NCC startar byggbranschens Tinder

 
NCC startar byggbranschens TinderAtt byggbranschen flörtar med digitaliseringen är inget nytt, men att se stora NCC med sin startup Loop Rocks bli branschens Tinder känns förlovande.

NCC är inte ensamma, just nu flörtas det vilt i branschen, det hålls ofta flera seminarier i veckan på temat digitalisering som ofta liknar speed dating mellan bygg och it-branschen.

De som provat digital dating vet att verkligheten kan vara något helt annat. Tinder är inget undantag – fast också ett fenomen med miljoner användare. Än så länge är inte NCC lika stora men med sin startup Loop Rocks har de en bra start. Nyligen arrangerade de seminariet ”När digitaliseringen tar över - en analys av byggsektorns framtid”. Med en väl meriterad/dejtad panel: Bengt Claesson strategichef NCC, Anders Torell, chef digitala affärer NCC och grundare av Loop Rocks samt Klas Bendrik, vice president och executive partner Gartner. Det var ingen slump att seminariet hölls på Epicenter, för där brukar många inom digitalisering finna varandra.

Panelen förklarade att istället för att stoppa utvecklingen är det bättre att omfamna den. Men det är lättare att bedriva förändringen utanför en stor organisation och skapa en startup som Loop Rocks. En person som stack ut i panelen var Anders Torell, chef digitala affärer NCC, som med humor och glimten i ögat beskrev sin ”baby” Loop Rocks som byggbranschens Tinder. Anders bjöd på många citat som sticker ut och det är just vad branschen behöver för att klara sig på dagens datingarena, Här är några citat:

Där pengar flödar, sker förändring.”

”Tekniken måste finnas där men sedan är det affärsmodellen som kommer göra det relevant”.

 Anders citerade även Tina Nunno: ”Nyckeln till framgång digitalt är analog”.

Vi håller med. Både för NCC:s, branschens och Tinders användare är det i verkligheten som det ska fungera. Alla dessa speeddating seminarier som nu sker i branschen gör att några kommer fatta tycke och andra inte men det får framtiden utvisa. Vi ser i alla fall att många vill mycket och säkert kan Loop Rocks ge många värden till dem som hittar varandra i byggandet av en bransch i stark digital förändring.

Vad är då Loop Rocks?

Loop Rocks är en app för smart hantering av sten, jord och fyllnadsmassor. I appen kan användaren få en överblick av byggen och anläggningar som tar emot eller vill bli av med massor nära dig, transporter samt lägga upp dina egna annonser. En smartare hantering som sparar både tid, pengar och miljön. Plattformen har vunnit priser och bidrar till en mer hållbar bransch. Nu handlar det om att liksom Tinder matcha ihop bra par. Att Skanska var med på seminariet kommer ännu mer bidra till att appen inte enbart kommer leva i monogam relation med NCC. 

Framöver kommer teamet bakom appen att lansera nya innovationer som vänder sig mot transport branschen – som verkligen behöver ett Tinder av förnyelse (idag den branschen lika logisk fungerande som en blinddate, dvs ej så lätt hållbara relationer).

Andra tecken på att byggbranschen flörtar med digitaliseringen

“Slush” är en av världens största digitala konferenser med 20 000 besökare (rätt stor speed dating arena), som hölls i Helsingfors 4-5 december. Där var som vanligt startups från hela världen men i år var även byggbranschen på plats med sin konferens ReCoTech som arrangerades av RAKLI (Finsk förening för byggare och fastighetsägare). Resultatet av konferensen kan leda till många framtida startups i gränslandet mellan bygg och digitalisering. 

Jakten går vidare

Nyfikna läsare, följ med oss i Jakten på Digitaliseringens möjligheter genom att bidra med synliga, osynliga och otänkbara lösningar till våra krönikor i Byggvärlden.  

Ann-Marie Rosendahl, rådgivare inom framtiden
Ann-Marie.bv@DigitalVerksamhetsutveckling.se

Stefan Engeseth, författare och föreläsare.
Stefan.bv@DetectiveMarketing.com

 

Taggar

Krönika

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb