Nyheter

Hantverkarens bästa vän

Morakniven från dåtid till nytid. Foto: Morakniv

Morakniven är kanske hantverkarens bästa vän. Med 127 år på nacken har den enkla utformningen utvecklats mot lite mer avancerade modeller. Även om kniven med det röda träskaftet fortfarande är en favorit för många.

 Ett envist dunkande fyller lokalen. Det låter som mullrande hjärtslag. Ljudet kommer från en stor metallpress som stansar fram knivblad ur ett långt stålband. Det matas in på den ena sidan av pressen och när det sedan kommer ut på andra sidan ser det ut som någon tryckt ner pepparkaksformar i stålet. Det klirrar till från bladen när de trillar ner i en stor låda. På några hyllor i verkstadslokalen står olika stansverktyg som byts ut beroende på vilka blad som ska tillverkas.

Den stora maskinen spottar ur sig 120 knivblad i minuten och produktionen av de klassiska knivarna från Mora är idag en högteknologisk process. Det mesta sköts av robotar och datastyrda maskiner. Arbetarna på golvet har blivit operatörer och programmerare istället för smeder och slipare.

– Det är den nya datorgenerationen som tagit över. Idag är det inte mycket som görs för hand, säger Thomas Eriksson som är produktchef på Morakniv och som visar oss runt i företagets lokaler.

Fattiga bönder på marknaden

Det hela började med några fattiga bönder som tillverkade knivar och sålde på marknader för att dryga ut kassan. De hade namn som Katrin-Jöns Persson, Sol-Nils Olsson, Finn-Anders Andersson, Djos-Lars Mattsson och Krång-Johan Eriksson. De lärde sig av varandra och i en anda av konkurrens och samarbete utvecklades tillverkningen.

Någon kom på att man kunde ta ett dyrt kolstål med en hög hårdhetsgrad och välla in det mellan billigare, mjukare stål. Då fick man en vass egg och samtidigt ett blad som blev både slitstarkt och elastiskt till en rimlig kostnad. Det var en av framgångsfaktorerna bakom knivarna från Mora. En annan var det karaktäristiska och praktiska träskaftet.

Troligen var knivmakaren Sol-Nils Olsson först med den enkla men genialiska spolformen. Han började göra knivar någon gång i mitten på 1800-talet. Men han fick ingen ordning på ekonomin i sin verksamhet och gick ihop med Finn-Anders Andersson som startade knivtillverkning 1877.

Klassisk knivmodell tillverkas av fler

Det finns ett fotografi från Stockholms-utställningen tio år senare där företagets olika knivmodeller visas på en tavla. Alla i den klassiska stilen med blad i kolstål och spolformat skaft. Deras framgångar lockade andra att ge sig in i knivtillverkningen och en som satsade på en mer industriell produktion var Erik Ersson som senare tog sig namnet Erik Frost.

Han hade återvänt från en tid i Amerika och startade en åkdonsfabrik 1891. Där tillverkades också knivar och det räknas som startskottet för den verksamhet som idag tillverkar närmare 3,5 miljoner knivar om året. Numer heter företaget Morakniv AB. Det är i praktiken resultatet av en sammanslagning av två bittra konkurrenter. För några år sedan blev Frost Knivfabrik uppköpt av KJ Eriksson. En annan klassisk tillverkare av morakniven. Deras fabriker låg bara ett stenkast från varandra och rivaliteten var stenhård innan de gick samman.

Gubbhylla med tradition

Idag är all tillverkning förlagd till KJ Erikssons lokaler i Östnor. Spåren från forna tiders hantverk är nästan borta så när som på ”Gubbhyllan”. Där tillverkas och monteras fortfarande alla träskaft. I den övriga fabriken är det nästan bara robotar och datastyrda maskinerna som gör jobbet.

Varje modell kräver sin egen karaktär på bladet. Fabriken gör knivar till hantverkare, kockar, jägare och andra specialändamål.

– Det är många som kan blanda ihop ingredienserna till en kaka men om du inte kan sköta ugnen blir det lätt vidbränt. Vi ligger långt framme när det gäller behandlingen av stålet om man jämför med våra konkurrenter i världen, säger Thomas.

När härdningen är klar ska bladen anlöpas, slipas och poleras blanka. Därefter märkts de med företagets logga och sedan återstår formgjutningen av plastskaftet, montering av knivslidan och paketeringen.

Dåtid och framtid

Man kan undra vad Sol-Nils Olsson skulle sagt om han fick se dagens knivar. Den enkla modellen med blad i kolstål och rakt skaft lever vidare men har fått sällskap av ett digert utbud av olika knivar med plastskaft.

– Även om vi har en lång och stolt tradition så är vi i högsta grad ett företag som hela tiden siktar framåt och antar nya utmaningar, säger Thomas Eriksson som inte bara är produktchef på Morakniv. Han är också barnbarn till Krång-Johan Eriksson som började göra knivar för över ett sekel sedan. Historien och framtiden går hand i hand på företaget Morakniv AB.

Av: Samuel Karlsson

 

Fakta:
Morakniv gör 4 miljoner knivar per år och ungefär 1,7 miljoner av dem är specifikt till hantverkare.