Två kommunala förvaltningar i Göteborg höjer nu kraven vid upphandlingar av bygg- och anläggningsprojekt. Från och med nu ska alla fordon och maskiner drivas antingen med biodiesel (HVO100) eller el.
Göteborgs stad samarbetar sedan 2021 med Stockholm, Malmö och Trafikverket kring en gemensam kravtrappa för fossilfria drivmedel. I februari 2024 ställde sig kommunfullmäktige i Göteborg bakom målet om 100 procent fossilfritt senast 2030. Men hos stadsmiljö- och exploateringsförvaltningarna går man ett steg längre och kräver från april antingen biodieseln HVO100 eller eldrivna fordon vid sina projekt. Emil Björklund på stadsmiljöförvaltningen är initiativtagare till kraven tillsammans med Magnus Jäderberg på exploateringsförvaltningen.
– Huvudorsaken är våra satta miljömål. Idag har vi, tillsammans med Stockholm och Malmö, krav på förnybara drivmedel till 50 procent. Men vi kände att vi ville gå ändå upp till 100 procent för att säkert nå våra uppsatta mål, säger han.
Blir ett grundkrav
I Göteborg kräver man i dag 100 procent fossilfria fordon endast vid vissa enstaka projekt. Men hos de båda förvaltningarna blir detta alltså ett grundkrav. Stadsmiljöförvaltningen är både beställare och utförare. Vissa projekt tar man sig an själva medan andra upphandlas, antingen som som utförande- eller totalentreprenader.
– Man kan säga att vi bygger mellanrummen i staden, som cykelvägar och parker. Exploateringsförvaltningen är däremot involverade i större projekt som till exempel Masthuggskajen, berättar han.
Hur tror du detta påverkar upphandlingarna, finns risken att projekten blir dyrare?
– Just vad gäller biodiesel så blir det endast en marginell kostnadsökning och vi tror att priset för detta bränsle kommer att gå ner i framtiden. Men vi tror inte att det här kommer att påverka det totala priset för projekten. Jag tror också att de flesta anbudsgivare kommer att lösa detta genom att använda biodiesel, och tillgång till förnybart drivmedel finns det här i Göteborg.
Tror du entreprenörerna är redo för detta?
– Om vi pratar förnybart drivmedel så tror jag absolut det. Det handlar ju inte om något teknikskifte i sig utan om att tanka annat bränsle med samma maskiner och fordon. Och där har vi redan i dag ålderskrav på maskiner och fordon så de ska gå att tanka förnybart, säger han och fortsätter:
– Men med elektrifieringen så pratar vi längre tidsspann eftersom det är ett teknikskifte, säger Emil Björklund.
Enligt Emil Björklund kommer man att följa upp projekten genom att göra stickprov och begära in handlingar på drivmedel och maskiner som används, detta för att säkerställa att allt går rätt till.
70 procent lägre koldixidutsläpp
Vissa förvaltningar i Stockholm har redan infört det högre kravet, medan Malmö just nu utreder saken.
Fastighets- och byggbranschen står för 20 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Av detta står arbetsmaskiner och lastbilar för sex procent.
De skärpta kraven som nu införs vid förvaltningarna i Göteborg ska innebära upp till 70 procent lägre koldioxidutsläpp och förbättrad luftkvalitet tack vare minskade kväveoxider och partiklar.
Emil Björklund hoppas nu att fler förvaltningar, kommunala bolag och andra kommuner inspireras att ta efter.
– Vi agerar föregångare och driver på utvecklingen för hållbart byggande. Fossilfritt är en lågt hängande frukt – nästa steg är att öka andelen elektrifierade arbetsmaskiner och transporter, säger han.