Hallå där Gunnar Malm…

Hallå där Gunnar Malm…
Gunnar Malm. Foto: Lasse Fredriksson

Hur skulle du sammanfatta dina år på Trafikverket?
Spännande, stimulerande och oerhört roliga.

Vad har varit roligast?
Det är alltid svårt att peka på något enskilt, men att fått möjlighet att bygga en myndighet som Trafikverket har varit en fantastisk resa.

Det har varit många och stora projekt under din tid på Trafikverket. Vilka har varit de största utmaningarna när det handlar om infrastrukturbyggen?
Utmaningen är alltid att säkerställa att vi värnar om skattepengar och att aldrig någonsin tulla på säkerheten. Jag är oerhört stolt att vi i många av våra projekt blivit klara före plan och till lägre kostnad än beräknat.

Hur har ni hanterat utmaningarna?
Trafikverket har gjort en fantastisk resa på kort tid och genom smarta arbetssätt, tydliga roller och samarbete har vi gjort otroliga framsteg.

Hur skiljer sig Trafikverket i dag från när Trafikverket var helt nytt?
Vi utvecklar ständigt vår verksamhet, men den största skillnaden är nog att vi i dag i betydligt större utsträckning utgår behoven från resenär, trafikant och näringsliv än att tänka enbart produktion.  

Hur skiljer sig resenärernas behov och krav?
Kraven ökar ständigt, främst eftersom resandet och antal tåg i systemet ökar. Vi ser också att behovet av information ökar och det pågår en rad projekt för att säkerställa bättre information.

Vilka infrastrukturbyggen prioriteras under 2015?
Det är många projekt som påbörjas i år, något jag är riktigt stolt över är att vi i december kommer inviga Hallandsås.

Hur ska man vara för att bli en bra generaldirektör på Trafikverket? Vad krävs av din ersättare?
Klokskap och tålamod är nog de viktigaste egenskaperna.

Vad ska du göra som pensionär? Några intressen som du kommer att ägna mer tid åt?
Jag ser framemot att spendera mer tid med min familj.