Byggprojekt

Västlänkens kostnader skenar

Västlänken kan både försenas och fördyras, enligt entreprenörerna. Nu vaknar också stadens politiker som vill ha svar från Trafikverket.
Västlänkens deletapp vid Korsvägen som NCC tillsammans med tyska Wayss & Freytag Ingenieurbau AG ansvarar för. Foto: Henrik Ekberg

Kontraktssumman för Västlänkens fyra deletapper är 11,7 miljard kronor. Men fram till februari i år har Trafikverket redan fått in fakturor på 15 miljarder, uppger SVT Väst. Och då återstår mer än hälften av jobbet.  

Enligt SVT Väst har hela kontraktssumman redan förbrukats för delprojekt Centralen, som är den deletapp som ligger bäst till och som man tror kan stå klar 2026 då hela Västlänken från början skulle stå klar. Delprojekt Korsvägen ligger, enligt SVT Väst, två miljarder över kontraktet när 41 procent är utgrävt.

Vid deletapp Kvarnberget, med en kontraktssumma på 800 miljoner kronor, har entreprenören redan fakturerat 1, 6 miljarder kronor och vid problemetappen Haga, där kontraktet med entreprenören nyligen hävdes, har kostnaderna redan överskridit det avtalade kontraktet med 450 miljoner kronor.

Totalt handlar det alltså om en överfakturering på 3,3 miljarder kronor, och då är inte ens hälften av projektet i hamn. SVT Väst har pratat med Jörgen Einarsson, regional direktör för Trafikverket Väst, som inte kan svara på hur mycket Västlänken kommer att kosta eller när allt ska står klart.