Nyheter

Har du byggt åt en idiot?

Beijer Byggmaterial har precis släppt boken "Bygga åt idioter".

Har du som hantverkare stött på besvärliga eller knepiga kunder som pedanten, bevakaren och snåljåpen?
I så fall är du inte ensam.

Beijer Byggmaterial har nu släppt boken ”Bygga åt idioter” där de samlat berättelser om olika kundtyper och ger tips på hur man bäst hanterar dem. Syftet är att väcka debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare.

Beijer Byggmaterial har vänt på steken. I stället för att hantverkare pekas ut som slarviga och oseriösa i diverse tv-program så vill de visa hur kunder beter sig mot hantverkare.

– I våra byggvaruhus möter vi duktiga hantverkare varje dag och får höra många goa historier. Boken är vårt sätt att hylla dessa hjältar och visa att mycket av kritiken de får är oberättigad, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Nu har de därför släppt boken ”Bygga åt idioter”, som skrivits med hjälp av 50 hantverkare. Boken tar upp 13 kundtyper och ger även tips på hur man ska hantera dem på bästa sätt.

Den är gjord med mycket humor och med glimten i ögat, men under alla dråpliga berättelser finns en mera seriös tanke.

– Vi vill skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum.

Bland kundtyperna finns personligheter som pedanten, bevakaren och snåljåpen.

Målaren och snickaren Magnus Eklund, med det egna företaget Vasa Interiör, berättar om en speciell kund han hade. De skulle måla vardagsrumstaket i en lägenhet och på fredagen åkte målarna dit med allt material så att det skulle finnas på plats inför måndagen.

På måndagsmorgonen möttes han och kollegan av en oväntad syn.

– Under helgen hade damen som bodde i lägenheten bestämt sig för att ”pyssla lite” som hon uttryckte det, berättar Magnus Eklund.

Kvinnan hade använt målarnas takfärg till att måla kökstaket, men hon hade inte gjort det särskilt bra. Hon hade inte täckt ytorna och det var färg överallt.

– Det var kladdigt och såg förjävligt ut, rent ut sagt. Men hon var nöjd med sitt arbete, så vi höll god min och gjorde det vi hade kommit för att göra, skrattar han.

Enligt Beijer bok skulle damen vara av kundtypen ”Gör-det-självaren” – en person med gott självförtroende men inte så mycket kunskap.

Magnus Eklund har cirka 30 år i branschen och under den tiden har han stött på alla typer av kunder.

Typen som han tycker är jobbigast är:

– Bevakaren, typen som tagit ledigt från jobbet för att titta på när man renoverar. Man känner hur han flåsar i nacken och det är väldigt irriterande.

Och sättet att hantera honom på:

– Säga att ”jag fixar detta, du behöver inte slösa din tid på att vara här.” Funkar det inte så be honom gå och fixa fika, sätt dig sen ner och prata med honom i 20 minuter och svara på de frågor han har, det brukar lugna de flesta.

Så visst finns det jobbiga kunder, men långt ifrån alla.

– Man ska komma ihåg att i de allra flesta fallen går det bra och smidigt. Det viktigaste tycker jag, och det gäller för alla kundtyper, är att vara noggrann och tydlig i allt från vad kunder förväntar sig till offerter och uppföljning. Skriftlig kommunikation är bra, då behöver man aldrig diskutera vad som sagt eller bestämts. Jag brukar också fråga kunden lite då och då om han eller hon undrar över något. Som hantverkare har man ett stort ansvar, man kommer in i en annan persons hem och ibland handlar det om stora renoveringar. För mig som nästan uteslutande får jobb på rekommendation är det viktigt att allt flyter smidigt och att kunden blir så nöjd att de tipsar vänner och bekanta.

Tycker du att det är för mycket fokus på dåliga hantverkare?

– Egentligen inte, visst kan det negativa förstöra för oss alla, men jag tycker att det är bra att det fokuseras oseriösa klåpare för att få bort dem från marknaden så att vi seriösa inte behöver konkurrera med dem, säger Magnus Eklund.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  Magnus Eklund är en av hantverkarna som medverkar i podden.

Kundtyperna i korta drag:

 Pedanten: Har gjort den omöjliga beställningen: Renovera och ha superstädat samtidigt.
Så hanterar du pedanten: Förklara att du också har speciella städrutiner och att din dammsugare är bättre när det kommer till byggdamm. Har du tur kommer pedanten att respektera inte bara din maskin utan även dig.

Assistenten: Den här typens högsta dröm var – och är fortfarande – att bli snickare. Tyvärr sitter tummen mitt i handen, men det hindrar honom inte från att försöka hjälpa till.
Så hanterar du assistenten: Försök hitta sysslor till assistenten som tar lite längre tid och som är utanför ditt synfält. Skicka iväg honom till närmsta byggvaruhus för att köpa nån superviktig liten specialgrej som du ”glömt.”

Projektledaren: Vill vara en i gänget och håller små föreläsningar om vikten av att arbetet hela tiden går framåt, men skulle aldrig hugga i själv.
Så hanterar du projektledaren: Gör honom lugn med det han blir lugn av: Appar och projektsystem. Tänk också på att tidsplanen är viktig och lägg därför alltid på 10 % i arbetstid när du estimerar jobbet.

Polaren: Jagar kompispris genom att snabbt avancera  från ”avlägsen bekant” till ”polare”. Polaren är en jägare och antverkare är ett smaskigt byte.
Så hanterar du polaren: Ducka för frågan vad du jobbar med så länge som möjligt och försök byta samtalsämne. När det inte funkar längre kontra med en gentjänst som faktiskt motsvarar ditt jobb.

Bevakaren: Är övertygad om att du kommer att blåsa honom och övervakar därför varje steg du tar.
Så hanterar du bevakaren: Transparens, information och snygga tydliga uträkningar lugnar en fyrkantig person med kontrollbehov. Offerten är hans snuttefilt.

Pratkvarnen: Har egentligen inget renoveringsbehov, men däremot en massa fotoalbum med tillhörande historier som väntar på dig.
Så hanterar du pratkvarnen: Ditt jobb kanske tar lite längre tid än vanligt, men tänk så här: Du får chansen att göra någon lite mindre ensam. Och du får betalt för det.

Experten: En teoretiker utan praktisk erfarenhet.
Så hanterar du experten: Kom ihåg vem av er som är den riktiga experten. Ett tips är också att testa omvänd psykologi för att få honom i gungning: ”Du som är så bra på det här, kan inte du berätta för mig …?”

Velaren: Velare skissar in i det sista och sen blir det som det blir. Om det blir. Eller blir det?
Så hanterar du velaren: Ge henne inte mer än två valmöjligheter. Då kommer hon känna att beslutet fattades av henne själv, och det finns en liten chans att hon känner att det blev rätt. Ett tag. Kanske. Eller?

Bluffaren: Kan vara väldigt charmig, rolig och trevlig till en början, men när projektet börja närma sig slutförande blir han svår att få tag på och när fakturans förfallodatum passerat är personen som uppslukad av jorden.
Så hanterar du bluffaren: Om du är osäker, kolla upp honom: gör en kreditupplysning, googla och skriv avtal på jobbet. Är du säker på att det är en bluffare påbörja inga jobb åt honom.

Slarvern: Här är allt lagat med gaffatejp och du måste börja med att storstäda innan du ens kan börja tänka på att jobba.
Så hanterar du slarvern: Förklara att för varje flyttkartong med grejer som åker ner i källaren och kommer ur vägen så förkortas ditt arbete med en timme. Utrusta dig med skyddsoverall och beställ storsäckar för avfall.

Snåljåpen: Struntar i kvalitet, bryr sig mycket om kostnader och kör land och rike runt för att hitta det billigaste byggmaterialet. Prutar gärna.
Så hanterar du snåljåpen: Övertyga honom om att ni är på samma sida. Om det inte funkar, skapa lite utrymme för honom att snåla loss. Finns det något han faktiskt kan få leta på reor eller andrahandsmarknaden efter? Kanske diskmaskin eller tvättmaskin? Men låt honom inte köpa virke.

Gör-det-självaren: Har gott självförtroende, men inte goda kunskaper och nu har han ringt in dig, en riktigt hantverkare, för att reda ut det han ställt till med där hemma. Han är antingen knäckt, eller skyller på någon annan hantverkare.
Så hanterar du gör-det-självaren: Hålla honom ur vägen, eller låta honom vara med? Låt magkänslan styra. Du får förmodligen en väldigt nöjd kund om du låter honom vara med och titta på, om du står ut med honom.

Visionären: Jobbar ofta inom något estetiskt område. Det är därför med stor sannolikhet så att hon gör egna ritningar. Och eftersom ritningarna inte går att förstå kompletterar hon med utförliga mood boards.
Så hanterar du visionären: Prata  igenom allt – så konkret som möjligt. För att vara på säkra sidan kan det vara bra att tillsammans åka ut till bygghandeln och låta kunden välja på plats. Skriv ner och sammanställ allt ni kommit överens om.

Källa: Bygga åt idioter, Beijer Byggmaterial