i klassen för projektbyggda bostäder med ett NKI-värde på 81.

Småhusleverantören Bra Hus vann i klassen för styckebyggda småhus med ett NKI-värde på 80.

– NKI-resultat över 80 är oerhört goda prestationer, konstaterar Ellinor Lindström, Operativ chef på Prognoscentret, med anledning av de båda vinnarnas toppbetyg.

Representanter för Bovieran, med säte i Göteborg, var på plats och tog emot sitt pris på seminariet i Stockholm.

– Det känns väldigt roligt. 2017 kom vi på andra plats. Vi jobbar med kundbemötandet och bygger relationer genom hela processen, säger Sören Runsteen, vd på Bovieran som blev tvåa i 2017 års NKI-mätning. 

– Kunden ska känna sig trygg från första stunden de kommer i kontakt med Bovieran. Personliga möten med kunderna är jätteviktigt för oss, säger Malin Haag, marknadschef på Bovieran.

Familjeföretaget Bra Hus från Furudal i Dalarna har nöjdast kunder bland styckebyggda småhus. Det var första gången de var med i mätningen och de fick bäst betyg av alla deltagande företag i varje bedömd faktor. De förklarar själva sin framgång bland annat med att de har en personlig och familjär kundrelation och att deras 116-åriga historia, med eget sågverk, skapat erfarenhet och trygghet.

– Det här är verkligen ett lagpris. Vi har jobbat med kundnöjdhet inom samtliga faktorer. Vi är jättestolta, men vi fortsätter jobba på, man kan alltid bli bättre, säger vd Kristina Hedlund, fjärde generationen i företaget.

– Ja, det är ju långt kvar till hundra, menar Therese Feher, marknadsansvarig på Bra Hus.

Branschindex för styckebyggda småhus landar 2019 på 70 vilket är två poäng lägre än motsvarande värde för projektbyggda bostäder. 

Branschindex för projektbyggda hus landar på 72, vilket är två poäng högre än året innan. 

– Kunderna upplever en förbättrad pålitlighet där utvecklaren i högre grad lever upp till löftet om att leverera en felfri bostad i tid. Detta tillsammans med god personlig service är starkt bidragande till att nöjdheten ökar i år, säger Ellinor Lindström.   

Till bästa enskilda bostadsprojekt 2019 har kunderna utsett BoKloks projekt Tornseglaren i Höganäs, som vann med ett NKI-värde på 87.

Projektbyggda bostäder:

1)   Bovieran, NKI-värde på 81

2)   BoKlok, 78

3)   JM, Obos och Skanska 76

Styckebyggda småhus, topp 3:

1) Bra Hus, NKI-värde på 80 

2)  Eksjöhus, 75 

3)  Älvsbyhus74

Bästa bostadsprojekt 2019:
1) BoKlok, Tornseglaren, NKI 87

2) BoKlok Teaken, JM, Humlegården 4, Riksbyggen, RBA solkattenBovieran VänersbrogStångudden, Skanska, NKI 86

Om branschmätningen: Branschmätningen ”Sveriges nöjdaste kunder” görs av Prognoscentret AB, bland köpare av projektbyggda fler- och enfamiljshus samt styckebyggda småhus.  Branschmätningen visar vilka förväntningar kunden hade inför köpet och hur kunden upplever prisvärdhet, produkt- och servicekvalitet. Cirka 14 000 kunder har svarat i den mätning som legat till grund för 2019 års resultat.