Nyheter

Världen behöver ännu smartare byggnader

The Edge. Foto: OVG

Holland är inte bara känt för sina fantastiska tulpaner utan också för sin kreativa arkitektur och komplexa byggnader. Efter en solig rundtur är det något jag verkligen instämmer i. En byggnad som fortfarande sticker ut är The Edge, utsedd till världens grönaste och smartaste byggnad enligt det brittiska certifieringssystemet BREEAM. The Edge är ett plusenergihus, fullt av innovationer, och utnyttjar möjligheterna med digital informationsteknik till fullo. Byggnadens 30 000 sensorer hjälper till att fånga data som kontinuerligt analyseras för att förbättra och skapa nya tjänster som stödjer människorna som arbetar där. Och konceptet fortsätter att utvecklas.

The Edge är en 40,000 m² stor kontorsbyggnad i Amsterdam. The Edge vet hur mycket energi som konsumeras, hur många lediga parkeringsplatser som finns, och när toaletterna och rummen behöver städas och kaffeautomaterna fyllas. Och de dagar när färre personer förväntas i lokalerna kan hela sektioner stängas ner, så att kostnaderna för värme, kyla, ljus och rengöring kan minskas. 

Hyresgästen Deloitte, ett multinationellt konsultnätverk, har aktivt deltagit i utformningen och utvecklingen. De som arbetar i huset har själva direktkontakt med byggnaden via en app i mobilen. Den hjälper dem att hitta en parkeringsplats, ett ledigt skrivbord eller mötesrum och sina kollegor. Appen stämmer av mot deras kalender och föreslår lämpliga alternativ. Stora skärmar finns överallt som enkelt kan synkas med en telefon eller laptop och på skrivborden finns inbyggda trådlösa laddare. Den anställde kan också reglera både temperatur och ljus runt sig. Appen kommer ihåg vad de föredrar, till och med vilket kaffe de vill ha och kan förbereda det. 

Innovation var en förutsättning för att The Edge skulle få den högsta poäng som någonsin delats ut av BREEAM, 98,36%. Framgången bygger på en nära samverkan med hyresgästen och med teknikföretag och på tillgång till ny information från byggnaden. 

Genom ett nära samarbete med Philips togs LED-paneler fram speciellt för the Edge. De försörjs av samma kablar som transporterar data (PoE- Power over Ethernet). Panelerna är också fyllda med sensorer –  för att mäta beläggning, rörelse, ljus, fuktighet och temperatur – och skapar ett digitalt tak genom hela byggnaden. Gigabytes med data kan samlas från hur byggnaden och dess invånare interagerar för att hitta nya tjänster och en smartare förvaltning och drift med hjälp av AI och IoT-teknik.
 
Skaparen av the Edge heter Coen van Oostrom. På Nordic Buildtech Day i Stockholm berättade han hur Al Gore gav honom det ”wake-up call” som fått honom att inse hur avgörande våra byggnader är för klimatfrågan. Och hur viktigt det är att våga gå mot invanda normer inom det egna företaget och inom branschen för att hitta nya sätt att utveckla fastigheter. Att våga säga ja till ny teknik och nya metoder, att våga pröva. Att förstå att det kan bli en bra affär.  

I år har han tagit ett steg till och grundat ett nytt bolag för digital fastighetsutveckling, Edge Technologies. En varumärkes-ändring också för att, som han säger, attrahera de bästa studenterna till fastighetsbranschen.

Nästa nya Edge-byggnad, Edge Olympic, ett välkomnande kontorshus i Amsterdam Zuid, besökte jag den 25 april. Då fick jag också höra Coen och Ola Ahlvarsson, grundare av svenska Epicenter, berätta om sin gemensamma vision att erbjuda ”datadrivna, hållbara och hälsosamma innovationshus för stora företag och scale-ups”. En intressant affärsmodell som bygger på medlemskap och gemenskap istället för antal uthyrda kvadratmetrar. ”Världen behöver bättre byggnader” var devisen och det nya innovationshuset invigdes den 24 maj av bland andra vår egen prins Daniel. 

Att skapa en bättre planet börjar med smartare byggnader  –  och smartare byggnader skapas av smartare människor. 

På resan mot de klimat- och energimål som Sverige och EU satt upp så måste vi våga ta steget utanför bekvämlighetszonen och utmana, förändra och förbättra sättet vi bygger, arbetar och bor.

Vi kan det om vi bara bestämmer oss. En spännande trend är att behandla hyresgäster som gäster och att se både arbetsplats och boende som en tjänst och byggnaderna som en tjänsteplattform. Med hjälp av datadriven teknik och branschkompetens kan det leda till en sann omvandling.

Kan vi på så sätt hjälpa människor att må bättre och sova bättre så kan vi få mera gjort i världen med mera glädje.
 

Ann-Marie Rosendahl                                       
[email protected]