Hisnande bygge på Kolmården

Hisnande bygge på Kolmården
Wildfire, Kolmårdens nya berg- och dalbana. Illustration: Kolmården.

Wildfire på Kolmården ska bli Skandinaviens snabbaste och högsta berg- och dalbana och den snabbaste träbanan i Europa.

Berg- och dalbanan, som är 57-meter hög, 1,3 kilometer lång och har en maxhastighet på 113 kilometer i timmen, byggs i svenskt trä.

Genom att hämta inspiration från några av världens främsta berg- och dalbanor, tillföra ny teknik och nya idéer samt placera banan i Kolmårdens kuperade miljö skapas Wildfire, en av världens häftigaste berg- och dalbanor i trä.

– Det här är inte världens största träbergbana. Men vi är övertygade om att det blir världens bästa, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Parks an Resorts som provåkt ett stort antal berg och dalbanor i jakten på den rätta.

Förebilden hittade man i Silver Dollar City, Missouri. Wildfire blir den första banan utanför USA av den här typen.

Berg- och dalbanan byggs av Rocky Mountain Construction. De bygger hela banan inklusive de tillhörande tågen. Både räls och tåg är deras egna patenterade konstruktioner, och tillverkning sker i fabriken i Idaho, USA. Delarna kommer att skeppas över till Sverige. För el och styrsystem står det holländska företaget Vekoma.

– Stommen kommer att platsbyggas. Vi har varit noga med att vi vill ha svensk fura som är så närproducerad som möjligt eftersom det vore kul med svenskt trä i Kolmårdenskogen. Dessutom vet vi att svensk fura är stark och håller en hög kvalitet, säger Peter Osbeck.

För tillfället pågår arbetet med att avverka skog utmed banan. I början av sommaren räknar man med att komma igång med att gjuta fundamenten. Därefter ska stommen platsbyggas.

– Här man snacka om bygge! Bara till stommen kommer det att gå åt runt tusen kubik virke.

Amerikanska specialister ansvarar för bygget, men lokala underentreprenörer kommer att upphandlas.

– Den stora utmaningen blir att bygga uppe på berget. Målet är att gå fram så skonsamt som möjligt och avverka så lite som möjligt för att bevara den unika naturen.

Den kuperade terrängen avspeglar sig i berg- och dalbanas design. När man är på toppen av första backen befinner man sig 132 meter ovanför Bråvikens vatten. Från krönet störtar man sedan 49 meter nedåt mot ravinens botten i 83-graders lutning.

Wildfire kommer att placeras mellan Marine World och Safari. Invigning sker under våren 2016. Investeringen i den nya attraktionen uppgår till 110 miljoner kronor.

Fakta

Banans längd: 1 300 meter
Höjd: 57 meter
First drop: 49 meter med en lutning på 83 grader
Inversioner (du åker upp och ner): 3 stycken
Airtime (känslan av viktlöshet): 12 gånger
Åktid: 120 sekunder
Kapacitet per timme: 960 personer/timme
Sittplatser per tåg: 24 personer
Längdgräns: 120 cm
Investering: 110 miljoner SEK
Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA)
Design och layout av banan: Alan Schilke.