Entreprenadjuridiken i en föränderlig omvärld – en möjlighet för branschen

Lina Eklund, Delphi, om snackisarna att ha koll på.
Lina Eklund, Senior associate advokat Delphi. Foto: Delphi
Lina Eklund, Senior associate advokat Delphi. Foto: Delphi

Behovet av militär infrastruktur är stort och en stor andel av de planerade investeringarna kommer bli föremål för offentlig upphandling. Entreprenörer som behärskar regelverken, uppfyller formella krav och har kapacitet är väl positionerade för kommande affärsmöjligheter.
Lina Eklund, advokat på Delphi, vet vad du ska ha koll på.

Vår omvärld förändras snabbt vilket inte minst märks i Sveriges säkerhetspolitiska inriktning; medlemskap i Nato och därmed åtaganden att stärka totalförsvaret. Det skapar behov av omfattande uppbyggnad av militär infrastruktur. Regeringen belyste nyligen detta i proposition 2024/25:34, där vikten av tillgång till militära hamnar, flygflottiljer, flygplatser samt skjut- och övningsfält lyftes fram. Därtill krävs fungerande vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser för att Försvarsmakten ska kunna lösa sina uppgifter. Trafikverket har samtidigt i uppdrag att ta fram en ny nationell transportinfrastrukturplan för 2026–2037, med en investeringsram på 1 171 miljarder kronor (2025 års prisnivå).

Gemensamt för en stor andel av de planerade investeringarna är att de kommer bli föremål för offentlig upphandling. Entreprenörer som behärskar regelverken, uppfyller formella krav och har kapacitet är väl positionerade för kommande affärsmöjligheter.

Vilka är snackisarna just nu och vad behöver du ha koll på?

Bygg- och anläggningsbranschen är i dag särskilt utsatt för organiserad brottslighet, vilket gör att kravställningar förväntas skärpas vid upphandling av militära projekt och samhällsviktig infrastruktur. Dessutom har Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter trätt i kraft den 1 januari 2025, med ytterligare fokus på arbetsmiljö och säkerhet. Som om inte detta vore nog förväntas de nya standardavtalen, AB 25 och ABPU 25, lanseras under året. Dessa kommer medföra förändringar i riskfördelning och kontroll, och påverkar hur entreprenörerna planerar och följer upp sina projekt.

Gör det grundläggande arbetet för att börja arbeta med anbud i offentlig upphandling

Upphandlingsmyndigheten ser ett växande intresse bland företag att lämna anbud i offentliga upphandlingar. Det blir därför allt viktigare att ha en organisation som är redo och väl bekanta med praktiska utmaningar och regelverk som gäller.

Läs förfrågningsunderlaget noga och säkerställ att referensprojekt och CV:n matchar kraven. Se till att eventuellt åberopande av annat företags kapacitet görs korrekt. Arbeta aktivt med certifieringar, policys och miljökrav. Ha en tydlig struktur för beställarens avtalsuppföljning,

Utbilda er personal

Organisationen måste ha rätt kompetens för att utföra de arbetsmiljöuppgifter som följer med Bas-P och Bas-U. Om ni som entreprenör dessutom åtar er byggherreansvar enligt arbetsmiljölagen krävs djupgående kunskap om hur detta ansvar fungerar i praktiken. De nya standardavtalen AB 25 och ABPU 25 förväntas därutöver leda till utökat kontrollutrymme för beställaren.

Genom att redan nu sätta sig in i gällande regler, och utbilda personalen i kommande förändringar, kan organisationen förberedas för lättare integration av de nya avtalen. På så sätt kan företag inte bara vinna fler upphandlingar, utan även genomföra dem ansvarsfullt, lönsamt och hållbart, vilket i slutändan stärker både branschen och totalförsvarets förmåga.

/Lina Eklund,
Senior associate advokat Delphi

Läs också