Koreanskt samarbete öppnar dörrar

 
  • Jeong-Il Kang och platschef J.H. Kim. Foto: Patrik Ekström

    Jeong-Il Kang och platschef J.H. Kim. Foto: Patrik Ekström

  • Arbetslaget vid bygget i Incheon kommer från Vietnam.

    Arbetslaget vid bygget i Incheon kommer från Vietnam.

  • Två arbetslag jobbar skift.

    Två arbetslag jobbar skift.

  • Gjutformen byggs på marken och fylls sedan med betong.

    Gjutformen byggs på marken och fylls sedan med betong.

  • Mangafigurer påminner om säkerheten.

    Mangafigurer påminner om säkerheten.

  • En av de färdiga kassunerna.

    En av de färdiga kassunerna.

  • Henrik Magnusson. Foto: Privat

    Henrik Magnusson. Foto: Privat

Föregående
Nästa
 

På tio år har svenska Bygging-Uddemann tredubblat omsättningen och femdubblat resultatet.
En viktig förklaring är företagets framgång i Sydkorea.
Men vägen dit har kantats av patentstrider och kulturkrockar.


När trafikljuset slår om till rött trampar taxichauffören i filen bredvid gasen i botten. För att kompensera trafikförseelsen tutar han några gånger när han passerar korsningen. Allt är tillåtet i megastaden Seouls ständiga trafikkaos.

Utanför bilfönstret tornar skyskraporna upp sig i affärsdistriktet Gangnam. På ett par generationer har Sydkorea förvandlats från fattig jordbruksnation till ett av Asiens rikaste länder.
– Det är svårt att tro att vi hade krig här för bara 60 år sedan, säger Jeong-Il Kang.
Han är Bygging-Uddemanns agent i landet och ska ta oss till ett av deras fyra pågående projekt.

Bolaget tillverkar kassuner, på upp till 15 000 ton, som bland annat används som byggstenar till broar och hamnar. Det rör sig uteslutande om miljarddollarprojekt.
– Sydkorea är vår största marknad och står för 50 procent av omsättningen, berättar bolagets vd Henrik Magnusson.

En dryg timmes bilfärd västerut från Seoul finns ett av byggena. Här, i den expansiva staden Incheon, konstruerar Bygging-Uddemann en vågbrytare till stadens nya hamn, på uppdrag av Hyundai. När Byggvärlden besöker arbetsplatsen håller teamet på att gjuta den 26:e av totalt 30 betongkolosser som ska sänkas ner under havsytan.

Varje byggarbetare upprepar sin specifika uppgift i takt med att formen fylls med betong och trägolvet som de står på flyttas uppåt. Med Bygging-Uddemanns glidformsteknik tar det bara sex dagar att tillverka en 20 meter hög kassun.

Det svenska bolaget är verksamt i drygt hundra länder världen över. Att det lilla landet Sydkorea, med en yta stor som Norrbotten, har blivit en så viktig marknad har flera förklaringar.
– Det är svårt för utländska företag att lyckas här på grund av höga kostnader och hård konkurrens. Men Bygging-Uddemann har blivit framgångsrikt tack vare specialisering och hög kvalitet, säger Jeong-Il Kang.

Henrik Magnusson tror även att ländernas goda relation har betydelse.
– Sverige är ett av få länder som får patrullera gränsen mellan Sydkorea och Nordkorea eftersom vi var neutrala under Koreakriget. Jag tror att det spelar en roll i att vi blir accepterade, de gillar Sverige.
Han lyfter också fram Jeong-Il Kang som en viktig faktor.
– En bra agent är nyckeln till att komma någonvart. Man kan ha hur bra produkter som helst men det finns många kulturskillnader, man måste förstå den koreanska mentaliteten. Företagskulturen är till exempel strikt hierarkisk.

Jeong-Il Kang, som har jobbat för bolaget i över tio år, håller med om att kulturerna skiljer sig åt – bland annat i synen på ledighet.
– Ni har fem veckors semester, vi har fem dagar. Här är konkurrensen så hård att man förväntas vara tillgänglig dag och natt. Men det fungerar inte att jag ringer till Sverige mitt i natten, där är familjen och ledighet viktigt. Det kan vara frustrerande, men jag tycker ändå om att jobba med svenskar. De behandlar människor jämlikt, oavsett ras. Och de värderar också kvalitet högt.

Framgången i Sydkorea har även lett till att Bygging-Uddemann fått uppdrag i andra delar av världen. Sydkoreanska byggföretag är aktiva i många länder och anlitar gärna sin svenska samarbetspartner när det kommer till kassunprojekt. Byggandet av världens bredaste hängbro i Istanbul, Turkiet, hör till ett av de mer spektakulära kontrakten som företaget fått på det sättet.

Men samarbetet med sydkoreaner har också sina baksidor. Det är inte ovanligt att andra företag söker patent på Bygging-Uddemanns lösningar.
– Koreanerna vill gärna ha bilder och ritningar, så man måste vara på sin vakt. Men på de här tolv åren har de aldrig lyckats ta ett jobb genom idéstöld, för i slutändan vågar de inte ta på sig ett jobb utan erfarenhet, med rädsla för att misslyckas, säger Henrik Magnusson.

Det irritationsmomentet är också lätt för företaget att komma över – genom en titt på bokslutet.
– Vår succé med sydkoreanska företag har gjort att vi kunnat expandera enormt. Personalen har vi visserligen bara ökat med 20 procent på 10 år. Men vi har tredubblat omsättningen och femdubblat resultatet. Det är jättekul.

Glidformsteknik

Med glidformstekniken byggs gjutformen på marken och fylls med betong och armeringsjärn.
Formen lyfts sedan stegvis uppåt, med hjälp av hydraulik, i takt med att betongen härdar.
Kassunerna som används till vågbrytare i Sydkorea är konstruerade för att stå emot vindstyrkan från en tyfon.


Bygging-Uddemann

Anställda: 20
Omsättning: 114 miljoner
Resultat: 31 miljoner
Vinstmarginal: 35,54 %

Källa: Allabolag

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 
 
 
 
 
-->