JM har nöjdast kunder

JM har nöjdast kunder
Sepideh Imani (th) från JM tar emot förstapriset av Prognoscentrets Ellinor Lindström (tv). Foto: Susanne Bengtsson.

JM har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad.

Sveriges bästa bostadsprojekt ligger i Uddevalla och byggdes av Veidekke Bostad.

Detta enligt Prognoscentrets årliga NKI-mätning.

När Prognoscentret presenterade NKI (Nöjd kund index) för 2014 tog JM hem priset i kategorin ”Bästa företag” med ett reslutat på 78. Det är sjätte året i rad som JM har nöjdast bostadsköpare, enligt Prognoscentrets mätning.

– Vi har stort fokus på NKI och jobbar strukturerat med att få nöjda kunder. Vi har också haft lång tid på oss att öva. Vi firar 70-årsjubileum i år och har mätt kundnöjdhet sedan 1990-talet, säger Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef på JM, som tog emot priset.

– JM har haft en ökande kundnöjdhet för varje år. Värden mellan 65 och 75 räknas som bra värden, så ligger man på 78 är det riktigt bra, även jämfört med andra branscher, säger Ellinor Lindström på Prognoscentret.

På delad andraplats bland företagen hamnade NCC Boende, Besqab och HSB ProjektPartner. Alla har ett NKI på 76.

Bästa projekt 2014 levererades av Veidekke Bostad. Med ett NKI på 87 tog Östberget Stadsvyn i Uddevalla hem segern. På delad andraplats och med ett värde på 85 kom Lillsjöparken (Seniorgården), Östermalm 6 (JM) och Tingvallahöjden 2 (Peab).

– Det är ett långt och målmedvetet arbete som mynnat ut i denna utmärkelse. Vi säger att vi jobbar med tre delar: Handen, som är det praktiska arbetet, hjärnan, det som vi planerar, och hjärtat som står för arbetsglädje, yrkesskicklighet och teamkänsla, säger Kent Haglund, projektledare på Veidekke Bostad.

Att Uddevalla är en mindre ort och inte är känd för någon stark bostadsmarknad tror Kent Haglund har varit positivt för utfallet.

–  Vi är beroende av att kunderna pratar bra om oss och att vi har ett gott rykte på orten. I det här projektet har vi byggt två etapper tidigare och tack vare mun-mot-mun-metoden har kundnöjdheten spridit sig till den tredje etappen.   

Till grund för 2014 års NKI-resultat ligger 4500 enkätsvar. Bostadsköparna får svara på frågor om hur nöjda de är med företaget totalt sett. Detta vägs samman med kundens förväntningar och ideal. Bostadens kvalitet, personlig service och pålitlighet är faktorer som väger tungt.