Renault storsatsar på eldrift genom att lansera en helt ny serie av elektriska transportbilar. De tre modellerna Estafette, Goelette och Trafic utvecklas i samarbete med bland annat Volvo Group.
De nya transportbilarna bygger på en avancerad så kallad SDV-arkitektur (Software Defined Vehicle), som ska göra det möjligt att skräddarsy lösningar för bland annat kunder inom bygg- och transportnäringen.
Serien tillverkas i franska Sandouville, och kommer att lanseras på marknaden under 2026. Renault menar att dessa tre modeller kommer att revolutionera hela segmentet för elektriska transportfordon.
Modellen Trafic E-Tech Electric kan sägas vara en modern tolkning av en klassiker som Renault tillverkat sedan 1980. Med över 2,5 miljoner sålda exemplar har Trafic blivit en av Renaults mest framgångsrika transportbilar, men den nya generationen har inte mycket mer än modellnamnet gemensamt med sina föregångare.
Trafic E-Tech Electric har förlängd hjulbas och ett kort framöverhäng vilket maximerar lastutrymmet, och med en höjd på under 1,90 meter går den att parkera även i utrymmen med begränsad takhöjd. Transportbilen kommer även att få en ovanligt snäv vändradie, vilket underlättar i stadsmiljöer.
Stor vikt har lagts vid att bilen ska vara enkel och säker att använda i krävande sammanhang, och den har fått rejäla stötfångare och förbättrad belysning, bland annat i form av en distinkt bakgrundsbelyst övre list och integrerade varselljus. Till det yttre sticker även de högt placerade asymmetriska bakdörrarna ut, liksom en upplyst Renault-logotyp och en tredimensionell ljussignatur bak på bilen.

Renault hyllar föregångare
Den andra modellen i den nya serien heter Goelette E-Tech Electric och är enligt Renault en hyllning till Goelette som tillverkades på 1950-talet. Inte heller denna modell har så mycket mer gemensamt med sina föregångare än namnet, och kommer i tre olika utföranden: chassihytt, skåp och tippflak.
Tack vare den flexibla arkitekturen kan den utrustas med olika påbyggnader, vilket gör att den går att anpassa efter kundernas specifika krav och önskemål. Renault vill gärna framhålla att Goelette är byggd för att klara tuff daglig användning samtidigt som man lagt stor vikt vid att designen ska sticka ut för att på så sätt kunna fungera som en rullande reklampelare för kunderna.

Smidig transportbil
Den tredje och kanske intressantaste modellen är Estafette E-Tech Electric, som Renault menar är den smidigaste transportbilen för den som mest kör i stadsmiljöer. Även Estafette är ett gammalt modellnamn som man nu dammar av, och denna är i likhet med sina föregångare optimerad för stadstrafik och utformad för att vara enkel att hantera.
Bilen har en längd på 5,27 meter och en bredd på 1,92 meter, och den 2,60 meter höga karossen möjliggör en inre ståhöjd på 1,90 meter, vilket underlättar för arbeten som kräver att man kan röra sig obehindrat i lastutrymmet.
Då börjar tillverkningen
Estafette har en stor tredelad panoramavindruta för optimal sikt samt skjutdörr med osynlig skena. Även denna har svarta skyddszoner på karossen som ska minska plåtskadorna om man kör emot något.
I dagsläget är bilarna fortfarande prototyper, men Renault räknar med att man kommer att kunna börja masstillverka dem redan i början av 2026. De första bilarna kommer kort därefter att hitta ut till de olika marknaderna runt om i världen. Priser, tekniska data och övrig information kommer senare under 2025.
Renaults nya transportbilar:
Peter Fredriksson