Nyheter

Sporterna som byggbranschen sponsrar mest

Fotboll är en av de populäraste sporterna att sponsra/samarbeta med. Foto: Getty Images

Fotboll, ishockey och längdskidor.

Det är de tre sporter som byggbranschen helst sponsrar, enligt en färsk undersökning från Byggvärlden och Sverige Bygger.

– Fotboll sticker dessutom ut rejält när vi ställt frågan om vilken sport som gör mest samhällsnytta, säger Peter Åhs, marknadschef på Sverige Bygger.

Fotboll är den mest intressanta TV-sporten, medan ishockey gör sig bäst live. I alla fall enligt den undersökning som Sverige Bygger och Byggvärlden gjort bland läsare, kunder och andra beslutsfattare i branschen.

Det är också dessa två sporter som branschen helst sponsrar, både på lokal och riksnivå. 44,7 procent svarar att de helst ser ett samarbete med fotbollen. 37,4 procent väjer ishockey. Inte så överraskande kanske med tanke på att just fotboll och ishockey är två stora, folkkära idrotter där Sverige nått framgångar.

Fotboll är, enligt byggbranschens aktörer, den sport som gör mest samhällsnytta. Hela 75 procent har svarat fotboll i enkäten. På andra och tredje plats kommer friidrott, tätt följt av ishockey, båda med cirka 25 procent.

Respondenterna har kommenterat sina svar: ”Tror att fotboll är mest tillgängligt för alla då det inte är så dyr utrustning som behövs” och ”De sporter som drar mest ungdomar gör den största samhällsnyttan genom att hålla dem bort från dåligheter”.

– Det är intressant att fotbollen sticker ut så pass mycket när det gäller samhällsnyttan, säger Peter Åhs.

De sporter som byggföretagen samarbetar mest med lokalt är fotboll (37,8 %) och ishockey (30,6%). På riksnivå är det jämnt mellan fotboll och ishockey i toppen.

2017 omsatte sponsringen i Sverige 7,2 miljarder kronor, enligt Sponsrings- och Eventsverige. Inkluderar man event så uppgår summan till över 14 miljarder. För tio år sedan, 2007, omsatte sponsringen 4,6 miljarder.

– Sponsringen har i stort sett ökat för varje år och har utvecklats starkare än vad både totala reklaminvesteringarna och BNP gjort sedan år 2000, säger Victoria Jansson, Marknads- & Kommunikationsansvarig på Sponsrings och Eventsverige.

70,3 procent av alla sponsorpengar tillföll idrotten 2017. Kulturen fick 11,1 procent, och 18,6 procent gick till social sponsring.

– Men siffrorna blir lite missvisande för mycket av den sociala sponsringen ingår i idrotten. Många idrottsföreningar driver sociala projekt ihop med sina sponsorer, säger Victoria Jansson.

Byggbranschen står för en stor del av sponsringen till idrottssverige, men hur mycket byggföretagen bidrar med finns det ingen exakt statistik på.

– När det gäller sponsring på lokal och regional nivå tror jag att minst 30-35 procent är kopplat till byggsfären. På riksnivå är siffran däremot lägre, uppskattningsvis knappt tio procent, säger Andreas Ottermark, vd ISP Sport, som förmedlar sponsringsavtal mellan näringsliv och idrottsliv.

Han berättar att byggkoncernen Erlandsson är ett av de byggföretag som valt att sponsra på riksnivå genom ett nytt marknadsförings- och sponsoravtal med ISP Sport för perioden 2019-2022. Avtalet innebär att Erlandsson blir partner till Svensk Friidrott, Svenska Skidförbundet längd – Ski Team Sweden X-Country, Svensk Futsal och till de svenska handbollslandslagen på både dam- och herrsidan samt till ungdoms-SM i handboll.

Enligt Andreas Ottermark har kopplingen mellan bygg och idrott alltid varit stark.

– Det har alltid funnit en koppling mellan bygg och idrott, konstaterar Andreas Ottermark. När ISP grundades på 80-talet var kopplingen ännu tydligare. Bygg, fotboll och hockey intresserar många män.

– Ett företag som sponsrar lokalt får starka relationer på orten, och man visar både medarbetare, kunder och leverantörer att man tar ett socialt ansvar. Detta skapar en intern stolthet. En tydlig trend idag är att man pratar mycket mer om jämställd sponsring.

Enligt svaren i enkäten så är sponsorpengarna väl investerade, enligt byggarna. 55 procent tycker inte att sponsringen tar för stor del av byggföretagens omsättning. Drygt 9 procent tycker däremot att för mycket pengar går till sponsring.

Företag lägger idag betydligt mer pengar på sponsring än reklam och annonsering. Av marknadsbudgeten går i snitt 9,3 procent till sponsring och 7,1 procent till TV-reklam, enligt Sponsrings och Eventsverige.

– Idag när TV-kartan ritas om och allt fler program går att streama så blir det ännu mer intresse kring just idrott, eftersom sport är något som folk vill se live, inte i efterhand. Detta ökar intresset för att synas som sponsorer på stora idrottsevenemang, säger Andreas Ottermark.

Cirka 800 respondenter har svarat på enkäten som gick ut i januari 2019.

    Resultat från undersökningen om sport och sponsring:

(se även stapeldiagram i bildspelet ovan)

Vilka sporter intresserar dig mest på TV?

1) Fotboll, 52,4 % (av alla inkomna svar)

2) Ishockey, 46,6 %

3) Längdskidor, 32,9 %

4) Handboll, 16,5 %

Vilka sporter intresserar dig mest att uppleva live?

1) Ishockey, 57,6 % (av alla inkomna svar)

2) Fotboll, 55,2 %

3) Motorsport, 19,3 %

4) Handboll, 16,6 %

Vilka sporter tycker du personligen att ditt företag borde sponsra/samarbeta med mest?

1) Fotboll, 44,7 %

2) Ishockey, 37,4 %

3) Längdskidor, 15,4 %

4) Handboll, 14,8 %

Vilka sporter tycker du gör mest samhällsnytta?

1) Fotboll, 74,7 %

2) Friidrott, 25,8 %

3) Ishockey, 24,8 %

4) Innebandy, 22, 4 %

Vilken/vilka sporter vet/tror du att ditt företag sponsrar/samarbetar med LOKALT?

1) Fotboll, 37,8 % 

2) Ishockey, 30,6 %

3) Vi sponsrar ingen sport lokalt.

4) Handboll, 13,0 %

Vilken sport vet/tror du att ditt företag sponsrar/samarbetar med på RIKSNIVÅ?

1) Vi sponsrar inte på riksnivå, 53,1 %

2) Ingen, jag är inte intresserad, 18,9 %

3) Fotboll, 13 %

3) Ishockey, 12,5 %

Källa: Sverige Bygger/Byggvärlden

I senaste numret av Byggvärlden (2-2019) presenteras de kompletta svaren från enkäten.