Nyheter

Sex, AdBlue och tung metall

Amarok Aventura V6 är en uppgraderad version av den gamla modellen, med lite modernare instrumentbräda och nytt infotainmentsystem. Foto: Henrik Fitinghoff

VW Amarok var den första pickupen av den nya generationen och nu kom det som alla väntat på, en rejäl sexa under huven.

Det var alldeles för länge sedan vi körde en Amarok och jag har egentligen ingen bra förklaring till det.
Amarok är en storsäljare i Sverige och det finns många skäl till framgången.
Dels är det en mycket välbyggd pickup som passar vårt användssätt bra, med 90 procent fin väg och tio procent övrigt, dels har Volkswagen varit mycket aktiva när det gäller att sälja in sina transportbilar.

Är det något som företagare gillar är det nämligen enkla och smidiga lösningar för allt runt omkring deras egentliga jobb, och där är Volkswagen ett föredöme för andra bilförsäljare. 

Amarokens grundkonstruktion är snart tio år och nu får den ett nytt liv med en ny motor och kan leva tills VW bestämmer att de vill ha en ny hytt och ett nytt flak, alternativt byta ut ännu fler komponenter. Men de kan precis som Nissan behålla ramen om de vill och då är den dyraste och mest komplicerade delen av bilbygget ur vägen. 

Amarok Aventura V6 är en uppgraderad version av den gamla modellen, med lite modernare instrumentbräda och nytt infotainmentsystem. Även stolarna ska vara omgjorda för att vara lite mer moderna och grillen är kromad för att ge ett exklusivt intryck.

Men den stora nyheten sitter som sagt under huven. Den nya treliters V6:an kommer ursprungligen från Audi A5/A6 och har i sitt senaste utförande blivit robustare enligt VW och passar därför bra i Amaroken.

Motorn kommer i tre utföranden med 162, 204 och 224 hästar.
I Sverige finns de två större motorerna i tre utrustningsnivåer; Comfortline, Highline och Aventura. Man har dock slutat med två drivlinor och har numera endast konstant fyrhjulsdrift. 

Idag ska en pickup ha SUV-känsla, eller vara som en bil fast med enorma last- och dragmöjligheter, om den ska sälja på allvar. Och visst är det så att Aventuran på allvar uppfyller dessa kriterier. Den känns enormt lyxig att åka omkring i, inte minst på grund av den sexcylindriga motorn.
Men hur var det då med bränsleförbrukningen? Ja, det är absolut inga problem att ligga runt 0,8/liter milen på långkörning, min bästa cykel ligger strax under på i första hand 70-90-vägar. Så det här med AdBlue fungerar verkligen.

Som dragbil är Aventura V6 fantastiskt trevlig. Det finns alltid mer kraft att låna från de sex cylindrarna, även om moderna automatlåder ger lite för mycket gummibandskänsla. Bränsleförbrukningen går naturligtvis upp när man sätter på en 3,5-tons vagn efter med stort luftmotstånd, men det är ändå överkomligt och hade varit ännu bättre med ett släpprogram i växellådan.

En intressant ny säkerhetsdetalj som VW satt dit på Aventuran är Post-Collision Braking System. VW har räknat ut att 25 procent av alla skador i kollisioner sker efter den första smällen. Man kan exempelvis tänka sig i seriekrockar på motorvägar. Och att då ha ett system som bromsar maximalt efter första kollisionen ska kunna minska skadorna som annars uppstår därefter.

Aventurans 20-tumsfälgar är naturligtvis en flört med SUV-konceptet och inget som egentligen tillför den något annat än mer attityd. Det är naturligtvis kul att pickuptillverkarna inser att även vi som kör omkring med flak vill ha snygga bilar, men kanske borde man parallellt erbjuda en uppsättning snygga offroadfälgar och däck att välja mellan för de som har andra behov.

Överlag tycker vi att Amaroken fungerar ypperligt med den nya V6:an. Bränsleförbrukningen är som sagt mycket imponerande och draget betydligt bättre än i gamla fyran. 

Vi tycker också att uppgraderingen av hytten fungerat bra.
Det känns i många avseenden som en modern SUV och det är väldigt lite att klaga på. Dock är det väldigt trångt i baksätet om det sitter en lång person fram, även jämfört med konkurrenterna. 
När det kommer till utrustningsnivån är naturligtvis Aventuran något som kanske många hantverkare eller andra egna företagare väljer bort då de verkligen vill använda sin pickup som den är tänkt. Men med tanke på hur mycket amerikanska pickuper som rullar i Sverige och Europa är det helt rätt beslut att gå upp i utrustningsnivå på sin toppmodell.

Det är kort sagt smart av VW att släppa en V6:a nu, vilket gör dem ensamma i det segmentet.
Det dröjer innan Mercedes släpper sin V6 pickup och det är väl tveksamt om Nissan och Renault får släppa sina sexor innan Mercedes. Så vi gissar att Volkswagen kommer att kapa åt sig en del marknadsandelar de närmaste åren, och det är de värda.