"Personalen är de riktiga essen"
Susanne Bengtsson 23 Nov 2020
– De verkliga essen är personalen, säger Fredrik Sölve, koncern-vd.
100% Proffs marknadsför sig stenhårt mot yrkeskunder. I de två byggvaruhusen i Rotebro och Bandhagen i Stockholm får bara företagskunder handla. ”Lika barn leka bäst” är utgångspunkten. ”En garanterat amatörfri bygghandel” är devisen, som man, med glimten i ögat, använder stenhårt i marknadsföringen.
– Det känns schysst att vara en renodlad yrkeskedja och anpassa kompetens, sortiment och öppettider därefter. Man blir ju bättre på det man gör om man fokuserar, säger Fredrik Sölve, koncernchef sedan 2017.
2003 togs beslutet att inrikta sig på små och medelstora entreprenörer i Storstockholm. Den satsningen lanserades 2011.
Att underlätta vardagen och förenkla arbetslivet för byggproffs genomsyrar affärsidén.
– Vår mission har alltid varit att effektivisera byggprocessen för våra kunder. Vi vill hjälpa dem att göra bättre affärer, säger Fredrik Sölve.
Tjänsterna marknadsförs som en kortlek, där essen representerar olika tjänster. Till exempel så väderskyddar företaget alla leveranser. Kunden kan få sina ordrar packade i montageordning eller rumsvis. Många av beställningarna plockas och packas under natten för att levereras följande morgon.
– Vi har bakat in tjänsterna i vårt erbjudande som vi kallar ”all inclusive”. Det kan vara svårt för byggentreprenörer att få ihop kalkylerna när det kommer olika fakturor med tillägg. Vi vill att de ska slippa överraskningar.
För att kunna leverera vad de lovar så är den egna personalen ovärderlig. Medarbetarna är de riktiga essen, menar Fredrik Sölve som gärna tonar ner sin egen betydelse.
– Jag tycker det är jätteviktigt med nöjda medarbetare och vi eftersträvar ett öppet klimat där alla känner sig delaktiga.
Att vara vd under en pandemi har krävt kreativitet och nytänkande. Pandemin har naturligt satt fart på e-försäljningen, vilket lett till nya tekniska lösningar.
– Vi har anpassat verksamheten utifrån ett coronaperspektiv. När behovet av att undvika fysisk kontakt ökade fick vår app ett kraftigt lyft. En annan effekt är att vi har kunnat lägga tid på att vidareutveckla våra säljprocesser. Marknaden förändras och vi behöver förändras med den.
100% Proffs saluför ett komplett bygghandelssortiment med allt från virke till färg, kök, skyddsutrustning och verktyg.
– Vi har alla ingredienser för att bygga ett hus och lagerför cirka 6 000 artiklar.
För att coronaskydda både personal och kunder har besöken i butikerna minskat.
– Tidigare hade vi frukost och fika i butikerna, men det har vi fått sluta med. Tyvärr! Vi gillar ju annars att vara ett nav för hantverkare.
Pandemin har också påverkat omsättningen och för tredje kvartalet redovisade bolaget en nedgång med fem procent. Samtidigt visar Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna att försäljningen ökade med 7 procent under det tredje kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019.
”Amatörer äga ej tillträde” har kanske inte varit det mest lönsamma draget när hemmafixarna dykt upp som jokrar i leken under vårens hemma-karantän.
– Visst tittar vi lite avundsjukt på de byggvaruhus som vänder sig till konsumentmarknaden. Konsumentförsäljningen har dragit iväg när amatörerna har härjat fritt, ha ha, säger Fredrik och fortsätter:
– Vi är ändå nöjda med tanke på omständigheterna. Men trenden är oklar och ingen vet vart det här tar vägen. Det viktigaste är att vi inte har behövt permittera eller säga upp personal.
Vad är roligast med din roll?
– Jag brinner för marknadsföring, och gillar att få uppmärksamhet i branschen. Men jag blir lika nöjd när våra budskap når fram internt och när vi lyfter medarbetarna.
Snickrar du mycket själv?
– Nej, inte direkt. Men jag har byggt en bastu på landet. Det var spännande att testa olika konstruktionslösningar.
Vad har du för ess i din rockärm?
– Även om jag inte spelar kort så ofta så är jag tävlingsinriktad. Vi vill skapa tillväxt och sätter upp höga ekonomiska mål. Men de verkliga essen i rockärmen är personalen, de som jobbar både dagar och nätter med att hjälpa kunderna.
FAKTA:
Namn: Fredrik Sölve
Susanne Bengtsson 23 Nov 2020
Lediga jobb
-
CFO till nordisk koncern i spännande framtidsbransch!
Placeringsort kan vara Stockholm, Helsingfors eller Oslo, det viktiga är att du är rätt person -
Projektingenjör till Stockholm/Mälardalen
Just nu söker vi en projektingenjör med placering på projekt i Stockholmsområdet. -
HSB Bostad söker erfaren Upphandlingsansvarig
-
Erfaren platschef som vill utveckla hållbara byggprojekt till Stock-holm/Mälardalen
Platschef Stockholm/Mälardalen -
Asset Manager
Cavendo investerar i kommersiella fastigheter i Stockholm och Helsingfors tillsammans med institutionella kapitalpartners. -
Affärsområdeschef Plan & Mät - Metria
Metria söker en Affärsområdeschef till Plan & Mät som vill ha en central roll i att utveckla och växa verksamheten och bolaget. -
Vi söker platschefer i Sverige!
Är du vår nästa medarbetare?
E-posta info@byggvarlden.se
Relaterade artiklar
Mest lästa
Prenumerera
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!
-
Dubbelt upp för Cembrit
Hetaste leverantören 2020 * "Alltid kul att ligga i topp"
-
De mest eftersökta leverantörerna 2020
Byggfaktas topplista över leverantörer.
-
De mest nedladdade dokumenten 2020
Topplista från ByggfaktaDocus produktkatalog.
-
Kortar processen med nya konceptet NärBo
Rivstart för Peabs färdigprojekterade flerbostadshus.
-
Byggvärldens nya krönikör drivs av att förändra branschen
"Vi är för dåliga på att prata om mjuka värden"
-
Låt 2021 bli startskottet för en mer digital byggbransch
KRÖNIKA: "Det finns mängder av intressanta initiativ"
-
Nordiska it-bolag går samman
"Kommer att stärka vårt fotavtryck med programvaran inom kvalitet- och säkerhet i Norden"
Produktnyheter
Dekton® som bästa material i ett industrikök och för ”show cooking”
SMART PRO – för professionella hantverkare
Låt oss med stolthet presentera vår premiumserie SMART PRO!Prisbelönt Ascent Series - nästa generations balkmöbel
Ascent-serien - funktionell design med hållbarhet i fokus.Smarta Byggnader & Städer
Prediktivt Underhåll är framtiden.