Rejäl uppdatering av Toyota Proace Max

Ansiktslyft för teknik och design.
Toyota Proace Max
Toppfarten för Toyota Proace Max är begränsad till 130 km/h. Foto: Toyota

Toyotas stora skåpbil Proace Max får ett rejält ansiktslyft både vad gäller design och teknik. Batteriet är nu på 110 kWh och gör att ekipaget kommer upp till 42 mil mellan laddningarna.

Designen har stora, släta ytor och med en front som har ett utseende som Toyota vill beskriva som mer elektriskt. Men nu är det kanske inte utseendet som lockar kunderna i första hand, utan de rejäla utrymmena som modellen bjuder på.

Proace Max säljs med en mängd olika takhöjder och längder samt tillbyggnader som dubbelhytt och tippflak. Fordonet finns i tre längder mellan 5,4 och 6,4 meter med hjulbaser på 3,45 eller 4 meter. Takhöjden sträcker sig från 2,2 till 2,8 meter, där den högsta höjden gör att en vuxen person kan stå raklång i lastutrymmet. Dock är den högsta takhöjden begränsad till de längsta modellerna på 6 eller 6,4 meter.

Lastvolymen varierar mellan 10 och 17 kubikmeter beroende på storlek. Även de mindre versionerna är rymliga, och hjulen på 16 tum ser ovanligt små ut i de stora hjulhusen när bilen är olastad.

Räckvidd på 42 mil

Med uppdateringen har Proace fått en mer modern look med en slät front och ett batteri på hela 110 kWh. Det ger en maximal räckvidd på 42 mil men gör den också tung – så tung att största modellen överstiger 3,5 ton och därmed kräver mer än ett vanligt B-körkort. Nya regler tillåter dock dispens för eldrivna transportbilar på upp till 4 250 kilo. Proace Max kan dra släp på upp till 2,4 ton, men det kräver ytterligare behörighet.

Växelväljaren i Toyota Proace Max, placerad till höger om ratten, består av ett rejält vred.
Växelväljaren, placerad till höger om ratten, består av ett rejält vred.

Vid lanseringen har bilen en ombordladdare på 11 kW, medan en mer kraftfull på 22 kW blir tillgänglig längre fram. Snabbladdning på 150 kW fyller batteriet från 10 till 80 procent på 55 minuter. Elmotorn levererar 205 kW (279 hk), vilket är betydligt mer än dieselversionens 180 hästkrafter.

Med en effekt på 279 hk och ett vridmoment på 410 Nm blir bilen både snabb och stark. Bromsregenereringen kan ställas i tre steg, där det högsta är kraftigt.

Obekvämt för passagerare

Förarmiljön är anpassad för arbete, och växelväljaren är lätt att hantera även med arbetshandskar. Passagerarsätet består av två sammansatta säten med fasta ryggstöd, vilket gör längre resor obekväma. Plastlådan med mugghållare begränsar benutrymmet för mittenpassageraren, och det saknas även bord för pappersarbete. Förarstolen däremot är bekväm och justerbar i längsled.

Toyota Proace Max
Föraren har en bra överblick både framåt och bakåt.

Sidobackspeglarna och en digital innerbackspegel bidrar till god sikt bakåt, även om bildens kontrast kunde varit bättre. Backkamerans bild visas på en 10-tums skärm som stödjer trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Bilen har även säkerhetsfunktioner som Cross Wind Assist och filhållningsassistans.

Tveksam förbrukning

Toyota hävdar att bilen har en förbrukning på låga 2,4 kWh/mil, men det är en siffra som nog får tas med en nypa salt, speciellt om fordonet är fullastat.

Marknaden för stora eldrivna transportbilar växer snabbt, särskilt i Europa, där strängare utsläppsregler och dieselförbud i städer ökar efterfrågan. Toyota planerar att utöka sitt erbjudande med telematiktjänster nästa år för att konkurrera med etablerade märken.

Toyota Proace Max 2025

  • Pris: från 689 000 kr (L3H2 Comfort)
  • Batteri: 110 kWh
  • Räckvidd: 420 km (WLTP)
  • Snabbladdning: 150 kW
  • Ombordladdning: 11 kW
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Effekt: 205 kW (279 hk)
  • Vridmoment: 400 Nm
  • LxBxH: 541x205x225 – 636x205x285 cm
  • Lastvolym: 10-17 m³
  • Dragvikt: 2 400 kg
  • Tjänstevikt: 2 865–2 940 kg
  • Plus
Räckvidden
Lastvolymen
  • Minus
Trångt för passagerare
Saknar arbetsbord i hytten

Peter Fredriksson

Läs också