Trafikverket överlämnade i dag förslaget till nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037 till regeringen.
Den prioriterar underhåll och järnvägen.
En översyn av tidigare plan gör att 20 investeringar som tidigare var med i planen utgår – och andra tillkommer.
Regeringen gav i mars Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037.
Den ekonomiska ramen för nästa planperiod uppgår till 1 171 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med nu gällande plan.
– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Ta igen underhållsskulden
Stort fokus ligger på att komma ikapp med underhållsskulden och ungefär hälften av miljarderna går till just underhåll. Enligt planen ska vägnätets underhållsskuld vara åtgärdad till 2037 och järnvägens underhåll ska vara ikapp till år 2050.
– Tidplanen för underhåll tar hänsyn till att tågen måste fortsätta gå samtidigt som underhållsarbete pågår, säger Roberto Maiorana.
Satsningen på underhåll och investeringar i järnvägen är en viktig del av planförslaget och omfattar totalt cirka 500 miljarder kronor.
– Planen är ett lyft för järnvägen. 80 procent av de namngivna satsningarna går till järnvägen.
Stamvägnätets bärighet ska höjas till bärighetsklass BK4 till år 2030. Det möjliggör tyngre transporter och stärker både näringslivets konkurrenskraft och totalförsvarets kapacitet. Planförslaget tar hänsyn till totalförsvarets behov och prioriterar insatser som stärker samhällets motståndskraft.
Underhålls- och bärighetsåtgärder tidigareläggs på sträckor där Försvarsmakten har identifierat särskilda behov.
Projekt om utgår
Nytt i den här planen är att principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare vid urval av investeringar.
Det innebär att 20 miljarder kronor frigörs för mer samhällsekonomiskt motiverade insatser samtidigt som ett antal investeringar som tidigare var med i planen utgår.
– Vi har gått ifrån principen lagt kort ligger. Vi vill säkra mest nytta för pengarna. Därför har vi omprövat ett tiotal projekt vars kostnader visat sig för höga frigörs över 20 miljarder, säger Roberto Maiorana.
20 projekt tas bort från tidigare plan och 27 nya tillkommer.


Miljö- och klimatanpassning
Av planens totala omfattning går 16 miljarder till riktade miljöåtgärder. Exempel på sådana är bättre ljuddämpning i fasader, bullerreducerande beläggning på vägar, säkra passagemöjligheter för djur och infrastrukturmiljöer som främjar artrikedom.
5 miljarder är öronmärkta för att klimatanpassa vägarna genom exempelvis trädsäkring, erosionsskydd samt rensning och byten av trummor för avvattning. När det gäller järnvägen avsätts medel till klimatanpassning genom exempelvis utbyte av trummor till nya med större radie och för erosionsskydd.
Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.
Hela planen finns att läsa på Trafikverkets hemsida.