Minecraft - ingen barnlek

 
  • Mojang i arbete. Foto: Hans Loord.

    Mojang i arbete. Foto: Hans Loord.

  • Carl Manneh är en av tre delägare i företaget Mojang. Foto: Hans Loord.

    Carl Manneh är en av tre delägare i företaget Mojang. Foto: Hans Loord.

  • Svensk byggtjänst, FN och arkitekterna på Equator har fått upp ögonen för dataspelet. Foto: Svensk byggtjänst.

    Svensk byggtjänst, FN och arkitekterna på Equator har fått upp ögonen för dataspelet. Foto: Svensk byggtjänst.

Föregående
Nästa
 
Arkitekterna får se upp. De etablerade cadföretagen också. Minecraft är ett av de populäraste 3D-dataspelen för barn idag - nu kommer det även smygande i byggvärlden.

På Södermalm i Stockholm har företaget Mojang, som uppfunnit Minecraft, sitt högkvarter. Men Minecraft är inte bara intressant för många barn. Det har också blivit intressant för byggandet. Svensk Byggtjänst, FN och arkitekterna på Equator är några av dem som fått upp ögonen för programmet.

Svensk Byggtjänst arbetar med något de kallar ”Mina Kvarter” som är ett samverkansprojekt för samhällsutveckling i miljonprogrammets områden. Särskilt viktiga är ungdomar. I workshops får de vara med och påverka stadsplaneringen  av deras egna kvarter. Efter startskisser byggs konkreta förslag upp i Minecraft där man snabbt och enkelt kan modellera i 3D. Utvecklingen av ”Mina Kvarter” påbörjades 2011. och tre pilotprojekt har genomförts. Fisksätra, Hovsjö och Drottninghög. Svensk Byggtjänst har också kommit igång med några beställda uppdrag – för NCC Bonde och Future City. Dessutom har Mina Kvarter fått en internationell förlängning. I ett samarbete mellan Svensk Byggtjänst, Mojang och FN-organet UN-Habitat genomförs projektet ”Block by Block”, i trehundra stadsutvecklingsprojekt världen över fram till 2016. Det första projektet inleddes i november 2012 i Kenyas huvudstad Nairobi.  

Även etablerade arkitektkontor har fått upp intresset för Minecraft. Arkitekterna på Equator till exempel. När HSB utlyste en tävling om att utforma de tre platserna Västerbroplan, Hagastaden och Fleminggatan 4/Tekniska nämndhuset blev tre arkitektkonstellationer utvalda att gå vidare ifrån prekvalificeringen. Förutom Equator/Mojang valdes också Utopia Arkitekter/Rosenbergs Arkitekter och Dinelljohansson/Berg/C.F. Möller Architects ut. Men det är bara Equator som använder sig av Minecraft.

Mia Åberg är processledare för Equator i projektet.
- Tävlingen har fokus på framtidens bostäder, ett intressant tema att ta sig an.
Vi kom i kontakt med Mojang när vi var med och utformade deras nya kontor. Minecraft innehåller processer som på många sätt gränsar till arkitektens dagliga arbete. Det är ett utvecklingsprojekt för oss. Vi är nyfikna på hur ett verktyg som Minecraft kan kombineras med vårt dagliga sätt att arbeta. Förhoppningen är att det ska kunna ge oss nya sätt att kommunicera våra projekt, framförallt med personer utanför planeringsprocessen och i projektens tidiga skeden, då en bra medborgardialog är av betydelse. Uppbyggnaden i Minecraft kommer göras tillsammans med en etablerad Minecraft-community, bestående av personer både i Sverige och Europa, berättar Mia.

Carl Manneh kallas ”Boss” på Mojangs hemsida och är en av tre delägare i företaget. De andra två är spelutvecklaren Jakob Porsér - och den som skapade spelet från början, Markus Persson.

- Markus började utveckla Minecraft på sin fritid 2009 då han arbetade för det företag där jag var vd, berättar Carl. Han hade redan från början en betalmodell för spelet och ganska snart började intäkterna för spelet bli högre än hans lön på företaget. I oktober 2010 bildades Mojang. Twitter och Minecrafts Communities har alltid varit viktiga för Mojang, som idag har trettio anställda. Det är genom Communities vi växer och alla våra fans hjälper oss på olika vis. Det är också våra användare som utvecklar alla de så kallade ”Mods” som kan ändra upplevelsen av Minecraft och alla olika språkversioner, fortsätter Carl.

Mojang möter ofta föräldrar som berättar att deras barn är ”världens största Minecraftfan”. De initiativ som startas har ofta startat hemma vid köksbordet i någon familj där barn föreslagit att föräldrarna skulle använda Minecraft. Samarbetet med Svensk Byggtjänst till exempel. Och sedan tar Mojang hjälp ifrån Communityn.
-Vi drog iväg ett Tweet och fick otroligt många svar ur vilka vi slutligen valde ut ett par som kunde hålla i projekten i ”Mina Kvarter”, säger Carl. FN kontaktade Mojang också. Även där har vi haft stor hjälp från Communityn.

Equator var inblandade i vårt nya kontor, fast inredningen stod BSK arkitekter för. Vi har haft möten med Equator om HSB-projektet och Communityn kommer att delta, men vi vet inte ännu exakt hur det kommer att gestalta sig.

Samarbetet med Byggtjänst och FN har varit bra för Mojang och redan har samarbetet med Equator skapat uppmärksamhet, även utanför etablerade spelkretsar.

- Mojang är först och främst ett spelföretag, men jag tror säkert att fler byggrelaterade samarbeten kan uppstå, avslutar Carl.

Hans Loord

Minecraft

Minecraft är ett äventyrs- och byggspel i 3D som efter grundandet av Mojang utvecklas av företaget och innan dess av Markus Persson.

Minecraft fokuserar på att låta spelaren utforska, omvandla och interagera med en dynamiskt genererad spelkarta. Den omfattande Open World-strukturen tillåter spelarna att skapa strukturer, skapelser och konstverk.

  •  57 miljoner användare har registrerat sig för den fria versionen över hela världen.
  • Nära 10 miljoner har köpt Minecraft bara i PC/Macversion, 9 miljoner på alla IOS-versioner
  • Finns för 150 språk - till och med på Star Trekspråket Klingon
  • Leksaksföretaget Lego har licens för att använda Minecraftutseendet
  • 5,8 miljoner har köpt Minecraft på XBOX

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!

 
 
 
 
-->