Kias fabriker spottar ur sig personbilar på löpande band, och nu tar man klivet in på transportbilsmarknaden. Nya Kia PV5 Carfo är en intressant nykomling som sannolikt kommer att bli en storsäljare.
Inom EU säljs det cirka 700 000 skåpbilar per år och det är en marknad som Kia tidigare helt tycks ha missat, men nu ska det bli ändring på den saken.
Kia slår gärna på stora trumman och säger att det här är en helt ny generation av elektriska transportbilar som kommer att revolutionera marknaden.
Modellen PV 5 Cargo är en del av företagets satsning på att kombinera avancerad elbilsteknik med moduldesign för att på så sätt pressa utvecklings- och tillverkningskostnaderna.
Grunden är den uppdaterade så kallade E-GMP.S-plattformen som gör det möjligt att bygga olika karosslösningar på en och samma tekniska grund.
Tre versioner
PV5 Cargo erbjuds i tre versioner: standard, long och high-roof, där den sistnämnda ger en lastvolym på upp till 5,1 kubikmeter.
Den har åtskilliga varianter av förvaringslösningar, nedfällbart passagerarsäte och möjligheten till det som Kia kallar Walk Through-funktion. Detta innebär att föraren enkelt kan ta sig från hytten till lastutrymmet via en skjutdörr i skiljeväggen – ett tillval som underlättar vid lastning och leveranser i trånga utrymmen.
PV5 Cargo har även försetts med V2L-teknik (vehicle-to-load), vilket innebär att bilen kan agera mobil strömkälla, ungefär som en jättelik power-bank. Detta gör det möjligt att driva verktyg, maskiner eller annan utrustning direkt från bilens batteri, vilket är perfekt för till exempel användning på byggarbetsplatser eller för hantverkare och andra yrkesgrupper som jobbar mobilt.

Snabbladdning
För att säkra lasten finns särskilda lastskenor monterade på väggarna och i taket, och under huven sitter en 120 kW elmotor som levererar 250 Nm i vridmoment. Kunder kan välja mellan två batteristorlekar – 51,5 kWh eller 71,2 kWh – med en räckvidd på upp till 400 kilometer beroende på specifikation. Snabbladdning möjliggör laddning från 10 till 80 procent av batteriet på cirka 30 minuter.
Infotainmentsystemet bygger på Android Automotive OS och hanteras via en 12,9 tum stor pekskärm i mitten av instrumentpanelen. Tillsammans med ett 7-tums digitalt instrumentkluster framför föraren skapas en modern förarmiljö som ger tillgång till företagsspecifika appar och automatiska uppdateringar av bilens mjukvara. Den uppkopplade tjänsteplattformen gör att PV5 Cargo kan integreras i olika vagnparkssystem och underlätta drift, uppföljning och serviceplanering. Sikten från förarplatsen är bra tack vare en låg midjelinje och generösa glasytor.

Kia planerar att erbjuda särskilda ombyggnadsmodeller, till exempel för kyltransporter eller specialanpassade skåp från och med 2026.
Försäljningen av Kia PV5 Cargo inleds i Korea under hösten 2025. Förbeställningar väntas öppna under våren, och de första leveranserna i Sverige sker tidigast under fjärde kvartalet i år. Svenska priser är ännu inte klara.
Kia PV5 Carfo:
- Pris: Inte klart
- Längd/bredd/höjd: 4695/1895 mm/1899 mm
- Hjulbas: 2995 mm
- Batteri: 51,5 kWh eller 71,2 kWh
- Motor: 120 kW, vridmoment 250 Nm
- Snabbladdning från 10 till 80 procent: 30 minuter
- Räckvidd WLTP: 40 mil
- Första leverans i Sverige: Slutet av 2025