Efter nya kostnadsberäkningar av Trafikverket ger regeringen nu grönt ljus för tre järnvägssträckor i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
– Kommer att göra stor skillnad, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
De tre sträckorna ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur för år 2022–2033. Regeringen har tidigare uppmärksammat att kostnaderna för projekten hade ökat och bett Trafikverket att arbeta med kostnadsminskande åtgärder. Något som nu gjorts och som regeringen godkänt.
– Regeringen fattar nu beslut om byggstart efter att Trafikverket har inkommit med nya kostnadsberäkningar. Det är glädjande att kunna ge klartecken för dessa tre viktiga satsningar, som kommer att göra stor skillnad både för privatpersoner och företag. En robust och driftsäker järnväg är avgörande för både person- och godstransporter, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Det handlar dels om sträckan Sävastklinten-Norra Sunderbyn där syftet är att öka kapaciteten på enkelspårsträckan mellan Boden–Luleå. I objektet ingår att bygga ett partiellt dubbelspår mellan Sävastklinten–Sävast samt en ny mötesstation på sträckan Sävast–Norra Sunderbyn.
På Västra Stambanan ska två förbigångsspår byggas öster om Katrineholm C, en sträcka på totalt cirka 2,2 kilometer med syftet att förbättra kapaciteten för person- och godstrafiken i båda riktningarna mellan Järna och Hallsberg.
Det tredje projektet gäller Ostkustbanan och utbyggnad till dubbelspår av delen Sundsvall C-Kubikenborg med syftet att öka kapaciteten och förkorta restiderna. Tanken är att fler gods- och persontåg ska kunna trafikera sträckan och att anslutningar till industrierna längs sträckan ska förbättras.