Framgångsbygge – på löpande band

Framgångsbygge – på löpande band
Med småhus har de invaderat Sverige. Finndomo bygger hus på löpande band och har långtgående ambitioner. <br></br> — Med kontroll över produktionen ska vi få flest nöjda kunder på marknaden, säger vd:n Staffan Lindquist.

Nyfunkis eller bullerbykänsla. Lågbudget eller exklusivitet. Finndomo erbjuder allt och deltar i formandet av den svenska villakulturen, med en blandning av nytt och mestadels gammalt. En sak har alla hus gemensamt: de är prefabricerade. Det svenska folket är med på noterna. Finndomo har stadigt ökat sin försäljning sedan etablerandet i Sverige 2001.
— Våra framgångar beror på en blandning av en expansiv bransch och en offensiv satsning från vår sida som gått hem, säger Staffan Lindquist.

Finndomo bildades ursprungligen i Finland men för sju år sedan startades ett dotterbolag i Sverige med målet att expandera i Norden. Ambitionen har lyckats: idag är företaget en storproducent av prefabricerade småhus och enligt egna uppgifter är de Nordens största leverantör i sin nisch. Fabrikerna i Sverige exporterar hus till både Danmark och Norge. Staffan Lindquist, som varit vd för svenska Finndomo i snart sex år, är nöjd med resultatet.

— Ibland har processen att omvandla redan existerande husfabriker i Sverige, till en enhet i Finndomo, gått lite väl långsamt. Men på det stora hela är jag jättenöjd. Vi har ett bra gäng i organisationen, säger han.
Som aktör i hela Norden finns också möjligheter att se skillnader i smak hos konsumenterna.
— I Finland ska det vara bastu till allt. Och då menar jag verkligen allt. I Danmark är vi något av ett nischföretag där våra traditionella trähus blivit en framgång. Annars byggs det nästan inga trähus där, säger han.

Hur ser trenden ut att bli i Sverige under 2008?
— Det finns två huvudtrender. Dels är det traditionella hus med lite Bullerbykänsla som säljer. Det har de alltid gjort. Sedan har nyfunkis kommit starkt de senaste åren. Husbranschen är traditionell så det kommer nog inte att förändras under 2008. Däremot märker vi av en oroligare konjunktur med återhållsamhet i konsumtionen. Allt fler företag erbjuder budgetvarianter av olika hus.

Allt fler hus byggs prefabricerat. Finns det en risk för större likriktning?
— Nja. Det finns anledning till självkritik inom branschen. Tittar man i huskataloger så är det likriktat. Å andra sidan har konsumenten möjligheten att variera sitt hus med annorlunda former på detaljer som fönster och annat.

Finns det en framtid för platsbyggda hus?
— Det handlar inte om att välja. Jag är övertygad om att konsumtionen av prefabricerade hus kommer att öka. Om inte annat för att lokala hantverkare är en bristvara. Men behovet av platsbyggda hus kommer alltid att finnas, sammanfattar Staffan Lindquist.

Finndomo

Grundat:2001 i sin nuvarande form.
Hemort:Svenskt huvudkontor i Hjältevad och finskt i Helsingfors.
Antal anställda: 1 100 medarbetare, varav 600 i Sverige.
Nyanställningar 2007:Cirka 50 personer i Sverige.
Omsättning 2006: 1,8 Miljarder kronor.
Vinst 2006: 85 Miljoner kronor.
Produkter:Småhus som byggs inomhus med en industriell tillverkningsmetod. Varumärken i Sverige är Hjältevadshus, Modulenthus och Smartstart.

Relaterade artiklar

Hustillverkare varslar om uppsägning
Vinstvarning från NCC
”Utvecklas man inte, så avvecklas man”
Krigets påverkan är både direkt och indirekt