Nya tunnelbanan stämmer entreprenör 970 miljoner kronor

"Stora merkostnader."
Tunnelbygge i Barkarby, utbyggnad av tunnelbanan.
Nya tunnelbanan in en stämningsansökan med ekonomiska krav till Stockholms tingsrätt. Nu står det klart hur mycket hävningarna av kontraktet med SBT Sverige AB har kostat. (Arkivbild från tunnelbygget.) Foto: Region Stockholm

Nu har nya tunnelbanan räknat klart och sammanställt kostnaderna som de anser att den tidigare entreprenören SBT Sverige har orsakat.
SBT, och hela koncernen de ingår i, stäms nu på 970 miljoner kronor.

SBT Sverige hade ett av nya tunnelbanans största kontrakt, att bygga Järfällatunneln mellan Akalla och Barkarby. Efter en längre tid av stora problem hävde SBT kontraktet sommaren 2023. Förvaltning för utbyggd tunnelbana svarade direkt med en mothävning.

I somras började den juridiska processen när SBT stämde SL Nya tunnelbanan AB, det regionägda bolag i vilket alla nya tunnelbanans entreprenadavtal ligger, om vilken part som egentligen hade rätt att häva kontraktet. SBT krävde nya tunnelbanan på skadestånd för den skada de anser sig ha drabbats av på grund av hävningen. 

”Oerhört mycket pengar”

Nu har nya tunnelbanan sammanställt alla de kostnader som de anser att SBT har orsakat och som ligger till grund för den nya stämningsansökan som är inlämnad till Stockholms tingsrätt.

– Det handlar om närmare 970 miljoner kronor. Det är oerhört mycket pengar som vi kräver att de ska betala till oss, säger Jörgen Niklasson, avdelningschef på nya tunnelbanan.

Den största delen avser ersättning för den skada som hävningen orsakat.
– Vi har haft – och fortsätter att ha – stora merkostnader för att färdigställa de arbeten som återstod, med hjälp av andra entreprenörer och konsulter. Det handlar i slutändan om skattebetalarnas pengar, fortsätter han. 

Hävningen har dessutom medfört ett stort antal andra kostnader för att säkerställa entreprenadens säkerhet och fortsatta drift.

Stämmer hela koncernen

SL Nya tunnelbanan AB stämmer SBT, dess tjeckiska moderbolag Subterra och den koncern de ingår i, Tjeckiens största byggbolag Metrostav. Stämningen sker inom ramen för ett nytt mål, men med en begäran om att domstolen slår ihop det nya målet med pågående mål om rätten att häva kontraktet.

Båda de tjeckiska bolagen har under upphandlingen av kontraktet åtagit sig att ställa sina resurser till förfogande om SBT saknar medel.

– Subterra och Metrostav har fortsatt ansvar även under kontraktstiden och i den mån SBT inte kan betala ska de tillföra SBT tillräckliga medel. Eftersom SBT inte längre har någon verksamhet vill vi stämma även moderbolagen, för att göra vad vi kan för att säkerställa att vi får våra pengar, säger Jörgen Niklasson.

Kravet på totalt 968 745 901 grundar sig dels på de underlag som finns fram till och med augusti 2024, dels på en prognosticerad siffra för tiden från september 2024 och till projektets planerade avslut. Den slutgiltiga kravsumman kan därför komma att förändras.

Läs också