Lista: De största entreprenörerna inom anläggning

Lista: De största entreprenörerna inom anläggning
Solby Maskin i Insjön i Dalarna gör jobb åt Leksands Båtklubb. Foto: Eric Bengtsson

Byggjättarna Peab, NCC och Skanska toppar listan över de största anläggningsentreprenörerna i landet. Solby Maskin i Insjön har varken musklerna eller ambitionen att hamna på en sådan lista – men deras närvaro på den lokala marknaden är både viktig och uppskattad.
– För oss handlar det inte om att vara störst eller tjäna mest, säger grundaren Mats Bergkvist.

Peab är största anläggningsentreprenör i landet sett till både antal projekt och total byggkostnad för de projekt de är involverade i. Strax efter följer de övriga byggjättarna NCC och Skanska. (Se topplistan här nedan).

Ett företag som aldrig har hamnat på Sverigelistan är Solby Maskin i Insjön. Däremot har det en stark lokal förankring i Dalarna.

– Jag vill vara så lokal som möjligt och stolt över de gropar jag gräver, säger grundaren Mats Bergkvist.

I 15 år jobbade han parallellt som sågverksarbetare på Bergkvistsågen samtidigt som han drev Solby Maskin. Med hjälp av hustrun Marit har han byggt upp en entreprenad med 20-talet anställda i Insjön i Dalarna.

– Vi gör allt mellan himmel och jord så det här är en utmaning bland många andra. Lite sjöjobb tidigare har vi gjort, men inte så här stort, säger Mats Bergkvist om uppdraget att bygga ut marinan åt Leksands Båtklubb.

Andra projekt som Solby Maskin är involverade i är nyproduktion av en förskola och ombyggnation av skolkök åt Gagnef kommun, samt ombyggnad av Björbo avloppsreningsverk.

Mats Bergkvist startade Solby maskin 1999, som enskild firma, men firman omvandlades till aktiebolag efter bara någon månad. Företaget växte och år 2000 fick Mats sin första heltidsanställda, när det behövdes en chaufför till en hjullastare. 14 år senare hade personalstyrkan ökat till 12 personer och i dagsläget jobbar ett 20-tal på Solby Maskin i Insjön.

Solby Maskins kunder finns i ett område på fem mils radie kring Insjön.

– Vi vill vara så lokala som det bara är möjligt. De flesta jobb gör vi i och närmast Insjön, men vi når också Falun, Rättvik, Borlänge och Dala-Järna.

En fjärdedel av omsättningen kommer från ramavtal med Leksands kommun och Dala Vatten och Avfall AB. Avtalen omfattar fyra hjulgrävare och löper över två år med förlängning ett plus ett år.

– I praktiken sker en ny upphandling vart fjärde år. Det ger oss både arbetsro och stabilitet, men vi gör också många engångsjobb för olika lokala entreprenörer, bland annat som underentreprenörer, säger Mats Bergkvist.

Han har en egen utförarfilosofi. Det handlar inte bara om grävningen och uppdraget i sig, utan också om ”skapandet”.

– När jag gräver en grop vill jag känna mig stolt över den, även om den ska fyllas igen när man är klar. Gropen och arbetet ska vara bra och säkert utfört. Då får jag rätt känsla i kroppen.

– Det handlar inte om att vara störst och tjäna mest pengar. Att vara omsättningsfixerad är inte nyckeln till framgång. Vår målsättning är att göra vårt jobb så bra som möjligt.

Helst bäst, lägger Mats till med ett skratt. Den bästa marknadsföringen är ett bra jobb, resonerar grundaren av Solby Maskin.

– Ett väl utfört jobb, där kunden blir nöjd, är en marknadsföring som man inte behöver betala för. Vår företagsprofil är att alla våra anställda ska vara hela och rena och ha enhetliga arbetskläder med vår logga på. Jag tror att det ger ett stabilt och seriöst intryck. Vi är också noga med att små kunder ska känna sig lika viktiga som stora kunder.

Företaget har gått bra, enligt Mats Bergkvist.

– Det är svårt att bedöma sig själv, men jag uppfattar det som att vi har skaffat oss ett gott rykte. Det försöker vi vårda. Jag tror att många tycker att vi gör ett bra arbete och tar ansvar för vad vi har åtagit oss. Uppträder man dåligt, eller gör man ett dåligt jobb, så sprider det sig snabbt.

Mats berättar om vikten av att vara tillgänglig och inte tacka nej till uppdrag. Det kan straffa sig.

– Vi provade det en gång i maj. Ryktet gick att vi var fullbokade och kunderna slutade att ringa. Det är risken när man jobbar så lokalt som vi gör. I stället för att tacka nej till jobb så säger vi att vi kan boka in uppdraget längre fram.

Samarbete är den bekanta nyckeln till framgång, säger Mats, som tycker det är svårt att ha konkurrenter på det lokala planet. Han pratar hellre om kollegor och samarbetspartners, och vikten av öppna prisstrategier så att beställarna ska få ett större grepp om vad som kostar och varför.

Några svårigheter under företagets historia?

– Inte särskilt. Vår lokala förankring och marknad gör oss mindre konjunkturkänsliga. Det är också lättare att hålla ordning på verksamheten när den är koncentrerad. Jag tycker vi kan säga att vi är ovanliga genom att hålla i många egna projekt.

Text: Eric Bengtsson

Ranking topp-25

                         

Namn Ort Antal totalt Mkr totalt
1 Peab Sverige AB Flera 443 27 631
2 NCC Sverige AB Flera 427 21 883
3 Skanska Sverige AB Flera 335 20 757
4 Svevia AB (publ) Flera 310 16 767
5 Infrakraft Sverige AB Karlstad 38 7 709
6 Implenia Sverige AB Flera 13 6 794
7 Veidekke Entreprenad AB Flera 82 6 432
8 MTA Bygg & Anläggning Halmstad 14 4 974
9 SERNEKE Sverige AB Flera 32 4 024
10 Infranord AB Flera 39 3 574
11 YIT Sverige AB Flera 17 3 513
12 BDX Företagen AB Flera 42 2 945
13 NYAB Sverige AB mfl. Flera 59 2 932
14 Kanonaden Entreprenad AB Flera 37 2 905
15 Strukton Rail AB Flera 16 2 863
16 Mark & Energibyggarna i Göteborg AB Mölndal 39 2 610
17 Älmby Entreprenad AB Flera 47 2 380
18 Westcon Entreprenad AB/Nord AB Karlstad 15 2 106
19 Järfälla Va- & Byggentreprenad AB Järfälla 42 1 973
20 Anläggning & Kabel Entreprenad i Malmö AB Flera 63 1 880
21 Antonssons Mark & Entreprenad AB Ystad 13 1 810
22 SVEAB Anläggning AB Flera 84 1 807
23 Terranor AB Solna 22 1 578
24 JM Entreprenad AB Stockholm 32 1 573
25 Nordic Railway Construction AB Flera 26 1 422

Källa: Byggfakta har sammanställt ett urval av de största entreprenörerna inom anläggning- och infrastruktur, som deltar i byggstartade projekt januari 2019-december 2021, och med en uppskattad total projektbyggkostnad över 3 miljoner kronor.

Relaterade artiklar

Heta frågor till nya ministern
Fortsatt hett med infrastruktur
Så påverkar kriget i Ukraina byggandet
Mångmiljardsatsning på snabbtåg hotas