Byggmässan Göteborg

Pilotprojekt med återbrukade stålbalkar

Emilia Sevelius, miljösamordnare på Stena Fastigheter.
Emilia Sevelius, miljösamordnare på Stena Fastigheter. Foto: Anna Sjöström

I pilotprojektet Trikåfabriken 2.0 i Malmö testar Stena Fastigheter återbruk av stålbalkar i stommen. De återbrukade balkarna kommer från Stena Stål, som så sent som i slutet av förra året kunde lagerhålla de första återbrukade balkarna.

2020 påbörjade Stena Fastigheter utvecklingen av kvarteret Bilden i Malmö genom att renovera de befintliga byggnaderna. Den gamla Trikåfabriken från tidigt 1900-tal, på Möllevången, har omvandlats till hållbara kontorslokaler.

Första etappen är nu klar och nu nästa steg blir att bygga ihop de nuvarande byggnaderna med en helt ny byggnad, kallad Trikåfabriken 2.0. Tanken är att bygga den helt klimatneutral.

– Det första vi gjorde var att identifiera de största klimatpåverkande posterna i vår verksamhet och de kommer från nyproduktion, renovering och material, säger Emilia Sevelius, miljösamordnare på Stena Fastigheter.

I Trikåfabriken kommer därför användandet av betong minimeras och en del av materialet vara återbruk, bland annat delar av stålstommen. Man samarbetar här med Stena stål

Återbrukade stålbalkar i lager

– Den europeiska standarden för stålbyggnation, EN 1090, reviderades 2018 och då blev det möjligt att sälja begagnad stålbalk. 2021 kom en svensk branschstandard, förklarar Christoffer Muhl Pollari, affärsutvecklare Återbruk på Stena Stål.

Under 2022 kunde de börja bygga upp ett lager av återbrukad balk.
– Men återbruket kommer att gå hand i hand med nytt stål, eftersom vi kompletterar med nytt stål när det återbrukade inte räcker till. På så sätt kan vi garantera leveranser, säger han.

Klimatavtrycket för återbrukat stål är 35 kilo CO2 per ton, jämfört med 3 000 kilo CO2 per ton för stål som kommer från malmbaserad produktion.
Stena Ståls mål är att köp av återbrukat ska likna köp av nya balkar, både till pris och tillgänglighet.
– Enda skillnaden ska egentligen vara minskat utsläpp, säger Christoffer Muhl Pollari.

När det kommer till Trikåfabriken 2.0 så delade Moa Persson, projektutvecklare på Stena Fastigheter, med sig av några av lärdomarna hittills.
– Man måste våga testa. Här landade vi i en hybridstomme av nytt och återbrukat. Vi kunde heller inte låsa dimensionerna för tidigt, eftersom vi inte visste vad vi skulle få för balkar.

Emilia Sevelius, Moa Persson och Christoffer Muhl Pollari på seminariet Återbruk – från powerpoint till business.