Maxus e-Deliver 7 – kompromiss för billiga mil

Maxus e-Deliver 7 – kompromiss för billiga mil
Fronten på Maxus e-Deliver 7 är tydligt markerad. Dubbla sidoskjutdörrar gör lastning och lossning smidigare. Foto: Maxus

I segmentet för mellanstora eldrivna transportbilar sticker Maxus e-Deliver 7 ut med sitt låga pris. Grundmodellen kostar 459 900 kronor exklusive moms, vilket gör den till en av de billigare på marknaden.

De versioner av Maxus e-Deliver 7 som säljs på den svenska marknaden har två batteristorlekar – 77 och 88 kWh. Det här i sin tur ger en räckvidd på mellan 295 och 370 kilometer beroende på batteripaket och skåpstorlek. 

Förbrukningen ligger på 26,9–30,6 kWh per 100 kilometer vid blandad körning, och det får anses som normalt med tanke på bilens storlek och inte minst sin trubbiga front som skapar ett rejält luftmotstånd.

Bilen finns i tre skåpvolymer: 5,9, 6,7 och 8,7 kubikmeter. Maxlasten är 1 125 kilo och den får dra släp upp till 1 500 kilo. Det går även att välja till fyrhjulsdrift men då ökar priset med cirka 100 000 kronor.

Tre körlägen

E-Deliver 7 klarar snabbladdning från 20 till 80 procent på 43 minuter via DC-laddning, och det är på gränsen till godkänt. Men om man inte behöver ladda under arbetsdagen så spelar laddhastigheten ingen större roll. De flesta arbetsfordon är parkerade på natten och då finns det gott om tid att fylla på med elektroner. 

Körlägena ECO, Normal och Power gör det möjligt att anpassa bilens prestanda efter behov. Fyrhjulsdrivna versioner har dessutom två extra lägen: MUD för terräng och TOW för tunga släp.

Lastutrymmet på Maxus e-Deliver 7
Lastutrymmet rymmer upp till 8,7 kubikmeter och klarar en maxlast på 1 125 kilo. Foto: Maxus

Lastutrymmen och förvaring

Bilen har dubbla sidoskjutdörrar som underlättar vid lastning och lossning av gods och andra skrymmande prylar. Däremot får modellen minuspoäng för små yttre backspeglar, vilket konstigt nog blivit lite av en modenyck bland flera bilmärken. Visst ger mindre backspeglar lägre luftmotstånd, men i det här sammanhanget är det bidraget väldigt marginellt.

Bilen har dessutom väldigt få förvaringsfack i kupén vilket aldrig är speciellt uppskattat, speciellt inte i en utpräglad hantverkarbil som snabbt fylls med prylar. En randanmärkning är trappsteget vid insteget som är lite vasst och att det endast finns USB-uttag istället för fler laddningsmöjligheter.

Maxus har seglat upp som en stor tillverkare av eldrivna arbetsfordon och den här modellen kompletterar det övriga transportbilssortimentet som även inkluderar den mindre e-Deliver 3 och den större e-Deliver 9.

Kupén på Maxus e-Deliver 7 är enkel men funktionell
Kupén är enkel men funktionell, med fokus på det nödvändigaste. Instrumentpanelen och materialvalen ger ett något enklare intryck än hos dyrare konkurrenter. Foto: Maxus

Pressat priserna

I likhet med många andra kinesiska företag har Maxus pressat priserna för att slå sig in på den svenska marknaden. Bilen når däremot inte upp till samma kvalitetskänsla som konkurrenterna från Mercedes, Ford och Toyota. 

Speciellt instrumentpanelen, de digitala systemen och materialval ger överlag ett enklare intryck än hos mer etablerade märken. För den som tycker att komfort, avancerad teknik och helhetskänsla är viktig kan det därför vara värt att jämföra med andra alternativ innan köp.

Bilens stora fördel är att den är billig och har låga driftkostnader, speciellt om man jämför med fossildrivna alternativ. Elpriserna gör att kostnaden per mil blir betydligt lägre än för motsvarande dieselmodeller.

Peter Fredriksson

Maxus e-Deliver 7:

  • Pris: från 459 900 kr (exkl. moms)
  • Drivlina: 100 % el
  • Effekt: upp till 200 hk (2WD) / 350 hk (4WD)
  • Batteri: 77 eller 88 kWh
  • Räckvidd: 295–370 km
  • Förbrukning: 26,9–30,6 kWh/100 km
  • Snabbladdning: 20–80 % på 43 min
  • Lastvolym: 5,9 / 6,7 / 8,7 m³
  • Maxlast: 1 125 kg
  • Max släpvikt: 1 500 kg
  • Drivning: framhjulsdrift / fyrhjulsdrift
  • Säkerhet: högsta betyg hos Euro NCAP
  • CO2-utsläpp: 0 g/km

    Plus:
    + Låga rörliga driftskostnader
    + Fyrhjulsdrift finns som tillval
    Minus:
    Små backspeglar
    Endast USB-uttag

Läs också